Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


En fundering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-18, 11:34 #1
Jesper Bs avatar
Jesper B Jesper B är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 238
Jesper B Jesper B är inte uppkopplad
Medlem
Jesper Bs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 238
Hej på er.


Ett företag som jag gjort en sida verkar ämna att blåsa mig på min betalning (så går det när man litar på folk).

Hur som helst så är inte sista ordet sagt.

Det råkar vara såhär att det här företagets (vi kallar det för företag 1) ägares flickvän som driver en norsk rörelse bad mig att ordna .SE domänen till hennes företag (som vi kallar företag 2).

Registreringen av denna domän ordnade jag i helt privat regi och den utfördes hos shellkonto.nu

Företag 2s ägare betalade mig de 500 kornor som registreringen kostar privat så det var helt enkelt bara en tjänst som jag gjorde henne i all gemytlighet.


Men eftersom vi nu inte är särskilt goda vänner längre så är min fråga:

.Se domänen i fråga löper ut i oktober och eftersom jag inte har för avsikt att lura någon på pengar som de betalt så tänker jag inte agera förrän hon fått all valuta för sina 500 kronor, men efter det så vill jag sno åt mig domänen och sälja den (den står på mig som sagt). Efter Företag 2s rörelse har med sex att göra så kan jag tänka mig att den borde gå att sälja även om det inte är pengarna det handlar om i första hand.

En salig och oproffsig röra med andra ord.

Jag borde inte riskera att få problem med lagens långa arm?
Jesper B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-18, 13:12 #2
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Varför står domänen på dig? När jag registrerar domäner på uppdrag är jag väldigt noga med att registreringen hamnar på uppdragsgivaren.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-18, 13:46 #3
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 90
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 90
Bevisbördan faller nog på dig (med anledning av att hon bevisligen "ägt" domänen ett år med ditt samtycke och att registreringen skedde vid hennes beställning).

Du bör nog kunna styrka antingen genom e-post eller skriftligt att hon enbart avsåg att inneha domänen under en 12 månaders period.

Det är dessutom inte brottsmål utan civilmål, vilket medför att du själv ansvarar för advokatskostnaderna. Dessutom kan du bli skadeståndskyldig gentemot en köpare som du säljer domänen till, om denne kan bevisa att du besuttit den information du gör och agerat med vetskapen att domänen juridiskt tillhört någon annan.

Sammantaget innebär det större risk än vad vinning kan vara. Det talar dessutom bara emot din sak att du ligger i konflikt med hennes pojkvän (svenskt rättsväsende ser väldigt hårt på vendetta).

Det bästa, om du vill ha domänen, är att vänta ut domänen. Skicka ingen påminnelse om att registreringen upphör och be en bekant registrera domänen dagen den blir fri.

Det bästa för alla inblandade är att gå tillbaka till "orginalbråket" och skicka faktura, ta kostnaden för att försöka driva in via kronofogden (förutsatt att han inte bestrider fakturan och går till tingsrätten om det). Om du har någon form av bevisning att han beställt produkten är han ute på hal is.
Dunc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-18, 16:39 #4
Jesper Bs avatar
Jesper B Jesper B är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 238
Jesper B Jesper B är inte uppkopplad
Medlem
Jesper Bs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 238
Citat:
Originally posted by digiArt@Aug 18 2004, 13:12
Varför står domänen på dig? När jag registrerar domäner på uppdrag är jag väldigt noga med att registreringen hamnar på uppdragsgivaren.
För att de bad mig göra detta som en kompisgrej. Helt privat. Det var liksom ingen som brydde sig, de tjatade på mig om att ta domänen men jag fick aldrig några uppgifter om vem den skulle reggas på.


Att inte påminna om årsavgiften låter ju som det bästa alternativet och sedan hugga domänen fortare än kvickt när den blir ledig.


Trist att behöva hålla på såhär.
Jesper B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017