FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag fick nyligen ett mail där en person utger sig för att vara villig att köpa en utav mina domäner, detta är en domän som inte har varit utauktionerad, det har heller inte funnits någonting på domänen förutom en installerad wordpress i stort sett. Men nu har jag ett par frågor, hur ska man tolka ett sånt här mail, är det seriöst eller inte? We are interested to buy your domain name ***.com and offer to buy it from you for 70% of the appraised market value. As of now we accept appraisals from either one of the following leading appraisal companies: macez.com sedo.com If you already have an appraisal please forward it to us. As soon as we have received your appraisal we will send you our payment (we use paypal for amounts less than $2,000 and escrow.com for amounts above $2,000) as well as further instructions on how to complete the transfer of the domain name. We appreciate your business, Yours truly, **** Det är som sagt en domän jag inte använder, men det är fortfarande ett helt okej bra domännamn som jag inte har en aning om hur mycket marknadsvärdet är för. Jag vill som sagt inte skänka bort domänen. Är det då värt att anlita exempelvis sedo för att göra en marknadsanalys utav domänen? Hur skulle ni själva ha reagerat i följande situation. Om vi säger såhär, hur stor är chansen att jag skulle få över 1000kr för en domän som aldrig har varit använd och är wordword.com, och är ett namn som borde gå att branda ganska bra om man har tid och resurserna. Men som sagt det jag är mest intresserad av är om det är värt att låta sedo göra en marknadsanalys och om man ska tolka ett sånt här mail seriöst eller inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det är en scaaaaaaaaaaaaaaam....
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Var alltid mycket försiktig när någon kommer med propåer. Oftas ser du om det är något genuint...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Med tanke på att de är villiga att använda escrow.com så tyder det enligt mig på en viss seriositet. Mitt förslag är att du kontaktar Sedo/Namedrive och låter dom sköta de eventuella förhandlingarna åt dig, de kommer antagligen vilja ha % på en eventuell försäljning så du behöver inte oroa dig för att du "slänger ut" pengar i onödan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Förmodligen är det tillvägasättet att dom först ber gör dig en värdering, och skulle du välja Sedo (som är pålitlig) så hittar dom på en ursäkt om att dom måste ha en värdering från macez också. Gör du inte den värderingen så är det bara du som förlorat pengar, inte dom. Och skulle du göra värderingen på andra stället, så lär du få den låg värderat, eller så tackar dom nej ändå.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag fick EXAKT samma mail idag. Fast annan domän då naturligtvis. Min domän ligger med i DMOZ, gör din det också?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Funderar på om de bara slumpat fram några domäner eller om det finns något speciellt mönster i domänerna de mailat om. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har fått något liknande. Bara ignorera.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag med, dom kommer då och då fast i olika former. Lite som nigeria-breven...
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|