Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tips på hur man inte gör affärer

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-22, 13:29 #1
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Standard Tips på hur man inte gör affärer

Fick detta mail av danielos (här på WN)

"Hej!

Jag har domänen comparias.es och såg vad du skrivit på http://comparias.com/jobs.html angående samarbete.

Skulle gärna köra med din plattform och göra de ändringar som krävs för spanska/latinamerikanska marknaden. Vi kanske kan höras per telefon?"

Det intressanta är ju:

Domain: comparias.es

Reg. date: 2009-12-18
Exp. date: 2010-12-18

Owner: Web 2.0 AB

-------
Dvs först reggar han en domän som redan är identiskt med ett namn jag redan har och har sen mage att skicka ett mail till mig. Vad tycker ni om det tillvägagångssättet?
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-22, 14:19 #2
LRantalainens avatar
LRantalainen LRantalainen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 249
LRantalainen LRantalainen är inte uppkopplad
Medlem
LRantalainens avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 249
Är det bara jag som inte förstår problemet, eller? Han har ju faktiskt mailat dig ang ett samarbete, eller hur? Jag har svårt och tro att danielos skulle rippa din webbplatser rakt av. Det finns massor av prisjämförelse webbplatser på Internet, så först ut var du inte. Tänkte lite mer på att han vänder sig till ett annat land också.
LRantalainen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-22, 14:26 #3
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Så du menar att om jag registrerar volvo.es och sen dagen efter ringer volvo i Sverige och säger "Hej jag vill bli återförsäljare för Er i Spanien, jag har redan snott volvo.es av er så det är bäst vi gör affärer"
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-22, 14:34 #4
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Det är väl inte så att du har ett 80-årigt varumärke med patent mm. .... han har inte "snott något av er" som ni hade. Han har registrerat en domän.

Citat:
jag har redan snott volvo.es av er så det är bäst vi gör affärer
Tycker inte heller att han har uttalat sig på detta sätt i mailet.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-22, 15:24 #5
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte Visa inlägg
Det är väl inte så att du har ett 80-årigt varumärke med patent mm. .... han har inte "snott något av er" som ni hade. Han har registrerat en domän.



Tycker inte heller att han har uttalat sig på detta sätt i mailet.
Men fult är det ju i alla fall. Om det är rätt eller fel beblandar jag mig inte i och har ingen åsikt om det men det är enligt mig absolut fult.

Som tråden heter, "Tips på hur man inte gör affärer" så är det ju absolut sant det TS skriver. Alltså att man ger inte ett särskilt bra intryck för en framtida samarbetspartner om man reggar samma namn med en annan topdomän och sedan kontaktar för ett samarbete.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-22, 18:35 #6
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Har du hört ifall personen ifråga kan tänka sig att sälja domänen till dig för exakt samma pris som han registrerade den för och inte ett öre mer? Det är ju inte förrän personen ifråga svarar nej som det är fult. Fast då är det ju å andra sidan riktigt jävla fult. Tycker jag.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-24, 11:37 #7
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Jag håller med om att det var fult gjort av danielos. Jag skulle inte dra en sådan fuling bara för att tjäna några extra hundralappar.
Lyx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-26, 00:08 #8
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av LRantalainen Visa inlägg
Är det bara jag som inte förstår problemet, eller? Han har ju faktiskt mailat dig ang ett samarbete, eller hur? Jag har svårt och tro att danielos skulle rippa din webbplatser rakt av. Det finns massor av prisjämförelse webbplatser på Internet, så först ut var du inte. Tänkte lite mer på att han vänder sig till ett annat land också.
Jag ser heller inte att jag har gjort något fel

Jag såg på sidan http://comparias.com/jobs.html att du söker samarbete, jag regade därefter domänen comparias.es (eftersom jag har runt 200 andra domäner regade jag domänen av ren reflex) och kontaktade dig sedan via email med en ärlig och öppenhjärtlig förhoppning till ett ev. sammarbete. Ägandefrågan om domänen skulle väl kunna ha lösts på ett bra sätt om samarbete hade varit intressant eller? Kan verkligen inte se att detta isf skulle ha varit ett problem. Som det är nu har jag inte en aning vad jag ska göra med domänen eftersom jag varken har tid eller möjlighet att just nu skapa programvara för prisjämförelse.

