Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varumärkesintrång...?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-12, 23:59 #1
pimpmaster pimpmaster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 166
pimpmaster pimpmaster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 166
Häromdagen fick jag ett mail från en person hos Wiley Publishing som äger rätten till For Dummies. Om jag inte upphör min verksamhet (www.linksfordummies.com) senast den 22 februari kommer de stämma mig. Saken är ju den att det finns andra fordummies-domäner ute med aktivitet som inte är Wileys. Råd önskas...

Utdrag från mailet...
Citat:
Wiley Publishing, Inc. (“Wiley”) owner of the famous and well-regarded FOR DUMMIES® trademarks recently became aware of your registration of the above-referenced domain name. You may be unaware that use of the phrase FOR DUMMIES® or a similar formative of this phrase as a domain name or company name infringes and dilutes our famous trademarks, and such use is not permitted under state and federal trademark laws. Wiley values its rights to its trademarks and seeks your cooperation in the termination of any further infringement of those rights.

Accordingly, we ask that you immediately terminate any and all use of www.linksfordummies.com and that you permit the registration to expire.

If the site should remain active after February 22, 2006, Wiley will take the necessary steps to cease your unlawful activities including, if necessary, initiation of ICANN proceedings to have the site disabled.
Continued activity of this site will now be considered willful infringement of Wiley’s trademark rights, in light of the notice provided by this letter.
pimpmaster är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-13, 00:50 #2
youngbloods avatar
youngblood youngblood är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 155
youngblood youngblood är inte uppkopplad
Medlem
youngbloods avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 155
jobbigt läge! har tyvärr inge bra svar men jag tycker att det vore tråkigt om man inte fick använda vissa fraser och ord i sina domän som någon har rättigheter på! du anspelar ju inte på någon av deras produkter heller tycker jag! skillnad vore om sajten hette "windowsfordummies.com" !!! så tycker jag, men jag vet att det finns folk här på WN som är mer insatta och kan ge bra svar.
youngblood är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-13, 00:51 #3
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
<offtopic>Kolla med dom om du kan få köpa TRADEMARKS FOR DUMMIES till rabatterat pris. Finns säkert tips där.</offtipic>
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-13, 12:42 #4
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 298
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 298
De skriver väl inte att de ska stämma dig? Utan driva det hos ICANN, och det finns blandade åsikter till hur vidare du kan tvingas betala deras rättegångskostnader. Men så som jag uppfattat det så är det enda som händer att du blir av med din domän om de vinner.

Men, du kommer ju nästan garanterat bli av med domänen om de driver det vidare. Så mitt råd är att du skaffar en ny domän, och flyttar över sidan dit. Lägg sedan en länk till din nya sida på nuvarande domän och låt den gå ut.
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-13, 12:48 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
... for dummies är ett registrerat varumärke i Sverige och EU, du kan göra en sökning på http://www.prv.se/vmi/

Det är nog dumt att utmana dem, de kommer antagligen att vinna, så gör som wiggin tyckte, byt namn och lägg en hänvisning.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-13, 12:59 #6
pimpmaster pimpmaster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 166
pimpmaster pimpmaster är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 166
Tack för alla tips och stort tack för länken till PRV där man kan söka varumärken. Det blir att byta namn helt enkelt.
pimpmaster är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-13, 13:30 #7
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Kan ju tillägga det att ett registrerat varumärke i sig inte innebär rätt till ett domännamn. Det finns även flera olika skyddsklasser, PRV har en lista över vad de innebär.

När jag tittade på sajten såg jag att den var på engelska, frågan är om det inte kan bli varumärkesintrång i engslsktalande länder också, eftersom de räknas in i målgruppen.

Enklast är antagligen att byta namn. Nåväl...
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017