FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tittade igår lite på nyheter där de diskuterade skattepolitiken där bland annat bensinskatten. Var bara tvungen att göra detta. Skall försöka skicka med en lista om ett tag till Persson him self
![]() Sidan BRA eller ANUS? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är bra att ge lite bakgrundsinformation till påståendet 70%...källhänvisning kallas det inom universitetsvärlden. Ju fler källor som backar upp ett påstående, desto trovärdigare, nu ser jag inte en enda källa. Dessutom skadar det aldrig att tala om VARFÖR jag ska ange min mailadress, vad kommer den användas till mer än att skicka "nyttig" information till min låda.
Vilka aspekter motiverar en sänkning av skatten mer än att det är skönt med billigare drivmedel? Hur ska detta finansieras eller ska detta överlåtas på de styrande utan förslag. Bra tanke, men lite tunt utförd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ser ut som ett förtäckt sätt att få email-adresser att spamma.
Men det är bara min uppfattning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
Designen var helt okej, men innehållet var alldeles för dåligt! Ett tips: http://www.bensinskatteuppror.se/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Med risk för att bli hatad så månste jag säga att jag är EMOT skattesänkningar på bensin. Kolla vad som händer i omvärlden, isar smälter, vattnet stiger, temperaturen förändras, översvämningar, tornados, oväder, o.s.v. o.s.v. Jag är ingen miljöpartist eller miljökämpe men va f*n vem som helst fattar att vi kan inte fortsätta så här.
Vi kan inte fortsätta spy ut massa skit i luften. Eftersom bilbranschen själv inte kan lösa oljeproblemet måste skattehöjningar till för att få fart på alternativa lösningar. Ett program på TV om utsläpp, avgaser och miljöförstöring får kanske 0.5% av befolkningen att ställa bilen hemma i en vecka. En bensinprishöjning till 15-16kr/litern skulle säkert minska trafiken med 20-30% Det skulle ge effekt. /Micke (bilägare) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
robertsson, skillnaden är ju att regeringen inte kan försvara den höga skatten på bensin medans man samtidigt äger vattenfall som producerar större mängden el från kol. Det är knappast ett miljövänligt alternativ.
Den höga skatten på bensin är mer eller mindre en ren kassako för regeringen idag. Tanken bakom den höga skatten på bensinen är att det ska generera pengar till vägverket för att underhålla våra svenska vägar i gott skick och bygga vidare. Men vilken människa som helst som ligger på den IQ nivå att man klarar öppna en dörr förstår att bensinskatten genererar så pass mycket mer pengar än vad vägverket behöver. Resten går till regeringen för andra saker. Och det är inte tanken bakom bensinskatten. Robertsson för övrigt måste jag säga. Om du nu är så miljömedveten, vilket är bra, så måste du ha det tungt att resa omkring. I mina ögon spelar det ingen roll om vi är miljövänliga i Sverige medans övriga världen släpper ut enorma mängder avgaser m.m. Sverige utgör så liten del av världen. Om inte de större länderna som USA, Kina, Ryssland m.fl. skärper sin politik så finns det ingen anledning att vi gör det i Sverige. För är det NÅGOT som kostar så är det miljöpolitik. Det genererar i sin tur inte tillbaks något mer än att världen blir en 0.000000000000000000000000000000000000000000000000 00000000000000000000000000000000000000000000000000 0001% miljövänligare. Ingen märker skillnaden på det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Administratör
|
(Som tack för din röst kommer vi emellanåt skicka lite nyttig information till din brevlåda)
Men va fan, det är ju sådant man vill undvika. Designen var dock ganska trevlig. Bra insiativ.
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
1) Folk åker mindre bil 2) Det forskas mer på alternativa enegrkällor Båda sakerna är väl positiva. Om statskassan dessutom får någon miljard extra som man kan lägga på äldrevård, skola eller skattesänkning är det väl oxå positivt. Jag vill återigen påpeka att jag inte är nån miljöpartist eller trädkramare... Jag anser helt enkelt att om vi ska fortsätta untyttja jorden och jordens resurser som vi gör nu så har vi ingen jord att överlämna till våra barn/barnbarn om 20-40 år. "0.00000000000000000000000000000000000000000000000 00000000000000000000000000000000000000000000000000 00001%" Hört talas om många bäckar små? Om Sverige kunde förmå EU att höja bensinprisetpriset till 15-16kr/l i hela EU så skulle den där bäcken vara en ordentlig flod. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Oljan tar väl inte helt slut på ett bra tag... Dock blir det nog ganska mycket svårare att få upp den, då olje-nivån sjunker ju mer man pumpar... Jag tycker att man skall chockhöja priset med över 100%. Företag kan ha förmånliga avtal med regeringen som kan sänka avgiften för anställda påväg till jobbet. Så sparar vi av oljan till småsaker i framtiden, våra barn och deras barn måste ha oljan till så mycket mer än att köra bil...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Men, jag inser att Sverige aldrig kommer lyckas få med EU att höja sina bensin priser. Hur tror du det skulle fungera? Titta på länder som t.ex. Polen. De har rätt höga bensinpriser. Förhöga bensinpriser egentligen, förhållande till vad de tjänar per månad. Det är inte rimligt att ha ett så pass högt pris på bensin idag. Om du vill att man ska ha högt bensinpris pga miljövänlighet så tror jag det är smartare lösning att ta bort bensinskatten helt på etanol m.fl. miljövänliga alternativ. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|