Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


[varumärke]forum.com - fel?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-09, 06:42 #1
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Standard [varumärke]forum.com - fel?

Hej,

Jag tror jag redan vet svaret på frågan men vill höra er åsikt. Jag köpte för något år sedan ett par domäner som alla innehar ett varumärke. Det är en programvara som man utvecklar/kodar inom.

Företaget har ett eget community och forum men som inte är tillräckligt och det finns ett flertal bloggar som skriver om utveckling inom ämnet.

Jag kan inte ge någon bra liknelse, men tex:

- VisualStudioForum.com
- DrupalCommunity.com
- SPSSblog.com [SPSS är ett ekonomisystem]
- EpiServerForum.com

skulle kunna vara liknande och relevanta exempel. Ingetdera är dock det varumärket jag pratar om.

Jag är till 90% säker på att jag bara borde låta domänerna förfalla då jag riskerar varumärkesintrång, men finns det några luckor osv? Finns det exempel på Fan-pages som kommer undan. Mao, finns det någon anledning till att behålla domänerna?
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-09, 08:31 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Är det ATF eller vanligt varumärkesintrång du är rädd för?

Som många andra har sagt: Vad som faktiskt finns på sidan är viktigast för bedömningen.
Kommersiell verksamhet eller ideell?
Skadar du varumärket i fråga på något sätt?
Marknadsförs konkurrenter på sidan, t ex via parkeringsprogram eller Adsense?

Vad anser varumärkesinnehavaren?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-09, 10:09 #3
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Är det ATF eller vanligt varumärkesintrång du är rädd för?
- Jag är nog rädd för att dels bli stämd och dels för att bli av med en sida jag byggt upp

Som många andra har sagt: Vad som faktiskt finns på sidan är viktigast för bedömningen.
Kommersiell verksamhet eller ideell?
Skadar du varumärket i fråga på något sätt?
Marknadsförs konkurrenter på sidan, t ex via parkeringsprogram eller Adsense?
- I dagsläget har jag inget material alls, jag 301:ar bara type-ins till deras huvudsida. Om jag skulle göra något så skulle det vara komersiell verksamhet i form av Adsense-finansierat innehåll. Tex ett forum där man kan diskutera problemlösning alt. en blogg som tar upp smarta lösningar.


Vad anser varumärkesinnehavaren?
- Jag har inte frågat dem då jag inte vill väcka den björn som sover.

---

Är det en olaglig handling i sig att registrera ett varumärke?
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-09, 10:23 #4
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Jag tror inte att det går att svara på detta utan att veta vad det rör sig om, men jag ger dig några generella tankar.

domännamnrättsmässigt (och vill påstå att det gäller för de flesta TLDer) så kan du bedriva en icke-kommersiell verksamhet, typ forum eller blogg eller för den delen en kritisk informationssida om ett varumärke eller en verksamhets produkt- eller tjänsteutbud.

Kom fortfarande ihåg att vi pratar rätt till domännamn vid en domäntvist.

Ett exempel: att bedriva ett "[varumärke]forum.com/.se" där intresserade kan bidra med åsikter och erfarenheter är att påvisa ett "giltligt intresse" för domännamnet.
Detta är ideell verksamhet - det kan även vara tillåtet att länka till andra sidor, utan ekonomiskt vinning från din sida, så länge dessa länkar inte är konkurrerande verksamheter till [varumärket]

Om du däremot visar Googleannonser eller banners på sidan, så klassas det som kommersiell verksamhet = Att jämställa med att du snyltar på varumärket för egen ekonomisk vinnings skull - Detta skulle inte bara sannolikt leda till en domännamnstvist (där du då uppvisat sk "ond tro"), utan det riskerar även en stämning där du kan bli av med en betydande pengapåse.

Blev du klokare?

Med andra ord - ge dig inte i kast med att registrera andras varumärkesdomäner för att bedriva kommersiell, konkurrerande, konkurrensbefrämjande verksamhet.

Googleannonser kan ses som "oskyldigt" av vissa, men jag känner till ett fall där två (2) click-throughs på en dag, som inte ens gav en (1) krona i intäkt för innehavaren, var bevis nog för att kommersiell verksamhet hade bedrivits på sidan och innehavaren gick förlorande ur en UDRP..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-09, 10:36 #5
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
I slutändan beror det ju också på vad innehavaren av varumärket tycker.

Personligen skulle jag antagligen tycka att det var positivt med ett forum för mitt varumärke, det är ju inte så att det konkurrerar med min produkt, snarare tvärt om
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-09, 12:58 #6
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
InternetSweden: Det var en mycket bra förklaring och verkar vara låta vettigt också.

Får fundera närmare på hur jag ställer mig till det bara, och vad jag vill göra med sidorna.

Sen bör det kanske tilläggast att det inte spelar någon roll vad man får och inte får göra, om företaget bakom varumärket börjar trilskas så bör nog detta eventuella strul och merarbete vägas in. Varumärket är inte, än, så starkt att det vore värt det tror jag.

Håller dock med om att det nog bara är positivt med uppmärksamhet kring varumärket för företaget!
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-13, 22:19 #7
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
Personligen skulle jag antagligen tycka att det var positivt med ett forum för mitt varumärke, det är ju inte så att det konkurrerar med min produkt, snarare tvärt om
Det beror väl lite på vad som sägs/skrivs i forumet? Sen vill du kanske inte att folk ska blanda ihop din "proffssida" med ett amatörmässigt hemmabygge?
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017