Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kan man få en webbsida stängd via den juridiska vägen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-10, 16:24 #1
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Standard Kan man få en webbsida stängd via den juridiska vägen

Finns det huvudtaget ett sätt att få en webbsida ned stängd eller enbart tvinga de huvudansvariga att ta ansvar för det administratörerna gör mot enskilda medlemmar via den juridiska vägen?

Jag bara undrar eftersom det finns ett gäng människor som har råkat illa ut på en webbsida och fler kommer att råka illa ut på webbsidan om ingen sätter stopp för detta.

Vill endast höra era åsikter om detta om det är fullt möjligt.

Webbsidan jag pratar om finns på olika språk och det rör sig alltså om en webbsida där man kan spela olika spel. Den webbsida jag skriver om är svenska Spigo (http://www.spigo.se).

Nu vill jag inte svara på en massa frågor vad som pågår på svenska Spigo utan jag vill endast höra om det är fullt möjligt. Nej, det är inte jag som har råkat illa ut.

Det enda jag kan säga är att det som pågår på svenska Spigo måste få ett slut innan fler råkar illa ut och nej, det hjälper inte att skriva till de huvudansvariga för de bryr sig inte om att administratörerna utnyttjar sin status till att kunna trakassera enskilda medlemmar.
Kedi är inte uppkopplad  
Oläst 2011-03-10, 16:37 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Webbsidans ägare har ett begränsat ansvar för vad användare, moderatorer och eventuella administratörer gör. Överlag så tror jag att det är mycket svårt att få en webbsida nedstängd om den inte används i direkt kriminellt syfte. Till och med då så kan det förmodligen vara problematiskt. WikiLeaks och The Pirate Bay är ju bara två av många exempel på hur odödliga webbsidor kan vara, trots att mäktiga grupper vill få dem nedstängda.

Enskilda personer, såsom administratörerna, bör däremot vara lättare att komma åt den juridiska vägen. Du måste inte veta vem personen är för att göra en polisanmälan. Det räcker med att du polisanmäler brottet, därefter är det upp till Polisen att leta reda på den skyldige. Om brottet är ringa så brukar det dock sluta med att polisutredningen läggs ned.
Gustav är inte uppkopplad  
Oläst 2011-03-10, 16:49 #3
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
En polisanmälan hjälper inte vet sen tidigare att de brukar lägga ned anmälningar som har med trakasserier att göra. Det enda som hjälper är ett enskilt åtal men vet sen tidigare att det krävs mycket bevis för att det ens ska leda till åtal.
Kedi är inte uppkopplad  
Oläst 2011-03-10, 16:52 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Verkar som om det är trakasserier, nätmobbning och dyligt som du vill ska upphöra. De brott det kan röra sig om verkar vara ofredande och kanske olaga hot. Mycket hänger på den bevisning som målsägaren kan prestera och om man lyckas identifiera gärningsmän.
Själva websidan klarar sig dock, det är endast enskilda personer som kan straffas för brott.
Magnus_A är inte uppkopplad  
Oläst 2011-03-10, 16:59 #5
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Det jag är ute efter egentligen är att tvinga de huvudansvarige att ta ansvar för det administratörerna gör och även att de huvudansvariga ska tvingas att ta bort statusen för de nuvarande administratörerna.

Kan även skriva att en av dessa administratörerna skickade ett väldigt dumt email till en medlem som har startat upp en webbsida och några bloggar angående det som får pågå på webbsidan.

Dock kan jag tyvärr inte skriva adressen till webbsidan här eller till bloggarna.
Kedi är inte uppkopplad  
Oläst 2011-03-10, 21:57 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Samla på alla bevis du har och nickname på de aktuella administratörerna och gör anmälan till Spigos officiella postadress.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-03-13 klockan 04:09
Conny Westh är inte uppkopplad  
Oläst 2011-03-11, 13:11 #7
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Nu såg jag att en av dem som är administratör på svenska spigo också är administratör på Hemmets journal spelklubb och trots att sajtadministratörerna är medvetna om att den här administratören ägnar sig åt att trakassera enskilda medlemmar på svenska Spigo.
Kedi är inte uppkopplad  
Oläst 2011-03-11, 13:22 #8
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
På vilket sätt har administratören trakasserat medlemmarna? Konkret exempel?
daniel_ är inte uppkopplad  
Oläst 2011-03-11, 18:45 #9
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Kedi Kedi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 325
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
På vilket sätt har administratören trakasserat medlemmarna? Konkret exempel?
Hon kastar ut medlemmar från de olika spelen trots att de inte har brutit mot de regler som finns och hon håller medlemmar bannade/tystade på falska grunder och som innebär att de övriga medlemmarna inte kan se vad den tystade skriver för något på chattarna.

Hon anklagar även medlemmarna att de skulle ha gjort si och så trots att de är oskyldiga till det administratörerna anklagar dem för.
Kedi är inte uppkopplad  
Oläst 2011-03-11, 19:46 #10
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av Kedi Visa inlägg
Hon kastar ut medlemmar från de olika spelen trots att de inte har brutit mot de regler som finns och hon håller medlemmar bannade/tystade på falska grunder och som innebär att de övriga medlemmarna inte kan se vad den tystade skriver för något på chattarna.

Hon anklagar även medlemmarna att de skulle ha gjort si och så trots att de är oskyldiga till det administratörerna anklagar dem för.
Alltså de äger en hemsida som tillhandahåller spel. Vet du vad? De kan göra vad de vill, de kan blocka dig, din ip, vem de vill, utan att behöva ha grunder för detta. Detta gäller för i princip alla siter/forum. Läs deras regler när du signar ett konto, lovar dig att det till 100% står att de kan limitera/ta bort vem de vill.
kippex är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017