Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Less på alla bloggare

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-30, 14:54 #1
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Hur mågna bloggare kotnaktar er varje vecka för att "samarbeta", dvs få gratis grejor och inte erbjuda mycket i gengäld.

Jag får säkerligen 5-10 mail i veckan av glada småtjejer som alla har en katt eller hundblogg och har "massor" med läsare och 'är störst i åmål eller liknande.... När man börjar fråga om besökare osv så kan de inte svara.

Jag hänvisar alla numer till vårt affiliateprogram, men då är det inte intressant för då är det via ett affiliateprogram. När jag då förklarar att de via affiliateprogrammet kan länka och skriva inlägg precis lika bra som att samarbeta direkt så vill de inte. för de får då inga grejor hemskickade i brevlådan....utan måste köpa sina grejor med tjänade pengar

Jag blir så less på detta eftersom jag tycker det känns som ren sponsring av småtjejer.
Är det bara jag som upplever det så och hur hanterar ni det???
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-30, 15:03 #2
Kalledoo Kalledoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 166
Kalledoo Kalledoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 166
Ptja att skicka saker utan att få en motprestation hade ju inte jag heller gjort. Men de "småtjejer" som kan uppvisa statistik hade ju kunnat vara intressanta. Let's face it Det är nästan alltid trevligare att pynta i prylar än cash
Kalledoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-30, 15:03 #3
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Utnyttja det till din fördel istället då. Säg att du vill ha x antal besökare eller x antal nya medlemmar på ett medlemsbrev som motprestation för ett visst pris i deras tävling (vilket är det jag antar att det handlar om.. vi har också fått några dylika mail )
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-30, 15:41 #4
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Hit kommer också massor med sådana mail. Men jag får också mail som är ganska korkade rent ut sagt. Vi får en del förfrågningar ifrån folk som ska starta ett företag via en utbildning de går. Sist var det några som ville ha sponsring via prylar eller pengar för de skulle starta en webbutik som sålde presenter. Så tror de att jag ska säga "Jaha, men va roligt! Det är ju samma affärsidé som vi har, klart vi jättegärna vill ge pengar till er".

Hallå!? Självklart vill vi jättegärna skänka pengar eller saker ur vårt eget sortiment för att hjälpa någon starta ett konkurrerande företag. Not.

Alltså, jag vill inte vara ogin men det finns ju gränser.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-30, 15:43 #5
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Citat:
Originally posted by Kalledoo@Oct 30 2008, 16:03
Ptja att skicka saker utan att få en motprestation hade ju inte jag heller gjort. Men de "småtjejer" som kan uppvisa statistik hade ju kunnat vara intressanta. Let's face it Det är nästan alltid trevligare att pynta i prylar än cash
Tyvärr så har jag bara hittat en tjej som kunde visa statestik, och hon är en mycket känd bloggare. henne sponsrade jag, men jag måste säga att motprestationen var ytterst dålig, och antalet nya besökare väldigt få och antalet kunder 2. Detta även om hon hade mycket bra statestik, så även om statestiken är bra så tror jag att det är få i målgruppen som faktiskt handlar. Visst det är altid bra att synas, men ibland undrar jag om inte kunder blir direkt avskräckta av att man "produktplacerar".
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-30, 15:45 #6
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Citat:
Originally posted by Tez@Oct 30 2008, 16:41
Hit kommer också massor med sådana mail. Men jag får också mail som är ganska korkade rent ut sagt. Vi får en del förfrågningar ifrån folk som ska starta ett företag via en utbildning de går. Sist var det några som ville ha sponsring via prylar eller pengar för de skulle starta en webbutik som sålde presenter. Så tror de att jag ska säga "Jaha, men va roligt! Det är ju samma affärsidé som vi har, klart vi jättegärna vill ge pengar till er".

Hallå!? Självklart vill vi jättegärna skänka pengar eller saker ur vårt eget sortiment för att hjälpa någon starta ett konkurrerande företag. Not.

Alltså, jag vill inte vara ogin men det finns ju gränser.
Jodå, de rena sponsringsmailen är inte få till antalet det heller från kattklubbar, katthem, djurföreningar över huvudtaget. Bloggsponsringen är ett antal, och sedan har vi de som du säger rent korkade förslagen.
det sista var en tjej som ville vi skulle sponsra hennes modellkarriär eftersom hon var så snygg att hon borde bli modell.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-30, 16:28 #7
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Citat:
Originally posted by SweCat@Oct 30 2008, 16:45
Jodå, de rena sponsringsmailen är inte få till antalet det heller från kattklubbar, katthem, djurföreningar över huvudtaget. Bloggsponsringen är ett antal, och sedan har vi de som du säger rent korkade förslagen.
det sista var en tjej som ville vi skulle sponsra hennes modellkarriär eftersom hon var så snygg att hon borde bli modell.
Hahaha!!! Hahaha!! Det var ju vansinnigt roligt!! Vissa unga tjejer är verkligen ambitiösa får man säga. Är det kanske samma tjej som brukar skriva hit och vilja att vi säljer saker som har hennes foto på sig? Visst är det estetiska foton, men... Jag tror helt enkelt inte att när folk köper presenter till andra så skulle de köpa en t-shirt med en bild av en helt främmande människa.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-31, 08:30 #8
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Nu vet jag inte vad det handlar om för belopp på prylarna de ber om men bara en bra, permanent, länk är ju värd en del.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-31, 09:13 #9
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Jag håller inte med om att alla länkar är bra bara de är permanenta. Det beror nog på vad du har för sida sedan innan. En PR0 länk i en blogg med i stort sett inga läsare ser jag inte mycket värde i. Sedan är det också en hanteringskostnad för att skicka "presenter" till deras djur, samt frakt. Om du då har mellan 10-20 förfrågningar varje vecka kan det bli rätt mycket pengar.

Jag testade som sagt med en av de större bloggerskorna i Sverige där målgruppen passade och väldigt få av de besökare jag fick hade egentligen något intresse av produkterna. Jag tror att många bloggläsare är ganska fattiga studenter som egentligen inte lägger mycket pengar på annat än just kläder, fika med kompisar osv.
Och sedan har det varit väldigt mycket media kring att de stora bloggerskorna får massor emd gratisprylar, vilket gör att alla med en blog med tre läsare anser att också de ska ha gratisprylar. De förstår inte ordet motprestation utan de ska bara ha.
Om de vore seriöst intresserade av ett samarbete borde inte ett affiliateprogram skrämma bort dem, där de faktiskt får betalat efter prestation och där de kan göra samma saker som vid ett vanligt samarbete.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-31, 09:49 #10
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Hmm, som relativt nybliven kattägare, och bloggare, så kanske jag skulle skicka ett mail till dig
Nejdå, men jag ska nog kolla in dina produkter. Mina katter kan vara värda något extra.

Jag drev tidigare en datorbutik, och du anar inte hur många 14-åriga CS-spelare som hörde av sig och ville bli sponsrade med diverse hårdvara, webbplatser, hosting osv. Jag tog ett rejält snack med en av dem, och förklarade att om de deltar i minst X nationella tävlingar, och placerar sig bra, dessutom har mitt företagslogo som "tagg", och taggar flitigt i alla spelomgångar, så KAN det vara intressant. Det var inte intressant för dem.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017