Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Telia smtprelay1 och laptop

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-19, 16:49 #1
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Hej,

Har precis bytt till telia bredband och måste ju köra smtprelay1.telia.com för att skicka smtp mail, dock så fung denna inte från andra nät. Jag hade tidigare bredbandsbolaget som hade autenticering på sin smtp och lät den fungera från alla nät.

Chattade med telia support (nedan), men misstänker att det finns bättre sätt + min erfarenhet av telia hittills är inte så bra (orkar inte gå in på det, men jag har aldrig fått så mycket motstridiga och felaktiga besked och instruktioner som när jag försökte beställa bredband från dem i samband med min flytt, blev en månad utan bredband pga detta )

Hur gör ni?

Citat:
Chat-id: 27b9e415-67fe-4a8f-9344-18471309a9f1
Problem: Pop3 outgoing mail - smtprelay1.telia.com
Nivek R > Hello Max_, Thank you for contacting LiveAssist Support. My name is Nivek R. How may I help you?
Nivek R > Välkommen till Telia Automatiska Support! Jag heter Nivek. Vad kan jag hjälpa dig med?
Max_ > Hej. Först: jag försökte göra epost-support från telia.se men fick då bara "apache error xxx" trots flera försök. tänkte bara rapportera det så ni kan fixa.
Max_ > Sen, det verkliga problemet:
Max_ > Vi har precis flyttat och jag valde bredband genom er, hade tidigare bredbandsbolaget.

Jag har en laptop med Outlook 2007 som jag använder för pop3-mail. Jag har lagt in smtprealy1.telia.com som outgoing server och det fungerar bra så länge jag sitter hemma på mitt telia bredband. Men när jag rör på mig och tex sitter ute hos kund eller på kontoret så är jag inte i ert nät och får då "access denied" tillbaka när jag försöker maila ut.

Vad är er rekommendation vad gäller detta, dvs hur ska min setup se ut?

Jag kan ju inte hålla på och gå in i kontoinställningar varje gång jag rör på mig. Bredbandsbolaget hade autentisering på sin smtp så den fungerade oavsett i vilket nät jag satt, ni har säkert något liknande?

Nivek R > Tyvärr så finns det inte mycket att göra mer än att ändra dessa varje gång. Eller lägga upp olika identiteter för olika anslutningar
Max_ > verkligen?
Nivek R > Än så länge i oktober kommer SSl
Nivek R > SSL
Max_ > ni måste ju ha tusentals kunder som har detta problem, har ni åtminstone något på g?
Max_ > ok, oktober alltså
Nivek R > Men bara om du har teliadress
Max_ > nej det har jag inte
Max_ > har ni någon tredjeparts-lösninge eller liknande som ni rekommenderar?
Nivek R > Då kan du använda bredbandsbolages server om de har SSL det ska fungera. Vet inte om de har det än dock. smtprelay1.telia.com kommer på sikt att tas bort
Max_ > Jag kan inte använda deras när jag inte är kund där längre
Max_ > Vad menar du med att den kommer att tas bort?
Nivek R > Om du har adressen kvar så är du kund där.
Nivek R > Man ska i framtiden alltid abnvända leverantörens server
Nivek R > så relay servern blir överflödig
Max_ > jag har inte adressen kvar och jag är inte kund där, jag är kund hos er nu from juli. Det är ju ni som är min leverantör??
Max_ > jag skulle kunna använda leverantörens om ni inte hade stängt port 25, eller har jag missat något?
Max_ > är det den ni kommer att öppna?
Nivek R > Men då måste du ha en Telia adress!?
Max_ > det är klart jag har, men jag använder inte den
Max_ > jag använder andra adresser
Nivek R > vilken använder du?
Nivek R > oki då ska du ha deras ssl server så ska det gå bra
Max_ > flera olika
Max_ > så så länge det är ssl så ska det fungera?
Nivek R > JA
Max_ > och om de inte har SSL, då fungerar det inte?
Nivek R > Det går redan nu att använda deras SSL servrar, har de inga så kommer det bli problem och man måste byta hela tiden. Det är det som är det fina med SSL
Max_ > men jag kommer bara att kunna använda era ssl för min telia-mejl eller kan jag skicka från vilken avsändare som helst?
Nivek R > Bara för Telia adresser. Jag tror att alla leverantörer kommer tvingas till SSL för att bekämpa spam.
Max_ > ok. då får jag kolla upp detta. tack för hjälpen så länge.
Nivek R > Det var så lite så. Tack för besöket och välkommen åter om du skulle få problem igen!
Nivek R > Analyst has closed chat and left the room
Edit: kom just ihåg att jag hade detta problem när jag hade telia på ett kontor jag satt på för några år sedan. Då skapade jag två olika lokala hosts filer som jag kopierade med en batchfil som jag hade liggande på skrivbordet. Det var ok, men det måste finnas något smidigare sätt?
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-19, 17:13 #2
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 150
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 150
Men allvarligt talat.. "alla leverantörer tvingas till SSL"? Kryptering är ju totalt meningslöst för att bekämpa spam. Nu förstår jag ju vad han menar visserligen, men telia kan inte sätta sig ner och först stänga port 25 och sen efteråt bestämma sig för att bara ta emot @telia.com-adresser i sin egen relay och till toppen på det anklaga smtpservrarna som är blockerade.. herre gud.
brokep är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-19, 20:58 #3
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Sätt en server någonstans och relaya ut smtp-trafik, jag har en mailserver hemma som lyssnar på annan port än port 25, men skickar ut genom smtprelay1.telia.com. Fungerar kalasbra, har inte haft några problem alls med den varianten. Thunderbird pekar då bara på en domän som pekar på mitt ip.

