Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Migrera DB?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-05, 22:36 #1
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
Sitter och bollar lite funderingar angående en site med två subdomäner och likaledes två olika MySQL dB som jag skulle vilja migrera. Det är olika CMS på båda subdomänerna. Men jag vill alltså köra mot en och samma dB så att de som skapar en user på den ena ska kunna hoppa in även på den andra med samma user/pass. Kan dock av någon anledning inte hitta den ena dB i PHPMyAdmin, men sökandet fortsätter.

Först och främst, går det (utan extensiv kodning) att köra båda CMS mot samma dB? Dom skriver ju och hämtar från helt olika fält så det känns komplicerat, men om man ändrar så båda scripten kör mot samma fält borde det ju i teorin fungera. Detta då MySQL såvitt jag minns stödjer att man hämtar och skriver parallellt...?

Eller vore det en enklare lösning att skapa en tredje dB, som bara hämtar nödvändiga gemensamma data? Joomla (ett av dessa CMS) lagrar mängder av userdata i sin dB som jag inte har nån användning för i mitt andra, betydligt enklare CMS. Alternativt om man på "enkelt" sätt kan man hämta data från den ena dB och skriva till den andra så de på så sätt synkroniseras (kopiera username dB1 > username dB2 alt dB3)!

Förstår om jag är förvirrande, och vill tillägga att jag inte programmerat sen 486:ans storhetstid, så jag kan vara helt ute och cyklar här men jag försöker sätta mig in i detta. Är övertygad om att fler än en av WN-medlemmarna har gjort något liknande! Ser fram emot svar
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-05, 22:47 #2
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
För övrigt kanske "migrera" är fel ord, integrera är väl snarast det som är aktuellt då det ska ske fortlöpande
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017