Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lag om länkning

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-04-22, 21:02 #1
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Jag sitter och funderar över hur reglerna ser ut att länka till andra sidor.

Om man har en länk till en webbsida och ägaren av webbsidan säger att jag måste ta bort länken. Är jag tvungen?

Om jag har en beskrivning på en länk till en webbsida och ägaren säger att han inte gillar beskrivningen och säger att jag måste ändra den till det han exakt vill ha den till. Måste jag ändra min beskrivning även om den inte är missvisande eller på något sätt negativ?

Får man länka till andra dobbelsidor (som driver dobbel) än Svenskaspel? Har hört det ena och det andra om detta, någon som vet säkert?
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-22, 21:49 #2
Robin Calmegård Robin Calmegård är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 39
Robin Calmegård Robin Calmegård är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 39
Citat:
Originally posted by ric@Apr 22 2004, 18:02
Om man har en länk till en webbsida och ägaren av webbsidan säger att jag måste ta bort länken. Är jag tvungen?

Om jag har en beskrivning på en länk till en webbsida och ägaren säger att han inte gillar beskrivningen och säger att jag måste ändra den till det han exakt vill ha den till. Måste jag ändra min beskrivning även om den inte är missvisande eller på något sätt negativ?

Får man länka till andra dobbelsidor (som driver dobbel) än Svenskaspel? Har hört det ena och det andra om detta, någon som vet säkert?
Finns det någon prejudicerande dom vad gäller LÄNKNING över huvud taget? Jag skulle tro att du får länka precis vart du vill, men jag kan inte säga säkert. Skulle vara intressant att få se tidigare fall av detta. Detsamma gäller med dobbelsidor, du borde få länka precis vart du vill så länge det inte är DU som erbjuder tjänsten i Sverige.
Robin Calmegård är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-22, 21:59 #3
pirayadata pirayadata är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 2
pirayadata pirayadata är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 2
Det du bör tänka på är att:

-du inte får lägga upp andras logotyper/bilder som länkar om de inte ger dig tillåtelse till det.

-deras sida måste öppnas i ett helt fönster. den får altså inte öppnas i en frame i din sida. (däremot finns ännu ingen dom för att tex. köra en include och på så sätt få en hel site att hamna under ditt eget domän.. )

- om de inte vill att du har en länk till deras sida finns det kanske en anledning?
fråga varför, om du inte vet, och ta bort den om det finns en bra förklaring.
vissa seriösa företag vill tex inte bli sammankopplade med oseriösa företag/företag inom "fel" bransch.


vad gäller spel finns det inget som hindrar från länkning, däremot vet jag att svenskaspel är snåla vad gäller betalning för länkar.

respekt till de som förtjänar det.
pirayadata är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-23, 00:25 #4
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
tackar för era svar!
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-23, 01:45 #5
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 73
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 73
Ang. länkar så tror jag att populistpartiet.com tydligen ska ha blivit bötfällt för att ha länkat till utländska spelsiter.
jannne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-23, 02:19 #6
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Om jag räknade rätt och deras räknare var rätt så skedde det för ca 31 veckor sedan, vilket inte är ruskigt länge sedan.
Borde kanske strunta i att länka direkt till utlänska spelbolag. Böterna de satt ut är för mig lika avskräckande som lotteriinspektionen vill att de ska vara.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-23, 10:40 #7
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Jag kan inte i min vildaste fantasi se logiken i att det skulle vara förbjudet på något sätt att länka till en site. Kan tänka mig att om siten man länkar till är olaglig så skulle det kunna räknas som ett brott då du uppmanar/uppmuntrar folk att besöka det olagliga. Vilket lands lagar gäller då? Där servern står? I ett afrikanskt land (kommer ej ihåg vilket) är det förbjudet att skriva brev med grön text då endast kungen i det landet får göra det; kan dom stämma dig? =)

Tror inte att någon heller kan säga åt dig att plocka bort en länk såtillvida det inte rör sig om ett registrerat varunamn, exempelvis om www.xyz.com skulle vara namnskyddat och du skriver ut det i klartext i länken, men det låter inte heller troligt. Däremot så förstår jag *varför* företaget inte vill att sidan xyz länkar till dom.

Det hela är så absurt att det skulle vara lika godtagbart att en site som ligger på det (ännu) publika internet skulle stämma folk som besöker deras sida.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-23, 12:36 #8
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Har för mig att det var ett fall där en person länkade till mp3r och blev åtalad eller stämd, men friades för att det vara bara länkar och inte han som lagt upp mp3rna. Där handlade om länkning direkt till det otillåtna materialet och inte bara till huvudsidan för en mp3site, ändå friades han.
Men det är kanske skillnad när det gäller något som inblandar statliga bolagsmonopol...
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-23, 14:02 #9
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 164
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 164
Det är olagligt att göra reklam för utländska spelbolag på sidor riktade till svenskar. I alla fall enligt lotteriinspektionen.
Johan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-23, 15:49 #10
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
Man undrar ju vad Lotteriinspektionen tycker om att Aftonbladet.se tjänar pengar på att göra reklam för Expekt.com

Lotteriinspektionen kan väl inte hindra någon från att länka till spelbolag? Eller har vi någon juridiskt kunnig person här som tror att deras sak håller i rätten?
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017