Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domännamn - tjänst eller vara?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-04, 17:27 #1
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Hej!

Ska domännamn räknas som en tjänst eller en vara? Jag har letat en hel del, men ändå inte hittat riktigt det jag vill veta.

Jag drar av hela kostnaden direkt (det är bara årsavgifter det handlar om, jag har inte köpt någon domän för mer än registreringsavgiften).

Kruxet är att domänerna det handlar om är registrerade via GoDaddy (USA). Gäller det någon omvänd skattskyldighet (för moms) i detta fallet? När man fyller i momsbilagan finns det en ruta för "Inköp av tjänster från land utanför EG" (ruta 22), däremot finns det ingen motsvarande ruta för varor. Det är enskild firma det handlar om, om nu företagsformen har någon betydelse.

Hos skatteverket hittade jag något om att man kan/ska lägga domäner i lager om man köpt domänerna med avsikt att sälja dem vidare (och då ta kostnaden först när man säljer domänen). Jag tycker att det tyder på att domäner ska räknas som varor, för inte kan man väl lägga tjänster i lager... (För att förtydliga: Jag har inte för avsikt att lägga några domäner i lager för tillfället.)

Slutligen kan jag säga att det här är mitt första inlägg här på WN, men jag har läst på WN till och från i många år, vilket har varit mycket intressant och givande.

Björn
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-04, 17:37 #2
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
våra blev lager...gott med lite extra skatt.

Testa att googla: första träffen Skatteverket
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-04, 17:41 #3
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Jag skulle svara: det handlar om avsikten med ditt inköp.

- Om du tänker sälja den vidare, boka det mot ett tillgångskonto (kanske immateriella tillgångar eller liknande).
- Om du tänker nyttja den för en tjänst, boka kostnaden direkt.


EDIT: Hm, nja, såg ovanstående inlägg, men låter mitt vara kvar
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-04, 18:05 #4
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Jag hade redovisat mina som tjänst och klarade en skatterevision.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-04, 18:12 #5
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Tack för svaren! Tyvärr blev jag dock inte så mycket klokare.

Det var den sidan hos Skatteverket som jag hade sett tidigare. Jag kommer inte att lägga domänerna i lager, då jag inte har någon direkt avsikt att sälja dem. Om jag skulle få något bra bud på en domän så skulle jag väl fundera på det, men främsta tanken är att göra något med dem om jag får tid.

Förresten tror jag att jag läste någonstans (troligen någon skattebroschyr) att man inte ska ha lager som är värt mindre än 5000 SEK...? (Om jag inte blandar ihop det med något annat nu.) Så mycket är inte domänerna värda (i alla fall inte om man räknar registreringskostnaden), och jag har inget annat i lager heller just nu.

Nu svävade jag egentligen själv ut lite från den viktiga frågan (men det där om lager är ju också en intressant diskussion), nämligen om det är omvänd beskattning när man har registrerat domäner via en registrar utanför EG? Vilket det är om det är en tjänst, men inte om det är en vara?

(Om någon inte vet vad omvänd beskattning är, men undrar: man köper en vara utan att betala moms till säljaren (vanligt mellan företag inom EG), istället ska man själv betala momsen, men samtidigt har man (oftast) rätt att dra av momsen. Det blir ingen skillnad på hur mycket skatt man betalar, men man ska ändå sätta upp den på både utgående och ingående moms.)
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-04, 18:18 #6
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Nicklas, gällde det domäner som var betalade till en registrar utanför EG?
Körde du med omvänd beskattning för dessa eller bara som en utgift utan någon moms inblandad?
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-04, 18:57 #7
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Citat:
Originally posted by BjörnJ@May 4 2009, 17:18
Nicklas, gällde det domäner som var betalade till en registrar utanför EG?
Körde du med omvänd beskattning för dessa eller bara som en utgift utan någon moms inblandad?
Det gällde domännamn köpta i Sverige och Utlandet.
Jag är ingen mästare på hur redovisningen av detta går till utan har folk som sköter det, men jag tror att man lägger till fiktiv moms på utlandsinköpen.

Självklart tas dyrare domännamn än 10 000 kr upp för avskrivning.

En liknande tråd finns här för dig att läsa.
http://www.webmasternetwork.se/f8t29874hl-st0.html
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-04, 19:06 #8
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Syftet styr domänbokföringen.

