Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varning för förnyelse av .se domäner via Loopia

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-21, 16:46 #1
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Hej alla,

Tänkte skriva en liten varning om hur förnyelser via Loopia sker. Detta kan vara ett stort misstag av mig eller rättare sagt en misstolkning av tjänsten man har på Loopia.

Jag har mestadels .nu domäner hos Loopia, men har reggat några .se domäner också genom åren. Någon gång förra året klickade jag in rutan att förnyelser skall ske genom Loopia och inte hos .SE. Eftersom jag inte använder DNS servicen för .se domäner hos Loopia, så tog jag bort dessa från deras kontrollpanel. Visst kunde jag nu inte administrera domäner men det behövde jag inte heller. När man tar bort domänerna får man ingen information om att just förnyelser av denna domän inte kommer att ske. Jag g trodde helt enkelt att bara jag inte kunde administrera de.

När jag gjorde detta trodde jag aldrig att det påverkade förnyelser genom Loopia. Så nu hade jag domäner som inte blev förnyade och efter att jag kolla upp dessa insåg jag att de har Loopia som billing-id.

Om det är Loopia eller jag som missuppfattar/blandar ihop administration och förnyelse är av föga intresse, men jag tänkte varna er andra här om detta. Om jag inte hade använt ett program som håller koll på mina domäner, vet jag inte heller om detta skulle ha upptäckts eller om jag hade förlorat domänerna. Frågan är om påminnelsen av .SE skull eskickas till Loopia eller mig?

Hur som helst ville jag bara varma för detta. Raderar ni domänen ur Loopia kontrollpanel, så kommer ni INTE få någon förnyelse, fast ni har klickat i rutan vid registreringen!!! Så låt de ligga där eller ändra billig-id hos .SE
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-21, 17:26 #2
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Jag kan för övrigt tillägga det att om man har webbhotell hos Loopia måste man säga till om man inte vill förlänga domänen. Man kan alltså inte, som man normalt brukar vid domäner, bara skita i fakturan så försvinner domänen. Säger man inte till förlängs domänen automatiskt och man får en fin faktura till sig...

Så lite konstigt är det ju att man inte skulle få en faktura om man tog bort domänen från kontrollpanelen? Antar att Loopia gör allt för att krångla till det.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-21, 17:51 #3
Interfaces avatar
Interface Interface är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Interface Interface är inte uppkopplad
Medlem
Interfaces avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 161
Jag håller med, har haft mycket krångel med loopia, bla har jag betalt för en .com domän som aldrig blev förnyad, men betalt tog dom! Vidare har jag haft det problem som Spindel skriver om, ja, verkar som om loopia gör allt för att krångla till det. Det terabyte skriver om kände jag inte till men tack för varningen!
Interface är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-21, 18:01 #4
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Om Loopia gör fel i det fallet elle rinte få ju alla avgöra själva. Ville bara varna så man inte blir av med sina domäner eller får förseningsavgifter från .SE, vilket skulle vara en möjlighet, tror jag.

Någon som vet vem .SE skickar en andra faktura om domäner inte förnyas och om billig-id står på ett webbhotell? Är det ägaren eller webbhotellet som får denna förseningsfakturan?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-21, 18:08 #5
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
oderlands avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
Citat:
Originally posted by Terabyte@Sep 21 2007, 18:01
Om Loopia gör fel i det fallet elle rinte få ju alla avgöra själva. Ville bara varna så man inte blir av med sina domäner eller får förseningsavgifter från .SE, vilket skulle vara en möjlighet, tror jag.

Någon som vet vem .SE skickar en andra faktura om domäner inte förnyas och om billig-id står på ett webbhotell? Är det ägaren eller webbhotellet som får denna förseningsfakturan?
.SE fakturerar webbhotellet långt innan om webbhotellet är aviombud. Nu sitter jag ej på ekonomiavd. dock tror jag .SE har ändrat från 30 dagar till 60 dagars uppsägningstid på .se domäner som faktureras via webbhotell.

Efter att domännamnet har gått ut och inte betalats av webbhotellet får domänägaren en varning om att domänen avaktiveras inom kort . tror inte denna varning innehåller faktura utan man ombedes kontakta avi kontakt för domänen.
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017