Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


DHL Express lämnade vårt paket utanför dörren i minusgrader & snö!!!!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-04, 16:51 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Standard DHL Express lämnade vårt paket utanför dörren i minusgrader & snö!!!!

Nej, de hade inte fullmakt att lämna paketen utanför dörren. Utan vi hade ett avtal om att de hade kunnat lägga den i vår kista som är låsbar, och detta endast under sommaren.

Nu har deras chaufför lagt två otroligt dyra och värdefulla lådor utanför en obemannad dörr. Vi har flyttat kontoret till Stockholm och det finns ingen där under de 2 kommande veckorna. Annars bor mina föräldrar där!

De två stora paketen innehåller väldigt känslig och dyrbar elektronik.

Detta fastän att jag ringde dem i morse och förklarade att de ABSOLUT inte skulle lämna paketen till någon granne som de annars gladeligen gör. Förklarade även att de ABSOLUT inte fick lämna det utanför dörren på fullmakt, detta förklarade jag flera timmar innan den levererades och de lovade att de inte skulle göra det. Det skulle de nämligen absolut inte göra enligt telefonisten!

Sammanfattning av DHL Express (hanterar internationella försändelser). DHL Express är inte alls en flexibel eller innovativ verksamhet. De är väldigt långsamma med förändringar och kan inte alls svara snabbt på kunders begäran. Allting måste gå igenom flera "lager"
(inte förvaringslager, utan tänker på management termens ord "delayering") innan det når fram till rätt person. Det är i dagsläget en av marknadens absolut sämsta verksamheter bland de stora aktörerna. De har bara interna nummer och som kund går det varken att få tag på chaufför eller station. På kundtjänst kan de inte heller få tag på chauffören utan de måste ringa stationen först. Alla dessa olika lager av kommunikationsbarriärer gör det omöjligt att bedriva en effektiv verksamhet.

Det första de borde göra är "delayering" vilket minskar organisationer började med redan i 50 talet, men som DHL tydligen inte har snappat upp.

DHL Freight är vi dock väldigt nöjda med och det är inte samma företag som DHL express. Mellan de två finns heller ingen som alls kommunikation.

En annan sak är att om de mot förmodan skulle kunna leverera paketet till STockholm skulle det kosta oss 7000kr. Med ups är det helt gratis att ändra adressen under en pågående leverans!

Ursäkta otydligheten, väldigt stressad. Ville bara varna er! Kör alltid på UPS när ni har möjlighet!
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-04, 18:23 #2
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Vill även tillägga att de inte ens lade den under taket, då det finns en tak precis framför dörren. De lämnade den utanför så att paketet låg naken som en nyfödd under himlen!
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-04, 18:36 #3
Titusbramble Titusbramble är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 156
Titusbramble Titusbramble är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 156
Något liknande hände mig för ett år sedan ca. De skulle leverera till mitt hem och det gjorde de. Problemet var bara att de inte ringde på dörren utan bara la paketet utanför, i huset där vi bor.

De tog sig in genom porten utan kod, de åkte upp, la paketet utanför dörren och åkte. Grejen var den att vi var hemma och om de ringt på dörren hade vi öppnat. NU snubblade jag på paketet när jag skulle ut en sväng
Titusbramble är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-04, 18:38 #4
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Borde det inte gå att anmäla paketet försvunnet? Och därmed ryker chauffören på det?
För egentligen så måste du väl kvittera att paketet är uthämtat?
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-04, 18:41 #5
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
De hämtade upp paketet igen och nu är det på terminalen. Däremot har det stått ute i cirka 3-4 timmar i minusgrader och under snö. Så allting kommer i stort sett vara förstört. Väldigt kompetent gjort av DHL...


Jag kommer självklart anmäla händelsen till DHL. Har möte med min jurist under morgondagen också.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-04, 21:34 #6
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
Jag råkade ut för liknande händelse men tror det va posten som levereade det. Bärbar dator + skrivare som jag beställt till en enskild firma (som man lämpligen har hemma) så hade dom lämnat paketet utanför i regnet. Som tur var så hade grannen gått och tagit in paketet till sig själv men han hade ju lika gärna tagit grejorna.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-04, 22:17 #7
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av tony-axbyte Visa inlägg
Jag råkade ut för liknande händelse men tror det va posten som levereade det. Bärbar dator + skrivare som jag beställt till en enskild firma (som man lämpligen har hemma) så hade dom lämnat paketet utanför i regnet. Som tur var så hade grannen gått och tagit in paketet till sig själv men han hade ju lika gärna tagit grejorna.
Det är helt oacceptabelt att det förekommer så ofta!
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-05, 09:18 #8
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Rättelse:

Det första de borde göra är "delayering" vilket minskar organisationernas hierarchy och ger mindre chefer mer makt att bestämma. Det började organisationer med redan i 50 talet, men som DHL tydligen inte har snappat upp.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017