Din jämförelse ovan med Volvo haltar rätt rejält tycker jag eftersom Volvo är ett varumärke, vilket vad jag förstår comparias inte är? Du har heller inte ensamrätt till prisjämförelse, men som sagt, jag regade domänen av reflex utan att reflektera speciellt mycket över det.

Och om du inte alls är intresserad av samarbeten tycker jag inte du ska skriva som du gör på http://comparias.com/jobs.html angående att sprida din plattform. Du borde istället skriva: "Om du väljer att rega din landsdomän först så var snäll att inte kontakta oss sedan."

Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Har du hört ifall personen ifråga kan tänka sig att sälja domänen till dig för exakt samma pris som han registrerade den för och inte ett öre mer?
Precis, det är det som talar emot dig. Om du hade rakryggat svarat: Jag är inte alls intresserad av samarbete, kan du vara snäll att sälja domänen till mig för 150kr så skulle jag troligen ha sagt ja. Jag har tillräckligt med andra projekt på gång och är varken intresserad av att stjäla eller kopiera andras saker.

Hur många på wn har någonsin råkat ut för ofta har någon gång haft en .com eller .se domän med en tjänst och att sedan någon annan från ett annat land har en samma domän fast på den egna huvudlandsdomänen som sedan efterfrågar om ett samarbete skulle vara intressant på det aktuella språket, om man på sin sida har efterfrågat samarbete?

Denna situation som har uppkommit här är i alla fall fullständigt ny för mig. Några i tråden friar mig och några andra fäller, och så lär det säkert vara.

Jag tycker det är betydligt fulare av dig att inte ens ha svarat mig per email eller pm utan att du istället försöka hänga ut mig här. Jag undrade varför du inte svarade mig på email/pm och blev verkligen jätteförvånad över att se denna post idag.

Din reaktion och dina haltande jämförelser samt din oförmåga/ovilja att rakryggat ha svarat mig på mina email/pm tycker jag snarare talar emot dig själv.

Senast redigerad av Danielos den 2009-12-26 klockan 02:03
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-26, 14:18 #9
martinl martinl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 108
martinl martinl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 108
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Jag ser heller inte att jag har gjort något fel

Jag såg på sidan http://comparias.com/jobs.html att du söker samarbete, jag regade därefter domänen comparias.es (eftersom jag har runt 200 andra domäner regade jag domänen av ren reflex) och kontaktade dig sedan via email med en ärlig och öppenhjärtlig förhoppning till ett ev. sammarbete. Ägandefrågan om domänen skulle väl kunna ha lösts på ett bra sätt om samarbete hade varit intressant eller? Kan verkligen inte se att detta isf skulle ha varit ett problem. Som det är nu har jag inte en aning vad jag ska göra med domänen eftersom jag varken har tid eller möjlighet att just nu skapa programvara för prisjämförelse.
Så vad hade din del i samarbetet varit? Är bara nyfiken.
martinl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-26, 14:43 #10
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av rstvideo Visa inlägg
Så vad hade din del i samarbetet varit? Är bara nyfiken.
Tycker jag framgår i första posten, att driva en prisjämförelsesida på spanska utan att kunna spanska tror jag är svårt, och eftersom jag kan spanska flytande är detta en bra förutsättning, en annan sak är att jag har tillräckligt stort nätverk för att kunna promota en sådan sajt med ett nätverk med drygt 2 milj. sidvisningar/dygn på spanska sidor.

Nu vet jag ju dock inte om studiox kan spanska eller inte då han aldrig svarade mig tillbaka, utan har valt denna tråden som sitt sätt att kommunicera på.

Senast redigerad av Danielos den 2009-12-27 klockan 09:27
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017