Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur hittar man bra programmerare offshore?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-08-18, 23:23 #1
äpplen äpplen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 24
äpplen äpplen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 24
Standard Hur hittar man bra programmerare offshore?

Jag erbjuder mina kunder C#-programmeringstjänster. Det börjar bli så att jag inte hinner med att göra allt själv. Därför letar jag efter mer manskap och hoppas få tips från er:

- Hur hittar man seriösa och duktiga programmerare offshore som man kan ha långsiktigt samarbete med?

- Kan man ta in en svensk person som får jobba timmar? Hur lägger man i så fall upp det och vart hittar man en sån person?
äpplen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-19, 01:41 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
För att lägga ut konsultuppdrag på svenska utvecklare kan du använda konsultuppdrag.com eller konsultjobb.org, finns även en grupp på Linkedin som heter konsultjobb.

När du anlitar underkonsulter så fakturerar de dig efter det avtal ni upprättar.

Men du måste erbjuda marknadsmässiga villkor annars får du inget napp.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-24, 08:01 #3
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 158
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 158
Det finns som jag ser två bra alternativ att hitta offshore programmerare, antingen letar du upp större företag som är etablerade och gör förfrågan till dem.

Alternativt så gå ut vi något forum utvecklare t ex Elance.com med ett definierat projekt och tag in anbud.

Det första alternativet är troligen något dyrare men oftast lite säkrare/enklare. Alternativ 2 där du själv letar upp kodare kan ge riktigt bra priser, men kan av egen erfarenhet säga att det varierar väldigt mycket när det gäller kvalitet, service mm.

Har själv jobbat i ca 15 år med offshore programmerare och det är många jag fått rata under resan. När du hittar någon som du märket fungerar bra, förstår förutsättningarna och hur vi är varan i väst att göra affärer. Håll hårt i honom/henne före personen med jobb och bygg upp en relation.

När jag drog igång så hittade jag efter ett tag en mycket bra person som jag sedan har låtit vara min samordnare av utveckling offshore och sedan har han i sin tur jagat lokala utvecklare. Eftersom han jobbar lokalt så håller han et öga på utvecklarna, de kan inte gömma sig han finns fysiskt i närheten, samtidigt som han blir en garant för de enskilda utvecklarna att det är seriöst och de blir tryggare av att ha någon lokalt.

Summerat kan jag rekommendera dig att försöka bygga upp ett eget nätverk, det kan ta tid att träffa rätt men har du tid och uthållighet samt är villig att faktiskt gå på någon mina. Då kan du få ihop något riktigt bra :-)
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-24, 12:05 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av äpplen Visa inlägg
Hur lägger man i så fall upp det...?
Alltid när du anlitar någon underentreprenör så behöver du skriva ett avtal.

Om du begär fastpris måste du alltid ha en skriftlig kravspecifikation där varje krav är mätbart att det är uppfyllt eller inte.

Ställ inga onödiga krav, men ställ alla krav som du vill ha uppfyllda. Det finns ingen leverantör som kan gissa vad du vill ha om du inte kan uttrycka det i skriftlig form.

Nackdelen med fastprisuppdrag är att du bör hålla dem relativt små och enkla och varje förändring under projektets gång kan öka kostnaderna dramatiskt, eftersom det saboterar leverantörens planering.

Om du inte behöver fastprisuppdrag så är löpande räkning ett bättre alternativ. Men då måste du själv styra projektet mer aktivt. Men du får större flexibilitet för du kan förändra kraven löpande utan att förhandla om avtalet.

Löpande räkning blir generellt billigare om du har koll på vad du gör, för leverantören behöver inte ta höjd för en ökad risk.

Vid löpande räkning är det beställaren som tar risken, medan det vid fastprisuppdrag är leverantören som tar risken och leverantören måste då kompensera sig genom att räkna in en riskpremie i fastprisofferten.

Vid löpande uppdrag kan du som beställare inte få några garantier av leverantören för leverantören har inte kontrollen av projektet utan det har beställaren.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-08-24 klockan 12:08
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-25, 04:34 #5
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Jag kan också rekommendera yoodo.se som startades av några Lundastudenter.
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017