FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vad jag har hört så gick Lunarstorm med stora förluster de första åren, men efter sökningar hittar jag inget som stärker detta på något sätt mer än kommentarer från lite olika människor på bl.a detta forumet.
Vad jag har hört sen från en person som läser ekonomi+marknadsföring där de på universitetsnivå använder Lunarstorm som ett mycket bra exempel och förebild gällande marknadsföring då de tydligen nått ut till sina miljoner kunder med 0kr i MF-budet?! Kan någon förklara ett samband med att: #A. Ha stora förluster #B. Ha nydanande marknadsföringsmetoder á 0kr som de lär ut på univ-nivå #C. Nå ut till miljoner kunder => Att de IDAG tjänar stora pengar på kunderna m.m då de har en del betalande medlemmar etc det betvivlar jag inte alls, men hur kunde det gå så oerhört dåligt under flera år trots ovanstående, och varför finns det inget som stärker deras varken deras förluster eller beskriver deras exceptionella marknadsföringsmetoder i detalj, då kan ju alla företag göra på det viset om det ändå kostar 0kr och du når ut till "alla" ! Det enda jag har kunnat komma fram till är att de SPAMMAT hela sverige då de kunde de göra innan det blev olagligt i sverige, och att det är därför inget (iallafall seriöst) företag idag går i samma spår. Samt att det då borde kosta 0kr. "Mun-till-mun" reklam sa nån... Jo, men för att det ska uppstå ett buzz kring ett varumärke så krävs det också att man gjort reklam både länge och ofta, gärna på TV, och reklam kostar därefter! Enligt uppgifter så har de INTE gjort reklam på TV, och det är CocaCola+BjörnBorg som bl.a är investerare i företaget och därför kunnat backa förlusterna under flera år. Denna artiklen stödjer även att deras reklam kostat 0kr: http://www.primem2.se/case_lunarstorm.asp En sökning på Emfas gav dessa resultat angående lunarstorm/lunarworks. Men en omsättning säger ju inget om vinst/förlust förhållandena: http://www.emfas.com/customerCard.lsp?adve...0202743&tabId=3 -> Idag vet jag att de går bra med vinst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
De gick ju som sagt med förlust de första åren därför att hela tjänsten var gratis. Har man 0 kr i intäkter så går man med förlust även om marknadsföringen kostar 0 kr.
Att deras "marknadsföring" var så lyckad beror nog på att de hade en tjänst/produkt som ungdomarna verkligen skrek efter. Jag har aldrig sett någon reklam för lunarstorm och ändå har mina småsystrar och alla deras kompisar ett konto där. De betalar duktigt med pengar för att få sitt namn skrivit i guld på sidan, för sms och andra tjänster. Med en sådan tjänst/produkt är det som att sälja vatten i Sahara. Det behövs ingen marknadsföring för ryktet sprider sig ändå. Jag har själv läst marknadsföring i flera år på universitetet. Vissa case och exempel som de tar upp där är ganska korkade. En professor i marknadsföring tror att nyckeln till framgång i varje företag alltid ligger i framgångsrik marknadsföring. Att företaget helt enkelt säljer sådant som folk vill ha tänker de inte på. Gick det bra för företaget så är det ett lysande exempel på att företaget var duktiga på att marknadsföra sig (enligt en professor i marknadsförings sätt att tänka). Om företagets utgifter för marknadsföring dessutom var 0 kr så måste de ju varit fantastiskt duktiga! Som sagt så finns det en paradox där... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Dom var först, hade giganter bakom ryggen och riktar sig till ungdomar som mer än gärna tjattrar hej vilt. Perfekta förutsättningar att ge järnet och utan att gå med direkta förluster. Därmed kunde dom bygga upp en potentiell kundstock, som med tiden fortsatte öka trots minimal marknadsföring. Då har dom nått sitt mål och kan börja ta betalt. Ett långsiktigt koncept med potential och som genererar vinsten med tiden..
Hade dom satsat pengar på marknadsföring hade det möjligen gått fortare, men ambitionerna var att locka med gratistjänster vilket studerande ungdomar föredrar. När betalningen var ett faktum tappade dom säkert en del "kunder", men då en fiktiv kompisrelation var skapad återvände dessa kunder och betalade gladeligen... -Värdet av tjänsterna var uppnådda.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lunarstorm AB visar finansiella intäkter första gången 2003, ingen omsättning.
Lunarworks AB visar -4794tkr i resultat 2003, -3939tkr i resultat 2004. Tidigare namn på Lunarworks AB: Lunarworks AB, Registreringsdatum: 2000-06-22 IntraSystem i Varberg AB, Registreringsdatum: 1996-07-25 Ljud och Bildskolan i Varberg Aktiebolag, Registreringsdatum: 1993-05-07 Därutöver finns Lunarstorm2 AB samt Lunarworks UK AB registrerat. Varför inte beställa årsredovisningar från bolagsverket? Då får ni veta precis allt. ![]() Min information kommer från Affärsdata. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
För att frågan gäller marknadsföring egentligen...
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
:lol: Haha, jag hakade upp mig på diskussionen om intäkter kontra mf-kostnader. Därav mitt inlägg, vilket visar att de hade kostnader som (antagligen) bars upp av LBS i Varberg eftersom det var där som lunar spirade och sprang ur stajl plejs.
1999 var de inte många medlemmar: http://web.archive.org/web/19990125103503/...stajlplejs.com/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Den andra delen av frågan som jag inte förstår är hur dåligt de måste ha fördelat sina resurser. Om man betalar 0kr i marknadsföring... Visst att köpa in servrar samt personal och bedriva gratistjänster. Visst klart att sånt kostar, men verkar det inte lite orimligt att de år efter år går flera miljoner back bara på detta innan de börjar få intäkter...? Så hade inget normalt företag kunnat drivas då hade de gjort KK direkt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Hur är det ens möjligt att bedriva en firma såpass illa att man gör miljoner åter miljoner i förluster år efter år. Speciellt i början var lunar knappast något extremt advancerat som krävde specialingenjörer med topplöner, utan det handlade bara om att drifta och vidareutveckla ett community. Innan de fått in ett par 100 000 kunder hade de utan problem kunnat lägga webbhotellsbiten på egna servrar på ett ordinärt webbhotell som driftat dessa, och det kostar knappast några miljoner. Visst kostar utvecklare en del, men SÅ cutting-edge var knappast deras teknik ens då att det skulle krävdas 10st heltidsutvecklare för att motsvara de utgifterna. - Rätta mig gärna om jag har fel, vilket jag troligtvis har. Det känns som jag saknar någon väsentlig information kring hela historien. Jag försöker bara få samman det i skallen ![]() => Detta är inget viktigt så, men kul och lärorikt att veta bakgrunden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||