Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PHP 5 på webbhotellen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-04, 11:22 #1
it_takes_twos avatar
it_takes_two it_takes_two är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 23
it_takes_two it_takes_two är inte uppkopplad
Nykomling
it_takes_twos avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 23
Eftersom de huserar en del webbhotellsägare på det här forumet så tänkte jag passa på att fråga när ni kommer ta mod till er och installera/erbjuda PHP 5 till era kunder?
Jag utvecklar större projekt med objektorienterade bibliotek i PHP och som de flesta vet är OOP och PHP 4 inte det bästa, men att de har lyft OOP:n i PHP 5 till en helt ny nivå.

Så när kommer ni gå över till PHP 5? (PHP 4 applikationer och webbsidor kommer ju fortfarande att fungera vill säga)
it_takes_two är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-04, 11:36 #2
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
festizs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
Citat:
Originally posted by it_takes_two@Aug 4 2004, 11:22
Eftersom de huserar en del webbhotellsägare på det här forumet så tänkte jag passa på att fråga när ni kommer ta mod till er och installera/erbjuda PHP 5 till era kunder?
Jag utvecklar större projekt med objektorienterade bibliotek i PHP och som de flesta vet är OOP och PHP 4 inte det bästa, men att de har lyft OOP:n i PHP 5 till en helt ny nivå.

Så när kommer ni gå över till PHP 5? (PHP 4 applikationer och webbsidor kommer ju fortfarande att fungera vill säga)
Är en privat webbhotellsägare (nära och kära i princip). Vill poängtera något som jag tror är ett sakfel, det är att vissa funktioner kommer inte fungera likadant i php5 som de gjorde i php4, därav kan det vara lite jobbigt att byta. Jag själv kommer att byta någon gång under hösten, själv gillar jag inte OOP över huvudtaget, flunkade på min Programmering C-kurs för att jag inte var med på tillräckligt med timmar(schemakrock) så jag ska nog göra ett nytt försök till hösten(ungefär samtidigt som jag byter version).
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-04, 12:00 #3
it_takes_twos avatar
it_takes_two it_takes_two är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 23
it_takes_two it_takes_two är inte uppkopplad
Nykomling
it_takes_twos avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 23
Du har rätt i att de blir en del ändringar men det mesta som fungerade i PHP 4 kommer fungera i PHP 5?
Kan man köra versionerna parallelt som två moduler till Apache? Någon som vet?

Det jag gillar med OOP är att man får en så tydlig struktur över sina projekt. Man slipper massa funktionsdokument osv. utan någon egentlig ordning och hierarki. Dessutom blir det lättare och mer överskådligt att återanvända sin kod i kommande projekt.
Jag är egentligen inte heller någon inbiten OOP:are men jag försöker standardisera återkommande standard funktioner som man använder i sina projekt, t.ex. session-hantering, databas kommunikation, sträng-hantering osv.
Sedan bygger jag utökade funktioner av dessa.

Fördelen med PHP 5 utöver Zend Engine 2 som så klart också är snabbare, är att man kan ärva klasser osv. på ett tydligare sätt precis som i JAVA och C++.
it_takes_two är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-04, 12:12 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
hmmsi, det finns juh en del oo i php4 oxo, det är juh inte utan att du kan skapa klasser och objekt..
men du kan väl be om en alternativ php5 binär? det borde väl gå?
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-04, 12:42 #5
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Vi har kört PHP5 ett tag på en testmaskin, men innan det blir aktuellt för publikt användande vetefasen.
Finns funderingar på att köra en maskin med enbart PHP5, men det kommer nog inte förrän förfrågan på det finns, kanske 6-12 månader.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-04, 12:51 #6
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Det bör gå att köra PHP5 som Apache-modul parallellt med PHP4. Ett webbhotell jag använder kör PHP3 och PHP4 samtidigt, .php3 kör PHP3 och .php och .php4 för PHP4.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-04, 13:12 #7
it_takes_twos avatar
it_takes_two it_takes_two är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 23
it_takes_two it_takes_two är inte uppkopplad
Nykomling
it_takes_twos avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 23
Citat:
Originally posted by grazzy@Aug 4 2004, 12:12
hmmsi, det finns juh en del oo i php4 oxo, det är juh inte utan att du kan skapa klasser och objekt..
men du kan väl be om en alternativ php5 binär? det borde väl gå?
Jo självklart gör det det, det är på så vis jag jobbar idag i och med att de flesta webbhotellen (alla egentligen) inte använder PHP 5.
Får gotta mig med det på min lokala server så länge.
it_takes_two är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-04, 13:14 #8
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Citat:
Originally posted by it_takes_two@Aug 4 2004, 12:00
Du har rätt i att de blir en del ändringar men det mesta som fungerade i PHP 4 kommer fungera i PHP 5?
Kan man köra versionerna parallelt som två moduler till Apache? Någon som vet?

Det jag gillar med OOP är att man får en så tydlig struktur över sina projekt. Man slipper massa funktionsdokument osv. utan någon egentlig ordning och hierarki. Dessutom blir det lättare och mer överskådligt att återanvända sin kod i kommande projekt.
Jag är egentligen inte heller någon inbiten OOP:are men jag försöker standardisera återkommande standard funktioner som man använder i sina projekt, t.ex. session-hantering, databas kommunikation, sträng-hantering osv.
Sedan bygger jag utökade funktioner av dessa.

Fördelen med PHP 5 utöver Zend Engine 2 som så klart också är snabbare, är att man kan ärva klasser osv. på ett tydligare sätt precis som i JAVA och C++.
Det blir symbolkrockar om du försöker köra modulerna samtidigt. Det finns dock två vägar för att komma förbi problemet:

a) Du kör det enda (det minst använda, förslagsvis) som CGI och den andra varianten som modul. Kopplar lämpligt filtillägg till respektive version.

b) Du kör två separata processer av Apache på olika IP-nummer eller portar. Du kan i princip använda samma konfigurationsfil och bas, men du slänger med ett gäng <IfDefine>'s och ett par Define's och kan sedan skilja på allt som ska vara med i versionen där PHP5 startas och vad som ska vara med i versionen då PHP4 starts.

Som synes är A enkel, B lite mer komplicerad och du kan dessutom inte enkelt blanda PHP4 och PHP5 på samma sajt.

Tillägg: Ang. bakåtkompabilitet så är det främst just objektmodellen som förändrats. Icke objektorienterad kod bör påverkas måttligt.
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-07, 17:52 #9
SpaceDump
Guest
 
Inlägg: n/a
SpaceDump
Guest
 
Inlägg: n/a
Vi erbjuder PHP5-stöd, mest som ett test änsålänge.
Vi har löst det som så att om man anropar en fil som heter *.php5 så proxypassas det till en annan apache på samma webserver (går givetvis köra på en annan maskin också), dock annan ip-nuffra och i ett eget jail.
Fungerar alldeles utmärkt sålänge användaren är medveten om att REMOTE_ADDR blir felaktig (blir ju webserverns IPnuffra) och istället skall använda HTTP_X_FORWARDED_FOR för att hämta surfarens ipnuffra.

Har funderingar på att göra samma sak med ASP.
Dvs, proxypassa .asp till en annan server (en w2003 eller liknande som får hantera det, ASP skall inte emuleras. )

//Anders
  Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017