Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nätverkstest

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-18, 19:25 #1
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Comment Nätverkstest

Hej,

har problem hemma med bredbandet och vill kunna se om det är min utrustning det är fel på eller ISP (Telia FiberLAN) innan ärendet går vidare.

Problembeskrivning
Det händer ofta att när man laddar sidor så blir det långsammare och långsammare tills det står helt still (sidan laddas aldrig klart). Ibland kan omladdning av sidan lösa problemet och ibland händer inte något alls - försöker man köra speedtest/tptest så kommer testet aldrig igång. De gångerna det funkar har hastigheten och svarstiderna varierat kraftigt, ett exempel är att tptest kan visa 101Mbit (ping: 5ms) kl. 00 på natten medan den kan visa 60Mbit (ping: 495ms) kl. 06 morgonen därefter utan att jag ändrat på någonting hemma. Testverktygen från http://www.measurementlab.net/ avslöjar inget uppenbart fel. Testet är utfört på 2 olika maskiner körandes Linux & Win7. Graferna på brandväggen visar ingen stor påfrestning heller under de senaste 24h (max CPU: 55%, max sessions: 1700/40000, minne: 40%).

Jag misstänker att jag behöver ett verktyg som sätter press på uppkopplingen genom att tanka ner megastora filer från en snabb nod samtidigt som den plottar hastigheten, jag känner dock inte till ett sådant. Förslag??

Min utrustning
Brandvägg: ZyXEL ZyWall USG-200
Switchar: Netgear GS108T-200
Kablage: CAT-6 shielded

Senast redigerad av jayzee den 2011-08-18 klockan 19:31
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-18, 20:03 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
* Kontrollera att ADP är avstängt i USG'n (det är på default och dödar just Bredbandskollen).

* Stäng av BWM, Anti-X, CF, AppPatrol, Antispam och IDP (antar att du inte köpt separata licenser för dessa ändå?)
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-18, 20:28 #3
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
* Kontrollera att ADP är avstängt i USG'n (det är på default och dödar just Bredbandskollen).

* Stäng av BWM, Anti-X, CF, AppPatrol, Antispam och IDP (antar att du inte köpt separata licenser för dessa ändå?)
Alla de är avstänga och har aldrig varit påslagna - just pga. prestandaskäl.
Som jag nämnde tidigare, jag har inte gjort några som helst förändringar/omkonfigureringar i min infrastruktur på senare tid - det har alltid gått som oljad blixt. Senast för 5min sedan stod webbläsaren och tuggade i 10-15sek när jag gjorde en google sökning innan den visade någon aktivitet, det är inte så att webbläsaren dog utan den stod bara och väntade på svar. Under den tiden visade uTorrent följande statistik (har 1 torrent jag seedar).

Senast redigerad av jayzee den 2011-08-18 klockan 20:38 Anledning: lagt till bild
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-18, 22:26 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Kontrollera iaf ADP. Den är på default då det är en gratis-feature.

Antar att dina DNS:er fungerar som de ska?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-28, 12:29 #5
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av Annix Visa inlägg
Jag hade liknande problem för nått år sedan, då sa en kompis till mig att throughput var för låg på switchen och där med krashar den med just det beteende du beskriver. Så han rekommenderade mig helt enkelt att köpa en ny stabilare switch och sedan dess har jag inte haft problem.
Det har jag svårt att tänka mig då switcharna skall klara throughput på 2000 Mbps i full-duplex läge per port och brandväggen 150Mbps utan säkerhetsdetaljerna KristianE nämnde tidigare på (ja, de är avstängda). Jag misstänker felet ligger hos Telias switch då beskrivet beteende upplevs enbart under peak-tid, dvs. 17-21.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-31, 15:28 #6
itambulansen itambulansen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 23
itambulansen itambulansen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 23
Telia har problem i vissa hus som har FTTH kopplingar, och dom arbetar med problemet genom att byta ut switcharna i källarna från HP till Cisco..

Om om du bor i Stockholm så kommer du inte att uppleva problemet länge till, då jag med många håller på att byta ut switcharna, alla områden !
itambulansen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017