Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domänauktions-sidor?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-23, 00:42 #1
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Jag såg att Jokkoapa öppnat en ny domänhandlar sida: domain8.se
Fan, jag hade själv tänkte göra en sån tjänst, men nu tror jag inte det blir av... :-(

Jag tycker det är bra med lite konkurens till missdomain.com, och sedo.se.
Vad finns det för mer svenska domänhandlarsidor?
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-23, 03:31 #2
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Ja, det är bra om "domänhandlar" sidan INTE tar betalt för varje köp av domän.

Visst skulle de iofs kunna ta betalt i en liten summa pengar om de sköter affären från betalning till överföring av domän, dvs att de hjälper till med affären, men inte annars..

Vad jag vet tar både domain8.se och missdomain m.fl någon procent%, du skulle ju kunna köra så som jag sa att du bara tar betalt när ni sköter och hjälper till med affären, inte annars.

:huh:
mvh
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-23, 06:26 #3
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP
Jag såg att Jokkoapa öppnat en ny domänhandlar sida: domain8.se
Fan, jag hade själv tänkte göra en sån tjänst, men nu tror jag inte det blir av... :-(

domain8 tar 8% kommission vilket inte är så mycket bättre än 10% så om du tänkt göra en bra gratis tjänst finns det nog gott om utrymme för en sådan tjänst.


Citat:
Ursprungligen postat av SimonP

Jag tycker det är bra med lite konkurens till missdomain.com, och sedo.se.
Vad finns det för mer svenska domänhandlarsidor?



KUB håller ju på med toppdomaner.se men verkar inte vara färdig riktigt.
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-23, 13:59 #4
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Om man vill bli jätteseriös kan man ju kalla sin kommission för courtage, och ta betalt för varje ny domän som läggs och tas bort (alt. säljs). Kanske skulle kunna skapa ett utbud från fler seriösa aktörer. Som det är nu kan man lägga upp alla sina gratis-IDN-domäner på misdomain och hoppas på att någon slår till. Vet dock inte om skatteverket går med på att kalla domäner för värdepapper
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-23, 16:15 #5
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by 1337pm@Nov 23 2006, 14:59
Om man vill bli jätteseriös kan man ju kalla sin kommission för courtage, och ta betalt för varje ny domän som läggs och tas bort (alt. säljs). Kanske skulle kunna skapa ett utbud från fler seriösa aktörer. Som det är nu kan man lägga upp alla sina gratis-IDN-domäner på misdomain och hoppas på att någon slår till. Vet dock inte om skatteverket går med på att kalla domäner för värdepapper
En domänauktionssida som verkligen fungerar som en auktion skulle vara ett intressant komplement. Ibland dyker det upp ett domännamn som är lite intressant men utan slutdatum kan auktionen pågå i evigheters evighet trots att lagda bud är rimliga. Alternativet är att auktionen startar och pågår i två veckor till en månad från och med det datum som någon lagt minimibudet. På det sättet tvingas säljaren tänka till lite över vad han eller hon vill ha istället för som idag starta på 0 och låta auktionen pågå tills registreringstiden löper ut. Detta skulle även medföra att domänauktionsfirman får bli bättre att marknadsföra sig för kundernas räkning.

Edit: stavfel
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-24, 02:07 #6
Che Che är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 21
Che Che är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 21
Finns en till nystartad domänauktions site domains . 4vip . org
Che är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-24, 06:36 #7
PeterHAs avatar
PeterHA PeterHA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 218
PeterHA PeterHA är inte uppkopplad
Medlem
PeterHAs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 218
Citat:
Originally posted by jake@Nov 23 2006, 07:26
domain8 tar 8% kommission vilket inte är så mycket bättre än 10% så om du tänkt göra en bra gratis tjänst finns det nog gott om utrymme för en sådan tjänst.
Vi tar 0% kommission för domänauktioner, man listar också domäner helt gratis
för 14-180 dagar som är maxtiden för en auktion.
Sen har vi lite fler tjänster som dom, som är intresserade kan läsa mer om på sidan.
PeterHA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-24, 09:21 #8
princips avatar
princip princip är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 178
princip princip är inte uppkopplad
Medlem
princips avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 178
domainstream.se, sajt med tradera-liknande auktionsförfarande. auktion pågår under tio dagar från det att ett bud möter säljarens utropspris. Gratis att registrera sig och publicera annonser, enda kostnaden är provision på utförda försäljningar.

Visst kommer det att vara mycket IDN-domäner på auktionssajterna en period, men det är ju också ett övergående problem eftersom de så småningom ska förnyas. Då kommer ju stora mängder att förfalla.
princip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-24, 09:26 #9
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
En funktion för att slippa se idn-domäner vore nog önskvärt på de flesta domänsäljarsiter. Inget ont om idn generellt, men de gigantiska mängder i dagsläget värdelösa namn som läggs ut minskar överskådligheten. Blir väl bättre när merparten av .se-idn inte förnyas, men tills dess så...
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-24, 11:25 #10
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by autosvar@Nov 24 2006, 10:26
Inget ont om idn generellt, men de gigantiska mängder i dagsläget värdelösa namn
autosvar - Kan du förtydliga vad du menar ?

Menar du att många registrerade IDN-domäner har ordkombinationer som som är svårbegripliga, felstavade eller grammatiskt oriktiga att de därför är ointressanta ur sökmotoroptimerings hänseende ?
Eller menar du att IDN-domäner skulle vara värdelösa av annan orsak ? som att de inte går att använda, indexera eller liknande ?
---
IIS gratiskampanj i kombination med MSIE7 och bla Google´s och MS´s sökmotorers IDN-uppdateringar har starkt bidragit till varför jag och många med mig valt att satsa på dessa auktions- och marknadsplatser. Jag måste säga att jag är förvånad. Vad jag visste när jag smygöppnade för en vecka sedan, var att flera stora spelare planerade att släppa samma sak - men ingen av dessa har ännu lanserats och jag hade ingen aning om de nya som beskrivs i denna tråd. Vad som mer är lite förvånande är att jag under en veckas tid fått frågor av en handfull besökare som är intresserade av "kopior" för att sätta upp själv. Så vi har inte sett den sista lanseras - det är ju iaf klart.

Intresset för nya marknadsplatser är givetvis pga av att det nu finns betydligt fler domännamn i omlopp som är till salu, men även för att internetanvändare börjar få upp ögonen för att IDN-domäner inte längre är värdelösa som domännamn, utan tvärtom MER betydelsefulla framöver än "vanliga" domäner..sökmotormässigt.

Domännamn identiska med sökord/fraser "värderas" högre av de större sökmotorerna och såvida internetanvändares vanor inte ändras till att skriva "kop domaner" istället för "köp domäner" i sökmotorerna, så förblir det så.
Att detta inte "nått ut till gemene man" beror ju till största del av bristande intresse hos sveriges IT-journalister vars kunskap ofta begränsas till dåliga översättningar av utländska nyheter. När det här är en av de största nyheterna för svenskt internetanvändande på många år..
Men var säker på att IDN-domäner med svenska tecken kommer att bli ett mycket viktigt och vanligt för svenska webplatser!

När det gäller min syn på marknadsplatser så är priskrig eller "gratis är gott" inget alternativ, den "pitch" vi har skiljer sig från många andra, och följer man instruktioner så finns ingen risk för att bli skammad. Och jag ser hellre att man gör affärer med en marknadsplats för att det är säkert än för att det är billigt eller gratis - oavsett om man handlat med IDN eller "vanliga" domäner.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017