Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Att göra en webbshop

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-14, 14:48 #1
Mitchell Vargos avatar
Mitchell Vargo Mitchell Vargo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 34
Mitchell Vargo Mitchell Vargo är inte uppkopplad
Nykomling
Mitchell Vargos avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 34
Hejsan..

Har undrat över en lång period, fast inte frågat. Dock känns det som att nu måste jag få reda på hur man gör ett eget webbshop system.

#1. Hur får man in varorna man vill ha, ringer man till företagen och frågar om man får sälja deras produkter eller hur går det till?
#2. Frakten, hur går det till.. När dom väl har köpt produkten så antar jag att dom vill ha den också. Använder jag mig utav ett specifikt frakt-system?

Tack!
Mitchell Vargo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-14, 16:44 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
1. Du kontaktar en återförsäljare inom den genre du vill vara verksam inom, tex. inom dator tillbehör så är Deltaco.se en utav dom större. Notera att majoriteten utav återförsäljare kräver F-skatt.
2. Posten är en bra början, är det större saker så DHL, Schenker mfl.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-14, 21:21 #3
Mitchell Vargos avatar
Mitchell Vargo Mitchell Vargo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 34
Mitchell Vargo Mitchell Vargo är inte uppkopplad
Nykomling
Mitchell Vargos avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 34
Okej, tack så mycket Jonas.
Men när dom väl har köpt produkten online, hur gör jag då? Får jag hem produkten och skickar senare vidare den, eller hur går det till?
Mitchell Vargo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-14, 21:54 #4
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Originally posted by Mitchell Vargo@Jun 14 2008, 21:21
Men när dom väl har köpt produkten online, hur gör jag då? Får jag hem produkten och skickar senare vidare den, eller hur går det till?
Det beror på leverantören du väljer, vissa leverantörer kan skicka direkt till kund, andra leverantörer kräver att du beställer och skickar vidare (att du får möjlighet att lagerhålla varan).

Vill du ha ner priset så är det senare alternativet bättre eftersom desto högre kvantitet du beställer desto lägre pris. Speciellt om du har tänkt importera varan ifrån tex. asien.
Kan skilja mycket i pris på samma vara om du köper den i Sverige eller i Asien.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 00:40 #5
Mitchell Vargos avatar
Mitchell Vargo Mitchell Vargo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 34
Mitchell Vargo Mitchell Vargo är inte uppkopplad
Nykomling
Mitchell Vargos avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 34
Okej, tackar och bockar för dina svar Jonas.
Mitchell Vargo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-15, 10:12 #6
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
För hemelektronik och datorer tycker jag att Björketorparn och Komplett är bra att börja med, Komplett för att dom har bra sortiment och bra villkor till okej priser, och Björketorparn för att dom har förståelse för den lilla kunden, sen ska man ju vara med på att det finns inga pengar att göra på det, det finns inga marginaler att tala om, konkurrensen är för hård, om man inte har en unik/nischad idé/sortiment.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 06:45 #7
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Mitchell Vargo@Jun 14 2008, 14:48
Hejsan..

Har undrat över en lång period, fast inte frågat. Dock känns det som att nu måste jag få reda på hur man gör ett eget webbshop system.

#1. Hur får man in varorna man vill ha, ringer man till företagen och frågar om man får sälja deras produkter eller hur går det till?
#2. Frakten, hur går det till.. När dom väl har köpt produkten så antar jag att dom vill ha den också. Använder jag mig utav ett specifikt frakt-system?

Tack!
1) Först behöver du ett företag med F Skattsedel.. ( www.bolagsverket.se )
2) Sedan behöver du yta hos ett webhotell
3) Sedan behöver du en webshop , OsCommerce är gratis och fungera bra ibörjan
4) Beronde på vilken bransch du skall verka i, ringer du runt till olika grossister distrubtiörer och gör avtal med dem, om att få köpa deras produkter.
5) Du lägger produktern 1 och 1 på admin GUI på din webshop.

Frakter är lite knepiga, där får man studera ganska noga. Frakter sätts normalt efter volyme, vikt och tid det skall ta nå kunden, antaligen har du får låg fraktvolyme i början att du skall få bra priser.

Sedan måste du skaffa avtal med kortinlösare , för att kunna ta betalt med kort.


Så man kan dela upp ditt webshop projekt i 2 delar, ett teknisk del som är webshop, en juridiskdel, där du ingå avtal med olika parter för att köpa grejer.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 06:47 #8
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by gummianka@Jun 15 2008, 10:12
För hemelektronik och datorer tycker jag att Björketorparn och Komplett är bra att börja med, Komplett för att dom har bra sortiment och bra villkor till okej priser, och Björketorparn för att dom har förståelse för den lilla kunden, sen ska man ju vara med på att det finns inga pengar att göra på det, det finns inga marginaler att tala om, konkurrensen är för hård, om man inte har en unik/nischad idé/sortiment.
Skall man kränga datorer och sånt, så är nog GNT och Techdata ( Scribona) bästa.. Sedan behöver man komplettera med någon som är bra kompotenter där finns t.e.x green och en del mindre distrubitörer.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-16, 20:39 #9
Spiritus Spiritus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 10
Spiritus Spiritus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 10
Citat:
Originally posted by Mitchell Vargo@Jun 14 2008, 14:48
#1. Hur får man in varorna man vill ha, ringer man till företagen och frågar om man får sälja deras produkter eller hur går det till?
Tja... Mail, telefon, besök, på något sätt måste du ju komma i kontakt med säljaren. Det beror också på vem du tänkt köpa från, en grossist i Sverige, direkt från tillverkaren, någon agent etc. Jag brukar själv skicka ett kort presentationsmail om oss och be om namn, mail och tel nr till rätt person hos dem. Då vet personen vad det handlar om när jag ringer.

Mail funkar bra för första kontakten men sen är telefon bra. Jag köper bara direkt från tillverkare i EU och Kina. Skall du handla av en svensk grossist så har de ofta färdiga ÅF-ansökningsblanketter. Fyll i en sån. Maila/skicka in.
Spiritus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-19, 14:42 #10
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Ska du sälja något och tjäna pengar på det så är det i regel inte lönt att gå på de svenska grossisterna om inte tillverkningen sker i sverige. Ju fler mellanhänder = mindre marginaler för att kunna konkurrera.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017