FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hejsan
Vet inte riktigt vad det heter eller i vilken tråd detta skall skapas i men försöker här =) Jag vill ändra den lila bilden av internet explorer i adresfältet till en annan när man besöker min sida. Det vanliga är som alla ser en liten a4 sida med ett stort blått e på. Jag vill ha möjligheten till att ändra det. Jag undrar om någon skulle kunna tala om för mig vad det heter och hur man ändrar det =) Mvh Michal |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Favicon heter den, det finns lite info i den här tråden om det.
Edit: Bilden läggs lämpligen i rotmappen med detta i headtaggen <LINK href="favicon.ico" rel="SHORTCUT ICON"> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det kan skrivas så här också <link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" type="image/ico">
Men testa i Firefox så ser du om det fungerar. IE är lite märklig när det gäller faviconer och visar inte alltid dem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Favicon är otroligt buggigt, man får helt enkelt acceptera att det inte funkar som det är tänkt. Det funkar dock betydligt bättre i FF än IE. Förhoppningsvis har Microsoft fixat till det hela till IE7.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
ok, tack skall försöka testa, om det inte funkar så får man nöja sig med standard hehe =)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
jag hittade denna tråd om favicon, och jag håller på och försöker få detta att fungera i IE.
har satt i headern <link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" type="image/ico"> precis som visas i alla forum men hittade även på tyska forum att man kan ange något värde t.ex i .htaccess och på servernivå? det är många sajter som har faviconer som syns i alla läsare, hur gör dom? Finns det någor bra alternativ i java eller php? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
viktigt verkar vara att den är 16x16px, riktigt format och i basmappen på servern. Då fungerar det bra i FF iaf. Ett problem jag annars stött på är att den cachas utanför den vanliga cachen och att den inte laddas om man redan tidigare besökt sidan. Jag har inte linkat den alls på något vis i html etc...
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|