Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Företag utan F-skatt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-11, 18:16 #1
StefanK StefanK är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2
StefanK StefanK är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2
Jag har ett problem, jag håller på och startar upp en verksamhet som skall drivas som bisyssla till mitt ordinarie arbete och pga att jag har varit inblandad (suppleant i ett AB) i ett företag som gick i KK för ett par år sedan så vill inte Skatteverket ge mig något F-skattebevis, utan bara moms-registrera mig.

Då är min fråga, går min verksamhet att bedriva ändå?

Det jag ska göra är att importera ett par väldigt nischade produkter och sälja via en webshop. Eftersom jag blir moms-registrerad så är det inte några problem med ingående/utgående moms, och jag ska inte utföra något arbete åt andra, behöver jag då f-skattebevis eller klarar jag mig ändå?

Tacksam för svar, har försökt att få något vettigt svar av skatteverket men dom är väldigt ohjälpsamma ;(

-Stefan-
StefanK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-11, 19:01 #2
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
För att sälja varor behövs ingen f-skatt. Är väl ingen som efterfrågar f-skattsedel hos ex v, shell när de tankar företagets bil...
Är det tjänst och AB så skall köparen dra 30 % skatt och redovisa i skattedeklartionen som för övriga anställda, annars soc avg och källskatt.
eg inget hinder för att sälja tjänster heller mer än lite mer administrativt arbete...
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-11, 20:52 #3
Chatis Chatis är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 20
Chatis Chatis är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 20
hej
Det måste du
för att om jag kommer till dej o köper en vara jag finner bra och den är avdrigsgill i mitt företag så måste du vara momsredovsningsskylldig annars får ej jag dra momsen på din vara jag köper.

Och samma gäller ju så klart om jag kommer till shell o tankar min bil/ köper varor jag får där ett kvitto med mackens org nummer på så jag vet jag har rätt att dra det som jag får för min verksamhetsskull.
Chatis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-11, 21:00 #4
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Citat:
Originally posted by Chatis@Aug 11 2004, 20:52
hej
Det måste du
för att om jag kommer till dej o köper en vara jag finner bra och den är avdrigsgill i mitt företag så måste du vara momsredovsningsskylldig annars får ej jag dra momsen på din vara jag köper.

Och samma gäller ju så klart om jag kommer till shell o tankar min bil/ köper varor jag får där ett kvitto med mackens org nummer på så jag vet jag har rätt att dra det som jag får för min verksamhetsskull.
Läs 1:a inlägget han är momsreggad men ingen f-skatt som fö inte har med moms att göra utan vem som betalar in sociala avg och källskatt....

Om varan är avdragsgill eller inte har varken med momsreg eller f-skatt att göra....
Däremot för att momsen skall vara avdragsgill så är den ena saken att säljaren är momsreggad och att varan kan kopplas med intäkt i din verksamhet som är momspliktig.


Vad har org nr med moms att göra är det inte bättre med momsreg nr????
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-11, 22:40 #5
StefanK StefanK är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2
StefanK StefanK är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2
Citat:
Originally posted by Johan G@Aug 11 2004, 19:01
För att sälja varor behövs ingen f-skatt. Är väl ingen som efterfrågar f-skattsedel hos ex v, shell när de tankar företagets bil...
Är det tjänst och AB så skall köparen dra 30 % skatt och redovisa i skattedeklartionen som för övriga anställda, annars soc avg och källskatt.
eg inget hinder för att sälja tjänster heller mer än lite mer administrativt arbete...
Tack för ditt svar, det betyder alltså att jag kan starta min verksamhet.

Hur gör jag då när jag ska redovisa eventuell vinst (lön)? Finns det någon smidig lösning för det och är det något annat jag bör tänka på om jag inte har F-skatt utan endast är moms-registrerad?

-Stefan-
StefanK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-11, 22:45 #6
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Vinsten redovisas i deklarationen och skatten betalas genom (prel,skatt) och slutskatten, eftersom det nu är momsreggat så kan man sannolikt anta att SKV bedömer det som näringsverksamhet.
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017