Domäner som är köpta i andra hand i spekulativt syfte och där syftet är att de ska säljas vidare någon gång: Lager. Allt annat anmärker SKV på enligt min revisor som kollar mig just nu.

Domäner som du nyregistrerar kan du kostnadsföra som en tjänst.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-04, 19:20 #9
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Dan, innebär det (domän som tjänst) att man ska köra med omvänd beskattning för domäner registrerade och betalda till ett land utanför EG? Eller ska man bara ta upp det som en kostnad utan moms?
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-05, 13:30 #10
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Citat:
Originally posted by Nicklas@May 4 2009, 18:57

En liknande tråd finns här för dig att läsa.
http://www.webmasternetwork.se/f8t29874hl-st0.html
Tack för tipset! Det var en intressant tråd.

Angående omvänd skattskyldighet kan jag besvara mig själv, men rätta mig om jag har fel, och bekräfta gärna om jag har rätt.

Avsikt att sälja domänen vidare: Domännamn = vara
För användning i egna verksamheten: Domännamn = tjänst

Från broschyren "Moms vid utrikeshandel" (SKV 560):
"En vara eller tjänst beskattas i Sverige bara om den anses omsatt i Sverige."
"Köper du tjänster från ett land utanför EG så ska du själv i vissa fall redovisa momsen på samma sätt som vid EG-handel."
"Att köpa tjänster från ett land utanför EG: (...) Den stora gruppen tjänster som ibland kallas intellektuella tjänster eller ”paragraf 7-tjänster” anses omsatta i Sverige då de utförs åt dig som är näringsidkare i Sverige. Du blir då skattskyldig och ska själv redovisa momsen." (D.v.s. privatpersoner behöver ej betala moms för dessa tjänster, antar jag.)
På sidan 19 finns en lista över "Diverse intellektuella tjänster". I den listan ingår bl.a. "Reklam och annonsering", "Datatjänster", "Information" och "Elektroniska tjänster".

Min slutsats är att domännamn som är betalda till ett företag utanför EG ska man som företagare räkna ut utgående moms för (men samtidigt sätter man samma belopp på ingående moms). Summan för betalningarna (ex moms) ska in i ruta 22 på momsbilagan, och utgående momsen ska in i ruta 30. Ingående momsen behandlas på vanligt sätt.

Det är alltså om man ser domännamn som en tjänst. Om man ser det som en vara vet jag inte vad som händer. Kanske momsfritt? Men å andra sidan är det väl nästan alltid moms på varor (åtminstone fysiska)? I broschyren står det om import (d.v.s. från land utanför EG, inom EG är det inte import), men då verkar det vara fysiska varor det handlar om, och momsen ska betalas till tullen.

Eller är det så att man fortfarande ser domännamn som en tjänst ur momsperspektiv, även om det är en domän som är köpt i spekulativt syfte (och därmed läggs i lager)?

http://www.skatteverket.se/skatter/s...800017222.html (som enligt min tolkning handlar om domäner där avsikten är att sälja dem vidare) står:
"Utgifter för inköp och/eller registrering av domännamnen ska inte kostnadsföras direkt, eftersom det är fråga om lagertillgångar."
"Utgifter för lagring på webbhotell och liknande löpande utgifter ska inte läggas till anskaffningsvärdet för domännamnet, utan kostnadsförs direkt."

Hm... Intressant att det står "spel" i den där URL:en till Skatteverket...

Men ska årsavgifterna (för år 2 och senare) för de domänerna man har i spekulativt syfte läggas till på anskaffningsvärdet eller ska den utgiften dras direkt?

Om domäner i spekulativt syfte ger intäkter från adsense, parkering eller liknande, så kan man ju tycka att dessa intäkter borde få dras från anskaffningsvärdet (så länge anskaffningsvärdet fortfarande är större än 0 för respektive domän), men får man göra så? Avsikten med parkeringen för dessa domäner är ju att få bidrag till årsavgiften.

Domäner man köper i andra hand ska in i lager om avsikten är att sälja vidare. Om domänen ska användas till egna verksamheten utan avsikt att sälja den vidare kan man dra av den direkt om den kostade mindre än 5000 ex moms, medan den ska skrivas av om den kostade mer. (Tror jag, rätta mig om jag har fel.) (Jag ser detta från enskild firma-perspektivet, jag vet inte om det skiljer något för olika företagsformer.)
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017