Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Andel köp/besökare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-25, 19:44 #1
Kristallrummets avatar
Kristallrummet Kristallrummet är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 29
Kristallrummet Kristallrummet är inte uppkopplad
Nykomling
Kristallrummets avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 29
Vår försäljning har ökat med 97% om vi jämför jan 2005 mot jan 2004. Medans unika besökare har ökat med mer än 4 gånger. Detta gör att det är en väldigt liten del av våra besökare som handlar. Det är bara ca 0,5% av beökarna som handlar.

Vi har jobbat ganska mycket med att få trafik till sajten, nu får vi nog lägga extra kraft på att få dem till avslut också. Tips mottages tacksamt!

Hur ser det ut i era Internetbutiker? Vad är "normal" andel av besökarna som handlar?
Kristallrummet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-25, 20:01 #2
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 641
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 641
Kristallrummet.se antar jag?

Något ni skulle behöva göra är att sökmotoroptimera sidan. Var kommer trafiken idag ifrån? Det är viktigt när det kommer till att konvertera besökare till kund/avslut.
Jon A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-25, 21:01 #3
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
"Sökmotoroptimera sidan". Snälla.

Nej, låt mig istället ge några konkreta tips för att öka användbarheten (vilket ofta leder till att sökmotorerna kan enklare indexera sidan).

Te.x, en url i stil med http://www.kristallrummet.se/shop/viewprod.pl?id=1479 är svår att överblicka för en användare, varför inte istället ha en url som säger något om sidan den länkar till?
http://www.kristallrummet.se/shop/silveror...kristaller.html både ser bättre ut och är tydligare för en användare.

Ni skriver även ofta ut artikelnummer, vilket är rätt överflödigt ur en användaressynvinkel. Det ökar bara "skräpigheten" på sidan.

Era sidor har även samma titel på alla sidor, det gör att det är svårt för en användare att bedöma vart man befinner sig (eftersom title är den logiska platsen att börja leta när man tappat bort sig), ändra detta så att det tydligt framgår att man faktiskt tittar på en produkt och inte huvudsidan.

Det ni skall göra för att få en högre avslutsratio är att köpa bättre trafik helt enkelt. Det är lättare att sälja till rätt publik än vad det är att få fel publik köpsugen.

Som Jon säger så vore det intressant att höra var ni köper er trafik i nuläget.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-26, 03:45 #4
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 641
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 641
Citat:
Originally posted by grazzy@Feb 25 2005, 21:01
"Sökmotoroptimera sidan". Snälla.
Snälla? Här gäller det att passa sig.

Jag skrev "sökmotoroptimera sidan", du "snälla" men sen beskrev du hur man optimerar sidan för sökmotorer. Öka användbarheten innebär i slutändan samma sak. Känns inte som om så värst många svenssons bryr sig nämnvärt om sajtens struktur och de olika sidornas titlar. Vettiga sidor presenterar ett navigationsfält som är lätt att följa. Några som bryr sig är däremot sökmotorerna.

Får man gissa att er trafik inte kommer från sökmotorer, därav också en sämre avslutsratio? Rätt eller fel?
Jon A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-26, 09:58 #5
dunkens avatar
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 301
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
dunkens avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 301
Ja angående hur många procent som köper vet jag inte på min sajt men jag tror inte det är mycket mera än vad du har och jag tror det är rätt beroende på vad man säljer.

Om vi ska jämföra min förra januari månad så har jag nog ökat försäljningen med 2000 % men det är bara för att vi startade sidan i dec 2003

Ja men det finns alltid små saker man kan göra för att förbättra sidan så att köparna hittar det dom vill ha och oftast så stirrar man sig blin på sin egen sida eftersom man vet exakt vart allt är mm

Så mitt tips är oxå att du ber några kompisar gå igenom din sida och att du även är där för att se hur dom tar sig runt på sidan om du har sagt till dom innan att dom ska test shoppa något på din sida.

Viktigt är att du ska inte hjälpa dom för det är du som ska lära dig hur dom tar sig runt.

mvh/Tomas
dunken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-27, 14:05 #6
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 628
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 628
Vanligaste felet som görs är att kunderna upplever det frustrerande att beställa
och betala. Ofta mosta man registrera sig, och har man skrivit fel och klickar på
tillbaka knappen i browsern så ser man att all information, namn, adress mm är borta varför man moste börja om från början.

Många följer minsta motståndets lag och ger upp så fort problemen uppkommer.
Se över sajt och se om ni kan förbättra något.

Många visar bara små bilder av det man beställer, och det ger ingen woww effect.
Stora bilder så man tydligt ser vad som man kan beställa.
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-27, 14:50 #7
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Jämför det med traditionell postorder.

Jag bläddrar väldigt ofta i Biltema, Clas Ohlson, Kjell & Co etc kataloger utan att köpa något. Man tittar runt, ibland tittar man flera gånger.. och ärligt talat så kollar man oftast många gånger utan att handla.

Folk surfar in på din butik, de tittar runt lite, sen får de något annat (de kanske sitter på jobbet och blir avbrutna), sen surfar de dit igen etc... De ser att du säljer produkten X och surfar sedan runt till andra butiker och jämför, surfar tillbaka till dig. De mailar några kompisar URL:en och ber dom kolla på produkten etc...
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-27, 16:01 #8
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Skrattade gott när jag läste ditt inlägg och såg följande:
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-28, 14:13 #9
Kristallrummets avatar
Kristallrummet Kristallrummet är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 29
Kristallrummet Kristallrummet är inte uppkopplad
Nykomling
Kristallrummets avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 29
Ja, hedberg, du har rätt i din jämförelse med traditionell postorder. Men jag tycker ändå att det är en väldigt låg siffra. Därför vore det intressant att se andra sajters siffror.

Vad avslutsfrekvensen har med sökmotoroptimering förstår jag inte riktigt. Menar ni att det kommer "fel" besökare? För fler skulle ju bara leda till att procentandelen som handlar säkert skulle sjunka.

Tack för tipsen grazzy, artikelnummer är något vi jobbar med att ha osynligt, men än så länge ligger det där för att det underlättar för våra återförsäljare.

Trafiken kommer mestadels från att folk skriver in adressen, sen är det google som gäller. Men även från eniro, pricerunner, msn, shoppingportaler osv.

Vi hamnar högt på Google i flerordsökningar, dock inte på så många enkelordsökningar.
Kristallrummet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017