Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bedragare

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-07, 10:26 #1
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Det har varit uppe innan i andra former men nu måste jag få lufta mig lite och få lite tankar från er... Driver ju en webbshop som säljer heminredning selekterad på färgen vit. Vår målgrupp är "Lyckligt gifta tvåbarnsmammor" och vi har kanske 3-5% registrerade manliga användare.

Vi har dock en avdelning, eller två som drar till sig bedragare, Apple samt Elektronik. Apple beställs mycket från Malmö med falska kreditkort och elektronik är lite var stans. Vid betalningsanmärkningar skickar vi inte några produkter mot faktura och många gånger är det folk med betalningsanmärkningar som beställer desssa produkter, just mot faktura...

Min fundering är, ser du lätt om det är en person som beställt med olagligt kort eller om personen känns skum? Vi ser tydliga mönster när det inte riktigt stämmer. Gör ni det också?

Vill se vad ni har för erfarenheter kring detta..
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 13:01 #2
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 65
fenrik fenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 65
Dem här tydliga mönstren som du nämner. Kan du förklara tydligare?

Själv använder jag DIBS + DIBS defender. Hittills på 9 månader så har jag inte råkat ut för några kortbedragare.
fenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 13:53 #3
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Citat:
Originally posted by fenrik@Jan 7 2009, 14:01
Dem här tydliga mönstren som du nämner. Kan du förklara tydligare?

Själv använder jag DIBS + DIBS defender. Hittills på 9 månader så har jag inte råkat ut för några kortbedragare.
Kortbetalning är ju svårare att märka men vi har haft mycket bedrägerier från Malmö och där har vi haft bra kontakt med Payer som har stoppat om det är något fel/bedrägeri.

Sen på andra saker är mönstret som ordern har. Man kan ju för visso inte säga att de med betalningsanmärkningar är bedragere men i början skickade vi mer oförsiktigt och det har varit problem med de ordrarna då betalningasnmärkningar legat till grund. Nu sköet vi faktureringen själva så vi får ju också hålla på med påminnelser m.m. Kollar man då vad som gör att det märks att det blir problem med ordern är just hur den ser ut, antalet produkter m.m. Visst det kan vara en unik order men så har det inte varit någon gång hittills.. Men man kanske inte har detta problem när man lägger faktureringen hos en annan part. Då dyker fler frågor upp...

Om ni lägger er fakturering hos ett annat företag. Gör ni då några kreditupplysningar och stoppar ordrar? Eller hamnar ansvaret hos fakturaföretaget? Gör det det blir ju det bra mycket fler paket som kan skickas ut känns det som.

Det känns också som om jag svamlat en hel del utan att bli klokare...
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 14:47 #4
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Citat:
Sen på andra saker är mönstret som ordern har. Man kan ju för visso inte säga att de med betalningsanmärkningar är bedragere men i början skickade vi mer oförsiktigt och det har varit problem med de ordrarna då betalningasnmärkningar legat till grund. Nu sköet vi faktureringen själva så vi får ju också hålla på med påminnelser m.m. Kollar man då vad som gör att det märks att det blir problem med ordern är just hur den ser ut, antalet produkter m.m.
Har gjort precis samma sak själv, varit oförsiktig i början och skickat till allt och alla. Min erfarenhet är att de som har betalningsanmärkningar betalar inte. Jag tycker också att man kan se en order och vara ganska säker på att det är någon som inte tänker betala. Svårt att förtydliga vad det är men det finns liksom ingen konsekvens i det man beställer, och oftast ganska många prylar.

Vi sköter all fakturering själva just nu men vi är ett mindre företag. Kreditkontroll genom business check som funkar bra (fast vi har inte provat något anna).
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 15:26 #5
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Citat:
Originally posted by Richie72@Jan 7 2009, 15:47
Citat:
Sen på andra saker är mönstret som ordern har. Man kan ju för visso inte säga att de med betalningsanmärkningar är bedragere men i början skickade vi mer oförsiktigt och det har varit problem med de ordrarna då betalningasnmärkningar legat till grund. Nu sköet vi faktureringen själva så vi får ju också hålla på med påminnelser m.m. Kollar man då vad som gör att det märks att det blir problem med ordern är just hur den ser ut, antalet produkter m.m.
Har gjort precis samma sak själv, varit oförsiktig i början och skickat till allt och alla. Min erfarenhet är att de som har betalningsanmärkningar betalar inte. Jag tycker också att man kan se en order och vara ganska säker på att det är någon som inte tänker betala. Svårt att förtydliga vad det är men det finns liksom ingen konsekvens i det man beställer, och oftast ganska många prylar.

Vi sköter all fakturering själva just nu men vi är ett mindre företag. Kreditkontroll genom business check som funkar bra (fast vi har inte provat något anna).
Ja men visst är ordrarna lite luriga. Som igår... 1 stycke tv, 1 lampa och 4 stycken små ljuslyktor. Bara de 4 ljuslyktorna gör att ordern känns konstig

Kul att någon förstår vad jag menar i alla fall. Vad kostar kontrollen hos Buisness Check? Någon kopia till kund?
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 15:43 #6
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
8 kr ex moms ingen kopia till moms. Jag kollar bara betalningsanmärkningar och att adressen stämmer.
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 16:07 #7
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Citat:
Originally posted by Richie72@Jan 7 2009, 16:43
8 kr ex moms ingen kopia till moms. Jag kollar bara betalningsanmärkningar och att adressen stämmer.
Det var ju billigt och bra det ska jag nog gå över till!
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 20:42 #8
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Varför inte Kreditor? Dom sköter kontroll + fakturering.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 16:52 #9
lamadjurets avatar
lamadjuret lamadjuret är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 154
lamadjuret lamadjuret är inte uppkopplad
Medlem
lamadjurets avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 154
Citat:
Originally posted by Fredrik.an@Jan 7 2009, 16:26

Ja men visst är ordrarna lite luriga. Som igår... 1 stycke tv, 1 lampa och 4 stycken små ljuslyktor. Bara de 4 ljuslyktorna gör att ordern känns konstig
tycker oxå 4 st små ljuslycktor låter konstigt, själv hade jag bara köpt 3, går lättare att komponera något snyggt av det...
nä... vore det inte konstigare om någon handlade 4 st lampor av samma sort?
lamadjuret är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-08, 17:28 #10
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Citat:
Ursprungligen postat av lamadjuret
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.an
Ja men visst är ordrarna lite luriga. Som igår... 1 stycke tv, 1 lampa och 4 stycken små ljuslyktor. Bara de 4 ljuslyktorna gör att ordern känns konstig
tycker oxå 4 st små ljuslycktor låter konstigt, själv hade jag bara köpt 3, går lättare att komponera något snyggt av det...
nä... vore det inte konstigare om någon handlade 4 st lampor av samma sort?
Ja det har du rätt i, det blir lätt att man står där med den fjärde i handen

Nej egentligen inte. Vissa företag gör det då det krävs en del lampor på ett företag.
Men visst, en sådan order känns ju skummare än standardorden...
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017