Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Aktivt godkännande av användarvillkor på siter

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-08, 20:46 #1
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Standard Aktivt godkännande av användarvillkor på siter

Tjo!
Har en fråga till de som har bättre koll på dessa bitar. Sett en del olika åsikter kring det med så tänkte jag kollar här. När man registrerar sig brukar det ofta finnas en kryssruta för "jag godkänner användarvillkoren" typ. I vissa fall har jag sett man gör det ännu tydligare med att man manuellt måste skriva typ 'i agree' etc.Dock även sett andra som i princip bara skriver i formuläret 'genom att klickar på 'registrera' intygar du att du läst, förstått och godkänt våra användarvillkor' typ. I samband med att man börjar nyttja loginproviders och liknande så blir detta kanske mer diffust.

Skulle det lagligen räcka att göra en 'genom att klicka på registrera' eller 'använda våra tjänster så accepterar du våra användarvillkor' på registrering och loginsidor? Någon som är insatt i detta. Skiljer regler beroende på svenska eller utländska användare?
Base är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-09, 01:09 #2
SimonJ SimonJ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 2
SimonJ SimonJ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 2
Jag vill minnas mig ha läst att ingen av dessa lösningar håller juridiskt i Sverige. Endast Bank ID och liknande håller. Kan vara helt ute och cykla dock.
SimonJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-09, 01:25 #3
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Aha ok. Det jag tänker är mest på avsägande av ansvar för den information som användare skickar till en site. Skulle man hårdra det du säger så skulle i princip tex alla leverantörer av gratistjänster av olika slag på nätet vara skadeståndsskyldiga ifall dom blev hackade eller råkade ut för en whipe pga diskkrasch eller liknande i Sverige?

Alltså jag förstår att det från siteägarens sida säkert skulle vara mycket svårt driva en process mot en användare för han gjort x när det stod i avtalet att han enbart fick göra y (så länge användaren ej gjort något direkt brottsligt då). Min funderan gällde främst friskrivning av ansvar ifall man tex tillhandahåller en tjänst.

Senast redigerad av Base den 2012-01-09 klockan 01:27
Base är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-09, 01:36 #4
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av SimonJ Visa inlägg
Jag vill minnas mig ha läst att ingen av dessa lösningar håller juridiskt i Sverige. Endast Bank ID och liknande håller. Kan vara helt ute och cykla dock.
Det låter helt galet.

Menar du att alla köpvillkor på varje e-handelssida är värdelösa med andra ord?
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-09, 09:03 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Det finns en klar koppling mellan hur hårt du kan använda villkoren i en eventuell tvist och hur aktiv handling som användaren tog för att godkänna avtalet.

Min personliga uppfattning är att det är stor risk att rätten ser ett "automatiskt" godkännande som ogiltigt. Sen brors det ju på vad det är du bortskriver dig från, vissa saker regleras ju oavsett i lag. Oskäliga villkor blir håller inte heller i rätten, hur mycket användaren än har godkänt dem.

Ang att bara BankID är godkänt, det handlar inte om att acceptera avtalet, det handlar om att bevisa vem som ingått avtal.

Nekar jag till att ha registrerat konto på mega-super-gratis-godis-och-tummummin-gott-i-gott.se så finns det troligen lite för den sajtägaren att göra. Samma sak för en e-handlare om jag nekar till att ha genomfört beställningen, vilket då givetvis blir ett bedrägeri.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-09, 10:13 #6
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Denna fråga bör du nog ta upp med en jurist istället för ett forum på webben. Mycket av det som skrivs i forum är sådant man antar är vedertaget eftersom det är konsensus på just det forumet eller bland folk i allmänhet.

Min gissning är ändå att din friskrivning från ansvar borde hålla. Givet att man måste skapa ett konto för att använda tjänsten, och att skapande av ett konto kräver att man godkänner avtalet (till exempel genom en kryssruta) så har du ju vad som behövs för att bevisa att ett avtal ingåtts. Om användaren har ett anspråk på dig så har det antagligen uppstått genom användande av tjänsten <=> kräver konto <=> kräver godkännande av avtal.

Sedan är det en annan sak om du har anspråk mot användaren. Där är det mycket svårare att bevisa vem användaren faktiskt är. Men det är ju inte vad du frågar om.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-09, 10:55 #7
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Base Base är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 65
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Denna fråga bör du nog ta upp med en jurist istället för ett forum på webben. Mycket av det som skrivs i forum är sådant man antar är vedertaget eftersom det är konsensus på just det forumet eller bland folk i allmänhet.

