Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


CDN i syfte av att hosta bilder

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-09-13, 12:55 #1
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Standard CDN i syfte av att hosta bilder

Hej alla,

Jag håller på att snickra på en tjänst där jag just nu håller på att fundera ut arkitekturen bakom det hela. Tjänsten kommer att behöva hosta ett gäng bilder. Svårt att säga hur mycket då det beror på hur populär tjänsten blir.

Jag håller på att spåna lite på CDN i syfte av att inte behöva lagra bilderna själv. Jag är alltså inte behov av att sprida bilderna till femtielvatusen servrar runt hela jorden utan egentligen bara en "skalbar hårddisk i molnet". Ett bra API för att snabbt ta bort och lägga till filer är såklart även önskvärt. Allt som laddas upp ska givetvis vara helt publikt.

Utifrån mina förhållandevis enkla krav, har ni några rekommendationer? Det kan bli allt emellan några enstaka GB till flera TB.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-13, 13:17 #2
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Kör två domäner, den ena heter .se om det är svensk tjänst, den andra kan du ta vad som helst som är billig. Kör sedan cloudflares gratistjänst och använd den billigare domänen till alla bilder, css filer m.m så de cachas.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-13, 14:05 #3
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Cloudflare känns inte helt rätt med tanke på att dom inte skriver ut något alls om hur mycket man kan lagra hos dem. Deras profil är just att vara ett lager för själva hemsidan. Jag vill sköta hemsidan själv men ha bildfilerna någon annanstans. Det är alltså inte grafik till hemsidan jag pratar om.

Du kan jämföra min tjänst med ett bildgalleri. Folks bilder vill jag ha på CDN inget annat.

(det är inte en bildgallerisajt jag ska bygga men det funkar tekniskt sett som ett bildgalleri där alla bilder är publika)
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-14, 08:26 #4
SvanteH SvanteH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 118
SvanteH SvanteH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 118
Om det är en ren prisfråga så kan du ju ta en titt på t.ex. http://www.cdncalc.com/
SvanteH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-14, 08:31 #5
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
Amazon S3 + CloudFront
nim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-14, 08:45 #6
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Citat:
Ursprungligen postat av SvanteH Visa inlägg
Om det är en ren prisfråga så kan du ju ta en titt på t.ex. http://www.cdncalc.com/
Det är inte direkt en prisfråga. Har inga problem att betala om det är en bra tjänst. Snarare att jag vill se tydliga prisuppgifter för allt. Cloudflare visar bara priset tydligt när det gäller trafiken, inte så mycket när det kommer till lagringskostnader.

Jag vill tydligt kunna se både vad det kostar att lagra data men givetvis även trafikkostnader.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-14, 08:50 #7
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Citat:
Ursprungligen postat av nim Visa inlägg
Amazon S3 + CloudFront
Varför just cloudfront? Räcker det inte med S3 och en publik mapp?
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-14, 11:24 #8
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Okej, då missförstod jag dig. Isf hade jag hyrt en billig server / cloud med 100 GB utrymme och sedan kört cloudflare. Då har du dessutom full koll på kostnaden. Kör en av Kimsufis servrar för runt 40 kr/mån.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-14, 13:03 #9
ltr ltr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 19
ltr ltr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 19
Citat:
Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
Varför just cloudfront? Räcker det inte med S3 och en publik mapp?
S3 för ren lagring, CloudFront som CDN. Du klarar dig med enbart S3 men beroende på var dina användare finns kan det vara värt att köra med CloudFront också.
ltr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-14, 15:18 #10
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
Cloudflare känns inte helt rätt med tanke på att dom inte skriver ut något alls om hur mycket man kan lagra hos dem. Deras profil är just att vara ett lager för själva hemsidan. Jag vill sköta hemsidan själv men ha bildfilerna någon annanstans. Det är alltså inte grafik till hemsidan jag pratar om.

Du kan jämföra min tjänst med ett bildgalleri. Folks bilder vill jag ha på CDN inget annat.

(det är inte en bildgallerisajt jag ska bygga men det funkar tekniskt sett som ett bildgalleri där alla bilder är publika)
CDN är ett Content DELIVERY Network. Vad du söker är lagring och distribution, inte bara distribution.

Generellt sett blir det betydligt billigare för dig om du beställer dessa två tjänster separat snarare än tillsammans. S3 är väldigt populärt för lagringen, men även Microsoft och Google har välbyggda lagringstjänster, liksom ett gäng uppstickare. Sedan väljer du fritt vilket CDN du vill koppla på, t ex Cloudflare, Cloudfront, Akamai eller valfri billig uppstickare om du känner dig äventyrslysten.

Annars finns det också gott om alternativ som är ämnade just för bildhosting med mycket funktionalitet på. T ex Imgix är en väldigt trevlig tjänst med on the fly processing (otroligt snabb jämfört med egen hosting) - men man betalar för det också...
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017