Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lunarstorm, hur gick det egentligen till?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-29, 23:12 #1
Starwebs avatar
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Flitig postare
Starwebs avatar

Vad jag har hört så gick Lunarstorm med stora förluster de första åren, men efter sökningar hittar jag inget som stärker detta på något sätt mer än kommentarer från lite olika människor på bl.a detta forumet.

Vad jag har hört sen från en person som läser ekonomi+marknadsföring där de på universitetsnivå använder Lunarstorm som ett mycket bra exempel och förebild gällande marknadsföring då de tydligen nått ut till sina miljoner kunder med 0kr i MF-budet?! Kan någon förklara ett samband med att:
#A. Ha stora förluster
#B. Ha nydanande marknadsföringsmetoder á 0kr som de lär ut på univ-nivå
#C. Nå ut till miljoner kunder

=> Att de IDAG tjänar stora pengar på kunderna m.m då de har en del betalande medlemmar etc det betvivlar jag inte alls, men hur kunde det gå så oerhört dåligt under flera år trots ovanstående, och varför finns det inget som stärker deras varken deras förluster eller beskriver deras exceptionella marknadsföringsmetoder i detalj, då kan ju alla företag göra på det viset om det ändå kostar 0kr och du når ut till "alla" !

Det enda jag har kunnat komma fram till är att de SPAMMAT hela sverige då de kunde de göra innan det blev olagligt i sverige, och att det är därför inget (iallafall seriöst) företag idag går i samma spår. Samt att det då borde kosta 0kr.

"Mun-till-mun" reklam sa nån... Jo, men för att det ska uppstå ett buzz kring ett varumärke så krävs det också att man gjort reklam både länge och ofta, gärna på TV, och reklam kostar därefter! Enligt uppgifter så har de INTE gjort reklam på TV, och det är CocaCola+BjörnBorg som bl.a är investerare i företaget och därför kunnat backa förlusterna under flera år.

Denna artiklen stödjer även att deras reklam kostat 0kr:
http://www.primem2.se/case_lunarstorm.asp

En sökning på Emfas gav dessa resultat angående lunarstorm/lunarworks. Men en omsättning säger ju inget om vinst/förlust förhållandena:
http://www.emfas.com/customerCard.lsp?adve...0202743&tabId=3

-> Idag vet jag att de går bra med vinst.
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-29, 23:27 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
De gick ju som sagt med förlust de första åren därför att hela tjänsten var gratis. Har man 0 kr i intäkter så går man med förlust även om marknadsföringen kostar 0 kr.

Att deras "marknadsföring" var så lyckad beror nog på att de hade en tjänst/produkt som ungdomarna verkligen skrek efter. Jag har aldrig sett någon reklam för lunarstorm och ändå har mina småsystrar och alla deras kompisar ett konto där. De betalar duktigt med pengar för att få sitt namn skrivit i guld på sidan, för sms och andra tjänster.
Med en sådan tjänst/produkt är det som att sälja vatten i Sahara. Det behövs ingen marknadsföring för ryktet sprider sig ändå.

Jag har själv läst marknadsföring i flera år på universitetet. Vissa case och exempel som de tar upp där är ganska korkade. En professor i marknadsföring tror att nyckeln till framgång i varje företag alltid ligger i framgångsrik marknadsföring. Att företaget helt enkelt säljer sådant som folk vill ha tänker de inte på. Gick det bra för företaget så är det ett lysande exempel på att företaget var duktiga på att marknadsföra sig (enligt en professor i marknadsförings sätt att tänka). Om företagets utgifter för marknadsföring dessutom var 0 kr så måste de ju varit fantastiskt duktiga! Som sagt så finns det en paradox där...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-30, 06:57 #3
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Dom var först, hade giganter bakom ryggen och riktar sig till ungdomar som mer än gärna tjattrar hej vilt. Perfekta förutsättningar att ge järnet och utan att gå med direkta förluster. Därmed kunde dom bygga upp en potentiell kundstock, som med tiden fortsatte öka trots minimal marknadsföring. Då har dom nått sitt mål och kan börja ta betalt. Ett långsiktigt koncept med potential och som genererar vinsten med tiden..

Hade dom satsat pengar på marknadsföring hade det möjligen gått fortare, men ambitionerna var att locka med gratistjänster vilket studerande ungdomar föredrar. När betalningen var ett faktum tappade dom säkert en del "kunder", men då en fiktiv kompisrelation var skapad återvände dessa kunder och betalade gladeligen... -Värdet av tjänsterna var uppnådda..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-30, 07:49 #4
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Lunarstorm AB visar finansiella intäkter första gången 2003, ingen omsättning.

Lunarworks AB visar -4794tkr i resultat 2003, -3939tkr i resultat 2004.

Tidigare namn på Lunarworks AB:

Lunarworks AB, Registreringsdatum: 2000-06-22
IntraSystem i Varberg AB, Registreringsdatum: 1996-07-25
Ljud och Bildskolan i Varberg Aktiebolag, Registreringsdatum: 1993-05-07

Därutöver finns Lunarstorm2 AB samt Lunarworks UK AB registrerat.