Något som jag dock tycker är jobbigare är att telia inte har port 25 öppnat innåt så man kan sätta upp en vettig mailserver, just nu har jag ett 3:e parts mailkonto som jag tömmer med med några minuters intervall.. ,)
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-19, 21:29 #4
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Jag använder min egna SSL SMTP server, det funkar bra oavsett vilken ISP jag är uppkopplad mot.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-25, 03:09 #5
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Citat:
Originally posted by Onkelborg@Jul 19 2007, 19:58

Något som jag dock tycker är jobbigare är att telia inte har port 25 öppnat innåt så man kan sätta upp en vettig mailserver, just nu har jag ett 3:e parts mailkonto som jag tömmer med med några minuters intervall.. ,)
Port 25 är visst öppen innåt. Har haft egen mailserver i ett bra tag nu, och det har alltid fungerat bra.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-25, 10:05 #6
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Ursprungligen postat av Zn4rK
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg
Något som jag dock tycker är jobbigare är att telia inte har port 25 öppnat innåt så man kan sätta upp en vettig mailserver, just nu har jag ett 3:e parts mailkonto som jag tömmer med med några minuters intervall.. ,)

Port 25 är visst öppen innåt. Har haft egen mailserver i ett bra tag nu, och det har alltid fungerat bra.
Det stängde dem väl av för flera år sedan?

Men om man byter nät så har man teoretiskt också bytt leveratör av Internet och således smtp-server
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-25, 10:13 #7
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Citat:
Ursprungligen postat av Zn4rK
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg
Något som jag dock tycker är jobbigare är att telia inte har port 25 öppnat innåt så man kan sätta upp en vettig mailserver, just nu har jag ett 3:e parts mailkonto som jag tömmer med med några minuters intervall.. ,)
Port 25 är visst öppen innåt. Har haft egen mailserver i ett bra tag nu, och det har alltid fungerat bra.
Hm... Om det där var sant skulle jag vara glad, men.. Det har inte fungerat i mina egna tester, samt att nätet är fullt av info om att det är stängt, samt att telias support är jobbiga :/ Du har inte lyckats få något undantag?
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-25, 11:15 #8
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
För länge sen, typ 2002 eller nåt, så stängde Telia port 25 totalt.
Ett halvår senare följde andra internetleverantörer efter och stängde även dom port 25, dock bara utgående trafik på port 25.
Sedan flera år har Telia samma "lösning", d.v.s. blockerar utgående men inte inkommande trafik.
Det går alltså utmärkt att sätta upp en egen SMTP-server som använder Telias SMTP som "smarthost".
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-25, 11:30 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det låter ju riktigt lysande att Telia jobbar för att deras kunder ska sätta upp osäkra mailservrar som relayar genom Telias smtprelay1.telia.com...

Och ja, jag tror faktiskt att de flesta inte konfigurerar mailservern tillräckligt säker som tänkt köra denna lösning. Många tycker det är svårt att installera Windows...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-25, 11:39 #10
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Det stora flertalet av Telias kunder kör nog inte egna SMTP-servrar, så jag tror inte det är något stort problem.
Ett större problem är dock att trojaner skulle kunna vara skrivna att skicka spam via Telias egen SMTP...

Den tekniska lösningen är väl något av en kompromiss, men jag tycker ändå att den är helt okej. Den möjliggör för den tekniskt kunnige att köra egen mailserver samtidigt som de flesta trojaner och skit som används för att att sprida spam inte kan direktansluta mot mailservrar, utan måste helt enkelt gå via internetleverantörens SMTP.

Sedan är det väl ingen match för trojanen att kolla upp vad ditt e-postprogram använder för utgående mailserver, trots det tycks det vara få trojaner som jobbar så i dagsläget?
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017