Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bredband till företaget

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-08, 15:37 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Standard Bredband till företaget

Vi sitter idag på 12 - 24Mbit/s ADSL via Telia för 719 kr/mån. Det är dags att förlänga och om vi tecknar 18 mån till, så går Telia ner i pris till 509 kr/mån för samma abonnemang. Känns väl ok. Samtidigt så betalar jag privat ca 100 kr/mån för 100Mbit/s fiber.

Någon här som kan tipsa om en bra bredbandslösning för företag? Vi finns i Täby.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-09, 02:19 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Är du nöjd med det privata abbonemange så använd det i stället, du kan ofta be bredbandsoperatören skriva fakturan c/o bolaget så kan du betala med bolagets pengar direkt. Jag har använt privatabbonemang i alla år om det varit billigare (vilket det oftast är), för jag har inte haft något mer avancerat behov. Finns ingen anledning att betala me rän nödvändigt.

För ca 10-12 år sedan hade jag bredbansdsbolaget för 315 kr/ månad privat inkl moms. En säljare från samma bolag ringde upp mig och ville sälja på mig samma kapacitet för över 3000 kr + moms/månad. JAg sa att jag var nöjd med mitt abbonemang för 315 kr/månad och frågade vad det för 3000 kr skulle tillföra mig för mervärde, jag fick inget svar ....

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-06-09 klockan 02:22
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-09, 12:56 #3
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Jag ringde BBB för nga månader sedan och frågade skillnaden mellan privat och företag. Jag har 100/100. Som privat får jag köra server, ftp och mejl så länge jag följer svensk lagstift samt att jag inte tjänar ngt på det.

Som företag fick jag köra server och tjäna pengar på det, min trafik var dessutom prioriterad i deras nät.

Det var den enda förklaringen jag fick.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-09, 13:53 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Det beror vad för företagstjänst du köper, men garanterad kapacitet, högre SLA som garanterar vissa tider. Och förhoppningsvis företagssupport utan kö.

En privattjänst kan ligga nere en vecka i värsta fall.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-09, 14:20 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag har aldrig upplevt att tjänsten varit nere mer än några minuter från bredbandsoperatörer (utom hos Tele2/Comviq där det är ständiga problem på helgerna med deras mobila bredband, kan ibland paja helt på fredag kväll och sen inte komma upp förrän på måndag, men oftast funkar det). Det kan jag leva med.

Företagssupporten är mycket sämre än privat för generellt så är företagssupport bara öppen under kontorstid 8-17 på vardagar, medan supporten för privatkunder har öppet 8-22 på vardagar och 9-15 på helger.

Telefonkön till företagstjänsten är oftast lika lång som för privatkunder, utom på TeliaSonera och Glocalnet där alla kunder "missbehandlas" systematiskt, med extrema telefonköer.

Jag använder f.n. Mobilt bredband via Tele2/Comviq. Men har använt både Tre (mobilt bredbanbd), Bredbandsbolaget (cat5-lina med RJ45 uttag 10/10 MBIT uppmätt till 9,8 MBIT), TeliaSonera (ADSL), Glocalnet (ADSL) och f.d. NMT (har nog bytt namn till Ice nånting, men de använde gamla NMT-frekvenser för ett eget radionät, funkade klockrent bra).

Jag skulle nog säga att bredbandsbolaget funkat bäst för tråd/kabelbundet och Tre bäst för mobilt bredband för min del.

Jag pratar bara om tjänster där man behöver använda internet som användare inte som serverhost eller så, då är det ju helt andra förutsättningar.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-06-09 klockan 14:31
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-09, 14:52 #6
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag skulle nog säga att bredbandsbolaget funkat bäst för tråd/kabelbundet och Tre bäst för mobilt bredband för min del.
Tre fungerar skit dåligt i Kävlinge. Bredbandsbolaget som jag använder har fungerat riktigt bra. Jag kom tom upp i 200 Mbit (25,3 MB/s) när jag delade ut en orkesterfilm (lagligt, bäst och säga det här så man inte blir påhoppad direkt). De har dessutom en riktigt bra support med tekniker som fattar vad man säger och verkar vilja lösa ens problem direkt.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-09, 16:38 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Är man ensam på företaget spelar det väl inte så stor roll, då kan du ta upp ditt 3g modem som backup.

Men på ett litet större företag med flera anställda kan det kosta rätt mycket per timme om det ligger nere. Då kan det vara värt betala dom tusenlapparna per månad för få en dedikerad lina.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-09, 17:03 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Är man ensam på företaget spelar det väl inte så stor roll, då kan du ta upp ditt 3g modem som backup.

Men på ett litet större företag med flera anställda kan det kosta rätt mycket per timme om det ligger nere. Då kan det vara värt betala dom tusenlapparna per månad för få en dedikerad lina.
Går ju alltid att dela nätet från mobilen om det krisar Men självklart går det inte att säga något generellt, det beror helt på hur verksamheten ser ut.

För att återgå till den konkreta frågeställningen så tror jag du har ett helt okej pris på ett företagsabonnemang. Har det fungerat bra och ni känner att ni har behov av ett företagsabonnemang så skulle jag nog själv välja förlänga.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-06-09 klockan 17:05
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-09, 19:28 #9
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
Gustav :

Om du ska ha 100Mbit/s företags internet får du nog mellan tummen och pekfingret punga ut mellan 10000 kr --> 12000 kr och uppåt för en 100 mbit företags lina hos t.ex. bahnhof dom tar ut cirka ~120 kr /mbit.

Skillnaden på privat vs företag är att du får kapaciteten du betalar för. och även snabbare service vid fel.
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-10, 17:01 #10
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Har du kollat på 4G?

Jag betalar 1250:- för 10 Mbit från Bredband 2.. ( Jag sitter en gamla nerlagd serverhall ( wn.se Har stått i den här rummet :-) ) , så man skulle kunna köra gigabit om man så ville. ( Byta optik i swtichen? ) men BB2 är snåla med bandbred.

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Vi sitter idag på 12 - 24Mbit/s ADSL via Telia för 719 kr/mån. Det är dags att förlänga och om vi tecknar 18 mån till, så går Telia ner i pris till 509 kr/mån för samma abonnemang. Känns väl ok. Samtidigt så betalar jag privat ca 100 kr/mån för 100Mbit/s fiber.

Någon här som kan tipsa om en bra bredbandslösning för företag? Vi finns i Täby.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017