Min gissning är ändå att din friskrivning från ansvar borde hålla. Givet att man måste skapa ett konto för att använda tjänsten, och att skapande av ett konto kräver att man godkänner avtalet (till exempel genom en kryssruta) så har du ju vad som behövs för att bevisa att ett avtal ingåtts. Om användaren har ett anspråk på dig så har det antagligen uppstått genom användande av tjänsten <=> kräver konto <=> kräver godkännande av avtal.

Sedan är det en annan sak om du har anspråk mot användaren. Där är det mycket svårare att bevisa vem användaren faktiskt är. Men det är ju inte vad du frågar om.
Nej det var bara primärt om någon visste ifall det skiljer juridiskt ifall man tvingar användaren att tex bocka för eller ej. Rent praktiskt bockar ju folk normalt bara utan att läsa oavsett. Tanken slog mig att man kan kräva ett aktivt godkännande vid returen efter facebook inloggning med tex. Dock såg jag att facebook själva verkar köra med alternativet "genom att klicka vidare godtar du sajt blahas användarvillkor". Har inga planer eller behov av något juridiskt anspråk mot användarna, och planerar ej ha någon form av känslig verksamhet på något sätt. Mest är bra att veta om man kan undvika fallgropar på ett enkelt sätt.
Base är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-09, 11:08 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Finns det några exempel på att kryssrute-varianten tagits upp i rätten? Normalt sett brukar man ju bara lista självklarheter - dels effekten av lagar som gäller oavsett om användaren godkänt villkoren eller inte och dels regler för tjänsten som gör det moraliskt legitimt för ägaren att kasta ut användare som inte sköter sig. Det är mer information än avtal det handlar om.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-09, 13:33 #9
SimonJ SimonJ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 2
SimonJ SimonJ är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Ang att bara BankID är godkänt, det handlar inte om att acceptera avtalet, det handlar om att bevisa vem som ingått avtal.

Nekar jag till att ha registrerat konto på mega-super-gratis-godis-och-tummummin-gott-i-gott.se så finns det troligen lite för den sajtägaren att göra. Samma sak för en e-handlare om jag nekar till att ha genomfört beställningen, vilket då givetvis blir ett bedrägeri.
Ja precis jag syftade mer på bevisning gällande om man faktiskt har ingått avtalet.
SimonJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-09, 13:46 #10
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 171
Citat:
Ursprungligen postat av Base Visa inlägg
Tjo!
Skulle det lagligen räcka att göra en 'genom att klicka på registrera' eller 'använda våra tjänster så accepterar du våra användarvillkor' på registrering och loginsidor? Någon som är insatt i detta. Skiljer regler beroende på svenska eller utländska användare?
Jag tolkar det som att din fråga gäller användaravtal i allmänhet, dvs. registreringsavtal för en tjänst och liknande. Om det skulle röra e-handel så finns det en rad andra bestämmelser som man måste ta hänsyn till, de hittas bland annat i Distans och hemförsäljningslagen, E-handelslagen och Marknadsföringslagen.

Det råder på det stora hela avtalsfrihet i Sverige och avtal får i största allmänhet slutas på vilket sätt som helst, muntligt, skriftligt, konkludent handlande osv. Detta innebär dock inte att man kan sluta vilka avtal som helst då oskäliga avtal kan jämkas eller lämnas utan avseende enligt bland annat 36 § Avtalslagen.

Det Anders Larsson skriver är helt korrekt; Desto mer aktiv användaren var tvungen att vara när avtalet godkändes desto lättare blir det att hävda att avtalet är skäligt vid en eventuell tvist. Hänsyn tas till vilket medium som avtalet ingåtts via, har det skett via telefon är det mer rimligt att hela avtalet inte läses upp för kunden. Däremot finns det ingen anledning till att inte ha avtalet tydligt läsbart på en hemsida då det finns både tid och rum för användaren att ta del av detta.

Kort och gott: Ha en kryssruta som användaren aktivt måste klicka i (opt-in) och visa avtalet tydligt. Att skriva "genom att registrera dig så accepterar du våra villkor" (soft-opt-in) är mer riskabelt, så varför göra på det sättet?

Läraren jag hade i rättsinformatik sa alltid följande:
"IT-killar gör saker för att man kan göra det, inte för att man får bör eller ska göra det."

Du måste även ta hänsyn till Personuppgiftslagen, främst 9, 10, 22, 23, och 36 §. All behandling av personuppgifter som är helt eller delvis automatiserad ska anmälas till datainspektionen enligt 36 §. Underlåtenhet att följa PuL kan leda till skadestånd enligt 48 § och böter/fängelse vid exempelvis underlåtenhet att anmäla sig till datainspektionen, 49 §.

Se lagen.nu för att få författningarna i sin helhet.
ddaarruuddee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017