Varför inte beställa årsredovisningar från bolagsverket? Då får ni veta precis allt.

Min information kommer från Affärsdata.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-30, 08:43 #5
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

För att frågan gäller marknadsföring egentligen...
Oläst 2005-09-30, 08:52 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

:lol: Haha, jag hakade upp mig på diskussionen om intäkter kontra mf-kostnader. Därav mitt inlägg, vilket visar att de hade kostnader som (antagligen) bars upp av LBS i Varberg eftersom det var där som lunar spirade och sprang ur stajl plejs.

1999 var de inte många medlemmar: http://web.archive.org/web/19990125103503/...stajlplejs.com/
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-30, 12:04 #7
Starwebs avatar
Flitig postare

Flitig postare
Starwebs avatar

Citat:
Originally posted by digiArt@Sep 30 2005, 06:49

- Min fråga är egentligen tudelad, dels hur de via "ambassadörer" i varje kommun kunde driva ut sina marknadsföringsknep á 0kr. Varför skulle dessa "kommunikativa" personer ens bry sig om en liten sajt som handlar om ungdomar som ska ragga och snacka med varandra? Vilken vettig vuxen person skulle lägga tid på detta bara helt gratis för att de hade kontakter? Inte skulle alla sveriges skolor gratis vilja göra reklam för oss bara för att där i framtiden finns potentiella småföretagare...?!

Den andra delen av frågan som jag inte förstår är hur dåligt de måste ha fördelat sina resurser. Om man betalar 0kr i marknadsföring... Visst att köpa in servrar samt personal och bedriva gratistjänster. Visst klart att sånt kostar, men verkar det inte lite orimligt att de år efter år går flera miljoner back bara på detta innan de börjar få intäkter...? Så hade inget normalt företag kunnat drivas då hade de gjort KK direkt.
Oläst 2005-09-30, 12:43 #8
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Citat:
Originally posted by Starweb@Sep 30 2005, 11:04
Visst klart att sånt kostar, men verkar det inte lite orimligt att de år efter år går flera miljoner back bara på detta innan de börjar få intäkter...? Så hade inget normalt företag kunnat drivas då hade de gjort KK direkt.
Jo, men dom hade ju två bolag som stöttade dom... Bara Coca Cola kunde väl lätt bära bördan..
Oläst 2005-09-30, 12:52 #9
Starwebs avatar
Flitig postare

Flitig postare
Starwebs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Storen
Citat:
Ursprungligen postat av Starweb
Visst klart att sånt kostar, men verkar det inte lite orimligt att de år efter år går flera miljoner back bara på detta innan de börjar få intäkter...? Så hade inget normalt företag kunnat drivas då hade de gjort KK direkt.

Jo, men dom hade ju två bolag som stöttade dom... Bara Coca Cola kunde väl lätt bära bördan..
Hmm... Ska omformulera mig...

Hur är det ens möjligt att bedriva en firma såpass illa att man gör miljoner åter miljoner i förluster år efter år. Speciellt i början var lunar knappast något extremt advancerat som krävde specialingenjörer med topplöner, utan det handlade bara om att drifta och vidareutveckla ett community.

Innan de fått in ett par 100 000 kunder hade de utan problem kunnat lägga webbhotellsbiten på egna servrar på ett ordinärt webbhotell som driftat dessa, och det kostar knappast några miljoner. Visst kostar utvecklare en del, men SÅ cutting-edge var knappast deras teknik ens då att det skulle krävdas 10st heltidsutvecklare för att motsvara de utgifterna.

- Rätta mig gärna om jag har fel, vilket jag troligtvis har. Det känns som jag saknar någon väsentlig information kring hela historien. Jag försöker bara få samman det i skallen

=> Detta är inget viktigt så, men kul och lärorikt att veta bakgrunden.
Oläst 2005-09-30, 12:57 #10
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2004
fabian fabian är inte uppkopplad
fabians avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Starweb
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
- Min fråga är egentligen tudelad, dels hur de via ambassadörer i varje kommun kunde driva ut sina marknadsföringsknep á 0kr. Varför skulle dessa kommunikativa personer ens bry sig om en liten sajt som handlar om ungdomar som ska ragga och snacka med varandra? Vilken vettig vuxen person skulle lägga tid på detta bara helt gratis för att de hade kontakter? Inte skulle alla sveriges skolor gratis vilja göra reklam för oss bara för att där i framtiden finns potentiella småföretagare...?

Den andra delen av frågan som jag inte förstår är hur dåligt de måste ha fördelat sina resurser. Om man betalar 0kr i marknadsföring... Visst att köpa in servrar samt personal och bedriva gratistjänster. Visst klart att sånt kostar, men verkar det inte lite orimligt att de år efter år går flera miljoner back bara på detta innan de börjar få intäkter...? Så hade inget normalt företag kunnat drivas då hade de gjort KK direkt.
"Ambassadörerna" var ju dom mest kommunikativa i varje komun. Dom var altså redan väldigt aktiva på sajten, och däför fick dom bli ambassadörer. Dom behöver nödvändigtvis inte varit vuxna, och för många ungdommar räcker lite extra status på nån sajt gott och väl som betalning.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017