Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Räkenskapsår 2012 06 01 - 2013 05 31

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-02, 13:24 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Standard Räkenskapsår 2012 06 01 - 2013 05 31

Hejsan

1. Det här är vårt andra räkenskapsår, då första var "brutet". Det jag undrar är om det är något speciellt jag behöver göra med speedledger bokföringsprogrammet bara för att det är ett nytt år?

2. Har man samma räkenskapsår som vanligt, eller har det skett ändringar 2013?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-16, 15:48 #2
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
bump.......
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-16, 16:10 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Du ska väl göra årsbokslut, vilket innebär några bokslutrstransaktioner för avskrivningar, periodiseringar och att boka in vinsten på "2099 årets resultat" på bokslutsdagen. Sen ska du första dagen på det nya verksamhetsåret boka om "2099 årets resultat" till "2098 föregående års resultat".

När du haft "bolagstämma" (jag vet inte vad man kallar det i enskild firma, men man kan väl ha en bolagstämma med sig själv och t aen del bokslutsbeslut ändå) så ska man besluta om hur "2098 föregående års resultat" ska disponeras, dvs ska det föras över till "eget kapital" eller "2091 balanserat resultat" eller vad man nu ska göra med detta. Så i AB, Föreningar, KB/HB så blir det minst 3 transaktioner för att hantera "resultatet". Kontona kan variera beroende på bolagsform så kolla upp det enligt BAS2013 http://www.bas.se

Sen behöver du normlat starta ett nytt bokföringsår och då har man möjlighet att välja mellan vilka datum det bokföringsåret ska vara, så man kan förlänga till högst 18 månader eller förkorta till lägst 6 månader beroende på om man vill juster adet till kalenderår eller inte.

Överföring av utgående balans från det gamla året till det nya året, sker ofta automatiskt, men annars brukar det finnas en funktion för att göra det manuellt, sen kontrollerar man att allt blev rätt.

När allt är klart och kontrollerat så ska man "låsa" föregående år, så inga nya transaktioner kan införas där. I vissa program så förs automatiskt utgående balans över till nästa års ingående balans när man "låser" men annars kan man göra det manuellt efteråt ändå. Så funkar det i VISMA/SPCS och jag gissar att det inte skiljer allt för mycket på detta i SpeedLedger, då det är en generell funktionalitet som de flesta bokföringsprogram har.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-16 klockan 16:15
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017