Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Start aktiebolag?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-29, 23:36 #1
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Standard Starta aktiebolag?

Hej,

Jag har lite funderingar kring att starta företag. Den främsta anledningen till varför jag vill ha ett företag är att slippa skatta ca hälften av mina affiliate inkomster. Alla mina kostnader är i princip webbhotell och domäner och är relaterade till det företag jag skulle ha och därför skulle jag om jag förstått det hela rätt kunna dra av dessa kostnader mot företagets vinst.

Just nu funderar jag på aktiebolag eftersom på det viset verkar jag som privatperson vara mest skyddad om nåt skulle gå dåligt och i det långa loppet är det ändå ett aktiebolag som är värt och hur dem flesta seriösa bolag är uppbyggda (säger detta utan direkt vetande men känns som det är så).

Tänker jag rätt eller borde jag tänka om?

I nuläget har jag ingen som helst aning om hur det går till att äga ett aktiebolag men jag vill gärna lära mig så mycket som helst om det och sköta det mesta själv. Vad är det egentligen man borde läsa på om? Jag går fortfarande på gymnasiet så helst ska jag kunna göra detta hemma vid datorn.

Kikat lite på verksamt.se men många delar känns inte befintliga för mig eftersom jag inte hade tänkt sälja någonting utan endast dra in pengar genom affiliating, men det kanske inte spelar någon roll.

Tar gärna emot tips.

Tack så mycket!

Senast redigerad av Knös den 2011-12-29 klockan 23:42
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-29, 23:53 #2
btngs avatar
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 375
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
btngs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 375
Jag tycker att du ska gå på en starta-eget-kurs som Skatteverket håller i. Kika in på deras webbsida och boka upp dig på nästa. Där kommer dom gå igenom alla grunder, fördelar, nackdelar etc med olika företagsformer.
btng är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-30, 08:10 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Du har helt rätt i att du är mer skyddad i ett AB. Men detta kräver såklart att du har ett intakt
aktiekapital (eller i alla fall minst hälften kvar).

Bokföring är du skyldig att sköta. Om du lär dig och gör detta själv eller om du lägger ut
det på en redovisningskonsult är ditt val. Känner du dig osäker är det vettigt att lägga ut det.

Sist men inte minst - du behöver 50.000 skattade kronor för att kunna starta ditt AB.
Tillkommer gör registreringsavgiften hos Bolagsverket (ca 2000 kr) och annat krafs runtomkring.

Revisor klarar du dig utan upp till vissa gränser i anställda, omsättning och balansomslutning.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-30, 08:46 #4
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Citat:
Ursprungligen postat av Knös Visa inlägg
Hej,
Den främsta anledningen till varför jag vill ha ett företag är att slippa skatta ca hälften av mina affiliate inkomster.
Nu är jag ingen ekonom och kan säkert ha fel, men i grund och botten beskattas man lika, så bara för att du har ett aktiebolag får du inte mindre beskattning.

Däremot kan du dra av moms och dylikt vilket du ej får göra om du saknas momsnummer.
Sedan kan man säkert skatteplanera mer i ett aktiebolag, fast då krävs lite kunskap eller att man köper in konsulthjälp.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-30, 11:16 #5
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Inte säker gällande skatten men troligen har du rätt om jag vill ta ut lön, vilket jag inte vill i nuläget då allt jag köper ändå skulle beröra företaget. Köper jag grejerna skulle jag dra dess kostnad mot företagets vinst.

Revisorn är väl egentligen den kostnaden jag är rädd för så detta hoppas jag lösa själv. Eftersom det egentligen bara handlar om affiliateinkomster och inte mycket annat känns det inte som det är någonting som är helt omöjligt sköta själv.

Vad säger ni om att köpa ett lagerbolag? Hört att det ska vara mycket enklare att starta upp eftersom allting är redan färdigt. Däremot kanske det är bra lära sig hur man gör från grunden?
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-30, 11:34 #6
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Fast om det "bara" handlar om att dra av kostnader och kvitta moms så tror jag att du klarar dig långt med en enskild firma. Visst, du står då personligen ansvarig för dina skulder men det kanske inte blir så stora de första åren
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-30, 12:23 #7
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Jaha, kanske det är bättre. Vet inte vad det är för skulder jag egentligen syftar på. Allting jag lagt ut hittills har jag tjänat ihop. Gav mig en tankeställare..
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-30, 12:29 #8
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
Jag kör eskild firma, visserligen säljer jag tjänster också, men de jag vill säga, är att det är busenkelt att bokföra momsavdrag, osv.

Jag använder mig av Visma Online, och jag behöver bara trycka på max, 3 knappar, sen är allt färdigt!

I ditt fall skulle jag satsa på EF istället för AB. Du har små utgifter, därför tror jag inte att du kommer hamna i en situation som resulterar i någon fara för dig personligen.
Och vill du ha skydd i form av försäkring osv, så kostar inte de heller mycket.. Max 1000kr/mån. Det fixar du enkelt hos vilket försäkringsbolag som helst.
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-30, 12:43 #9
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Men med enskild firma är ekonomin där densamma som min egen. Känns som aktiebolag är bättre långsiktigt. Enl. http://www.wn.se/t1039583-15-3.html i alla fall.
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-30, 13:57 #10
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Det stämmer att ekonomin är densamma som din egen - men du får dra av moms, göra inköp på obeskattade pengar etc och du kan fondera en del av vinsten fördelaktigt. Fundera på hur många 100 000 du räknar med att gör i vinst (dvs efter inköp) innan du låser 50 000 i aktiekapital.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017