Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Mobiler / WinCE / Smarta telefoner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-11, 16:28 #1
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Jag är lite nyfiken på att börja bygga mobilbaserade lösningar som komplement på flera av mina siter. Är dock lite villrådigt på vart man skall börja nysta.

Nu äger jag ingen WinCE enhet, men jag antar att de enheterna fungerar ungefär likvärdigt som en windowsplatform med lite flash, audio och visuella möjligheter. Kan någon med mera erfarenhet ge synpunkter / bekräfta?

Många enheter använder opera som webbläsare, den är smidig och enkel att ha att göra med, men vad för upplösningar bör man anpassa för? Min nokia har en långsmal skärm och resizar jättefint (funkar förvånandsvärt bra att surfa) men misstänker att man ändå bör veta vad man "gör" innan man lägger ner tid på att utveckla tjänster för den.

Har någon här med framgång skapat CSS-mallar för mobila enheter utan att ändra så mycket på det befintliga materialet? Tips/råd?

Någon som kan rekommendera böcker/websidor på ämnet? Marknaden förändras ju halvårsvis nästan, så det gäller att hänga med!
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-14, 14:24 #2
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Det hela beror på hur många användare du vill nå ut till. Om du nöjer dig med att endast nå ut till dem med smartphones så behöver du nog inte göra några större ändringar på de sidor som du har då de flesta klarar av att visa vanliga HTML-sidor bra.

Tyvärr är det en väldigt liten del av mobilanvändarna som har smartphone så jag hade inte rekommenderat HTML då endast ett fåtal vanliga telefoner har stöd för det. Nästa allternativ är att använda sig av XHTML Mobile som nästa alla telefoner sedan ca 3 år tillbaka har stöd för. Denna standard är väldigt lik XHTML-standarderna som används för "riktiga" webbläsare men är väl egentligen en nerbantad version av dem.

Innan WAP 2.0 (inkluderar stöd för XHTML) blev vanligt i telefonerna så användes WML. WML är det enda allternativet om du vill nå ut till i princip alla men är väldigt begränsad och använder taggar som är väldigt skillt från vanlig HTML.

När man utvecklar till telefoner och speciellt till de äldre så kommer man ofta köra fast då deras browsers är väldigt kinkiga med allting. Glömmer du avsluta en tagg så förvänta dig i bästa fall att sidan visas felaktigt. Har du otur (vilket man nästan alltid har när man jobbar med WML) så kommer det upp en felmeddelande och sidan visas inte. Detta felmeddelande kan vara allt möjligt men kommer inte beskriva vad eller var felet är.

Om du ska låta användarna ladda ner filer så var noga med att skicka med rätt MIME-headers. Telefoner vägrar oftast ta emot medier som den inte känner till och även om filändelsen är rätt så klarar dem inte av att förstå vad det är som skickas. Jag tror dock Smartphones klarar av detta mycket bättre.

Det finns dem som anser att om man har intresset av att nå ut till olika medier så ska man också utveckla sin hemsida därefter men detta är absurt. Det går inte att skapa sidor i samma storlek för mobila enheter. Dels för att det blir jobbigt för användarna att navigera och allt lull-lull ska bort för dessa anvädare för att göra det lättare. En hemsida för mobila enheter ska heller inte har mer bilder än nödvändigt. Min erfarenhet är att användarna ser detta som positivt då det blir billigare och går snabbare för dem att navigera sig fram.

Om du vill läsa mer om WML så kan du göra det här:
http://www.w3schools.com/wap/wml_reference.asp

Det finns även WMLScript som du kan läsa om här (ska vara en motsvarighet till javascript för WML):
http://www.w3schools.com/wmlscript/wmlscript_intro.asp

Jag känner inte till några specifika sidor som tar upp XHTML Mobile men Google kan nog hjälpa dig på vägen.

Det är möjligt att du kan uttnyttja forum som HowardForums för att få mer specifik hjälp.

Mitt tips är att köra på XHTML, göra en seperat sida och ta ut de avdelningar som du vill representera för mobila enheter. I och med XHTML har du i princip samma möjligheter som när du utvecklar för en dator.

Jag hoppas detta kan hjälpa dig i rätt riktning...
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017