Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Letar svenskt webbhotell

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-18, 19:53 #1
Pauls avatar
Paul Paul är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 22
Paul Paul är inte uppkopplad
Nykomling
Pauls avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 22
Standard Letar svenskt webbhotell

Hallå,

Jag har en kund med ett flertal siter som jag letar ett nytt (Svenskt) webbhotell åt.
Undrar om alla experter här kunde hänvisa mig till vilka mina bästa val är med tanke på vad jag är ute efter.
Det kan tilläggas att de mest besökta sajterna har runt hundratalet besökare per dag.

Extern databas access
I vissa fall vill jag kunna dela information mellan sajterna så om de kunde använda samma databas vore mycket bra. Vi slutade använda one.com just på grund utav detta.

Linux server med PHP stöd och phpmyadmin
Lite löjligt att behöva nämna det men hotellet måste ha phpmyadmin (råkade ut för ett hotell en gång som inte hade det)

6 IP
Det rör sig om ett åttatal siter varav åtminstone sex behöver olika IP då de korslänkar till varandra och som jag förstått det är det inte bra för SEO om de har samma IP. Sedan finns det ett gäng "extra" domäner (felstavningar etc.) som kan skicka vidare besökare till rätt domän.

Support
Support är viktigt, helst vill jag ha möjlighet till dygnet runt support valfritt telefon eller onlinechatt, men jag inser att det är svårt att få från svenska webbhotell. Men att behöva vänta till måndag morgon om man har ett problem på fredag kväll är inte så lyckat...

Minimalt server krångel
Jag är ingen serverexpert så installering av ImageMagick (bara ett exempel på vad jag behövde sist) eller andra serverrelaterade problem/uppdateringar måste redan vara inbakade eller kunna fixas snabbt utan krångel. Mycket bra om t.ex C-Panel är installerat.

Pris
Visst kan man få allt om man är villig att betala för det men min kund är också prismedveten, så det är något att tänka på också.

Tack för alla konstruktiva kommentarer.

Senast redigerad av Paul den 2011-10-18 klockan 20:19
Paul är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-18, 21:06 #2
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Det är nog inga problem att få dygnetrunt support, men riktig support får man oftast bara dagtid.

Tänk också på att prestandan kan variera betydligt mellan olika web-hotel, även om de flesta utan problem ska klara hundra tals besökare per dag.

Om du har alla på samma hotel så ska det inte vara några problem med databas sharing(förrutom hos one.com)
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-18, 22:45 #3
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 203
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 203
Kan av erfarenhet säga att inget av de webbhotell som har dygnet runt öppet har någon egen personal svarar. Det är nästan bättre att ringa Eniro eller vilka de nu är som har svar på allt. De ger nog bättre svar än de callcenters som agerar support idag.
JensS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 00:55 #4
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
City Network?
PatrikWeb?

kolla runt i webhotellsguiden här
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 09:35 #5
Webbförvaltarens avatar
Webbförvaltaren Webbförvaltaren är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 67
Webbförvaltaren Webbförvaltaren är inte uppkopplad
Medlem
Webbförvaltarens avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 67
Kolla in på Voox.se om det kan vara ngt.
Webbförvaltaren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 10:18 #6
Skatedragon Skatedragon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 289
Skatedragon Skatedragon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 289
inleed.se kanske..
Kör många av mina kunder där och det fungerar bra. Tror alla dina krav uppfylls, men du kan ju ringa och kika med dem.
Skatedragon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 08:49 #7
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
oderlands avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
Jo , det är inte alltid det bästa alt. med extern support, det har vi själva erfarenhet av.
Vi går också över mer och mer till inhouse med något begränsade tider och där problemet åtgärdas direkt.
Du har dock webbhotell idag med akut driftjour som oftast är 24/7.

Det kanske räcker?
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 11:20 #8
Pauls avatar
Paul Paul är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 22
Paul Paul är inte uppkopplad
Nykomling
Pauls avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 22
Vad jag verkligen gillade med one.com var att de har chatsupport (på engelska under obekväm arbetstid) som svarar snabbt och kunnigt på vilken fråga man än har.

Vad de flesta svenska webhotell har är ett magert alternativ, att maila fram och tillbaka, och tyvärr verkar det ofta som supporten missförstår mer komplicerade frågor så man måste maila fram och tillbaka flera gånger innan något händer. Det är väldigt frustrerande. Chatt är mycket snabbare.

Telefon är nog det bästa alternativet, men om man jobbar utanför normala kontorstider är det en pina också. Själv bor jag i staterna så det är en tidsskillnad på 9 timmar och jag undviker gärna att tala i telefon mitt i natten här.

Jag har kollat runt lite och jämfört binero, surftown, loopia och wopsa och jag måste säga att mitt initiella intryck är att binero och loopia inte erbjuder unika IP, surftowns admin *verkligen* suger (har en site som har surftown) så än så länge verkar wopsa vara det bästa alternativet.
Paul är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 11:35 #9
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Överväg att kolla med patrikweb också, dedikerad nisse ang support.
Sen unika ip'n osv är nog inget problem.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 13:12 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Visa inlägg
Vad jag verkligen gillade med one.com var att de har chatsupport (på engelska under obekväm arbetstid) som svarar snabbt och kunnigt på vilken fråga man än har.

Vad de flesta svenska webhotell har är ett magert alternativ, att maila fram och tillbaka, och tyvärr verkar det ofta som supporten missförstår mer komplicerade frågor så man måste maila fram och tillbaka flera gånger innan något händer. Det är väldigt frustrerande. Chatt är mycket snabbare.
Väljer man One.com så har man knappast behov av en högkvalitativ dygnet runt-support Visst är chatt snabbare men samtidigt så kan inte webbhotellet sortera bort mindre akuta ärenden lika enkelt. En chatt fungerar egentligen bäst till att bara svara på snabba, enkla frågor men det ska egentligen inte behövas om man har en bra FAQ.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017