Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


ATF syn på försäljning av domäner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-14, 16:52 #1
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
I ett AFT ärende kan man läsa följande:

"I anledning av vad parterna anfört om de diskussioner som förevarit kring en eventuell överlåtelse av det omtvistade domännamnet, skall här påpekas att det inte föreligger något hinder mot att en domännamnsinnehavare överlåter domännamnet till ny innehavare och att detta sker mot ekonomisk ersättning. Sådana transaktioner är tvärtom förhållandevis vanliga – de gagnar ett flexibelt domännamnssystem och kan ofta vara en för båda parter ändamålsenlig lösning. Att innehavaren erbjuder sig att avstå från domännamnet och härvid begär ersättning, kan sålunda inte generellt läggas denne till last vid alternativ tvistlösning – särskilt inte då avståendet erbjuds efter initiativ av den som önskar förvärva domännamnet. En annan sak är att, såsom omnämns i ATF-reglerna, registrering som domännamn av annans kännetecken i syfte att sälja detta till känneteckensinnehavaren, kan indikera ond tro vid registreringen. Denna åsyftade
situation är dock en helt annan än då domännamnsinnehavaren, efter förfrågan från känneteckensinnehavaren, erbjuder sig att överlåta domännamnet mot ersättning."

http://www.iis.se/pdf/beslut_folkhemmet.pdf

IIS anser att handel med domäner gagnar ett flexibelt domännamnssystem
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-14, 17:32 #2
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
I styrelseprotokollet från december -06 kan man även läsa:
Citat:
Styrelsen diskuterade ”fulregistreringar” och styrelsens roll vid missbruk av domännamn. Det
konstaterades att .SE inte skall agera aktivt för att stävja missbruk på Internet.
Kontentan blir alltså:
* Fulregistrera så mycket du vill och kan för .SE bryr sig inte eller iaf först om någon betalar 12 500-25 000 för en ATF!
* Du kan kontakta personer/verksamheter som kan tänkas vara intresserade av din domän - men du kan bara bara "vifta" med domänen för att visa vad du har - ( inte vara först att begära pengar )
- men om den kontaktade är först att nämna pengar i form av "ett bud" eller fråga som "vad kostar domänen" - då är det fritt fram att nämna sitt pris..

Jag kan gissa att det är viktigt att spara mail och annan konversation för att ev behöva bevisa vid en ATF vem som först pratat pengar..om de skulle hävda "ond tro"..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-16, 16:03 #3
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Jag citerar mitt eget inlägg
Citat:
Styrelsen diskuterade ”fulregistreringar” och styrelsens roll vid missbruk av domännamn. Det
konstaterades att .SE inte skall agera aktivt för att stävja missbruk på Internet.
och så funderar jag över varför jag inte kan släppa det..
För på IIS hemsida letar jag och letar och hittar inte det jag vet mig ha läst en gång i tiden..och så slog det mig att IIS kanske censurerar bort saker de inte längre vill kännas vid..och mycket riktigt:

Det jag söker hittar jag på Webarchive "II-stiftelsen och NIC-SE välkomnar alla initiativ att komma till rätta med problem som följer a missbruk av .se-adresser och till åtgärder som avser att skydda Internetanvändare. Om fler ISP:er eller nätadministratörer vill spärra dessa domännamn finns listan här.

Den nyheten daterad 2005-03-23 är helt bortblåst från dagens version av IIS.se - samma sak gäller även nyheten 2 månader efter det 2005-05-18 Drygt 1500 fulregistreringar avregistrerade

Det verkar helt klart som att det är nyheter som IIS inte längre vill kännas vid eller stå för. Anledningen låter jag vara osagd, men det ser inte snyggt ut med gamla sanningar suddas bort för att bana väg för nya "ställningstaganden" - för ett privat företag kan det vara acceptabelt, men inte för en domänregisterhållare som .SE - Det är katastrof att de gömmer obekväm information !

kikar man sen på vilka domäner det rörde sig om PDFen de sk 1500 fulregistreringarna, så kan man ju ta sig en funderare eller två om varför ?

Nyhetsarkiv - När IIS själv får välja..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-16, 16:26 #4
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Rätt intressant lista, kollade ett gäng av domänerna och NN plus 2 andra dyker upp.
Kan vara ett sammanträffande.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017