Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Återköp?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-16, 21:03 #1
Sathack Sathack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 79
Sathack Sathack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 79
Hej

För några dagar sedan köpte jag en NAS hårddisk av en lokal databutik istan. Packade upp den och skulle sedan koppla in den till nätverket och sedan installera mjukvaran som visade sig inte ens fungera till Vista. Har testat och köra utan det men det fungerar inge vidare utan tappar kontakten o allmänt strul.

Så jag är inte nöjd med den för 5 öre. Nu vill jag lämmna tillbaka den och behöver lite kött på bena då en kompis köpte ett nätagg förra veckan som inte passade till hans chassi. Så han gick tillbaka med den till samma butik dagen efter men där fick han endast 50% tillbaka för att varan var öppnad.

Så vad gäller vid återköp ? får dom dra av 50% för jag öppnat varan och testat? Får jag överhuvudtaget lämna tillbaka den?

Jag har noll koll på sånt här och är tacksam för svar
Sathack är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-16, 21:04 #2
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 2 041
Packa den väldigt fint, i ny plast, så att den ser ut att vara oöppnad.
Om butiken öppnar kartongen sedan kan du påpeka att det var de och inte du som öppnade den.
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-18, 09:33 #3
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Citat:
Originally posted by Sathack@Apr 16 2008, 20:03
Hej

För några dagar sedan köpte jag en NAS hårddisk av en lokal databutik istan. Packade upp den och skulle sedan koppla in den till nätverket och sedan installera mjukvaran som visade sig inte ens fungera till Vista. Har testat och köra utan det men det fungerar inge vidare utan tappar kontakten o allmänt strul.

Så jag är inte nöjd med den för 5 öre. Nu vill jag lämmna tillbaka den och behöver lite kött på bena då en kompis köpte ett nätagg förra veckan som inte passade till hans chassi. Så han gick tillbaka med den till samma butik dagen efter men där fick han endast 50% tillbaka för att varan var öppnad.

Så vad gäller vid återköp ? får dom dra av 50% för jag öppnat varan och testat? Får jag överhuvudtaget lämna tillbaka den?

Jag har noll koll på sånt här och är tacksam för svar
De får absolut inte dra av 50% bara för att emballaget var öppnat, dock så ska de kunna ta ut en skälig avgift för detta men oftast fakturerar butiken återförsäljaren eftersom de kommer att vilja byta den defekta produkten mot en ny.

Så be din kompis att gå tillbaka och kräva resterande belopp tillbaka, bara att hota med ARN.
Köper du en produkt så förväntar du dig att den skall vara ok, annars så skulle man ju aldrig våga öppna något.

Nu vet jag inte om ni har bett dem i butiken om hjläp men detta skall inte ha någon betydelse, som konsument så har du ingen skyldighet att kunna allt, har själv bl.a. köpa dyra kablar till mina stereoanläggning och sedan visat sig att dessa inte har passat.

Så i ditt fall lägg HD i boxen och gå tillbaka till butiken, se till att spara kvittot och var stenhård.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-18, 12:05 #4
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 224
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 224
I detta fallet tror jag knappast att det existerar något "Dom får absolut inte"..

Öppet köp är något man kommer överrens om vid köptillfället.
Man kan alltid välja att reklamera en vara och självklart skall alla parter bli nöjda i slutändan, men det finns "absolut inget krav på detta".

Är det sagt av tillverkaren att den skall fungera med Vista, men ändå inte gör det så är det ett solklart fall på en vara som är felaktig.
Har försäljaren sagt att den skall fungera med Vista men inte tillverkaren, så bör självklart försäljaren åtgärda problemet för kunden utan extra kostnader.
Jake.Nu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-19, 15:40 #5
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Du kan ju inte lämna tillbaka något bara för att du inte vill ha den. Om det är så att varan inte uppfyller de funktioner du kan tänkas anta att den har så är den defekt. Då har du rätt att reklamera. Då spelar det ingen roll om varan är öppnad eller ej.

Din kompis borde ha pratat med butiken innan han köpte nätagget. Det är ju inte deras fel att han köper saker som inte passar. Det är bara goodwill från deras sida att ens ta tillbaka prylen. Bara hanteringen för deras del att hålla på med retur, nytt emballage etc etc kommer kosta mer än varan.

Har du pratat med butiken om att NASen inte fungerar? Hur föreslog de att du skulel lösa problemet? De har ju rätt att få försöka reparera varan innan de häver köpet.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-27, 08:20 #6
H@nsson H@nsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 160
H@nsson H@nsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 160
http://www.arn.se/bevisning_bevisborda/
H@nsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-27, 09:03 #7
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Man måste hålla isär några grundläggande begrepp.

Öppet köp = finns ej i någon lag. Helt frivilligt åtagande från butiken där butiken sätter upp reglerna.

Trasig produkt = Står det i speccarna att produkten ska fungera med Vista, eller har butikspersonalen sagt att den ska fungera med Vista och produkten inte fungerar med Vista innebär det att det är fel på produkten och du ska göra reklamantion (din rättighet enligt lagen). Butiken kan då välja åtgärda felet eller låta köpet gå tillbaka.

"vill ej ha produkten" eller "jag trodde den skulle fungera med Vista" = jaha, och? Det är ditt ansvar att ta reda på fakta innan köp och bestämma vad du vill ha!
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017