Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Är det inte dags att lägga ner noframes?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-22, 10:07 #1
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Det jag funderar över är om Google verkligen behöver läsa noframes-taggarna. Det är uppenbart att detta är en av de största mörkningsmetoderna för att skapa grey hat optimering av en site. Alla läsare klarar frames idag utom möjligen mobila enheter, men behöver google läsa noframes innehållet för att skapa en bra ranking av siten?

Genom att ge vikten noll till noframes i SERPS och PR så slår man undan alla siter som optimerar fult i noframes. Ungefär som att man gör det olönsamt för momsfuskare att fuska genom att sänka momsen

En tanke bara, ge gärna argument för varför noframes är nödvändigt för Google för att ge en bra och rättvis ranking av en site + keyword.
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-22, 11:30 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Min telefon klarar frames :P Tex. Lunar ser riktigt fult ut :P Den krymper inte direkt sidan om man säger så...
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-22, 15:15 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Google lägger nästan inget värde vid noframes vad jag har märkt. Google-bot läser mycket riktigt vad som står där, men lägger ingen större tyng vid texten.

Problemet när man har en sida i frames är att index.html brukar vara ganska tom på information annars. Frames är väl ingen bra idé från början, men om man tex gör en webbshop så vill man att varukorgen och andra viktiga funktioner alltid ska finnas synliga på skärmen (även om kunden får för sig att scrolla som en tok).

Men det spelar ingen roll om du skriver ditt viktigaste sökord i h1 taggar fem gånger om i noframes. Du kommer ändå inte dyka upp i serpsén på det sökordet. Det enda som hjälper är att du skaffar dig inlänkar som innehåller det relevanta nyckelordet.

Det här gäller då enbart för google. Msn slukar noframes med hull och hår och tycker att allt som står där är jätte viktigt.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-22, 15:27 #4
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Aidex:
Citat:
Men det spelar ingen roll om du skriver ditt viktigaste sökord i h1 taggar fem gånger om i noframes. Du kommer ändå inte dyka upp i serpsén på det sökordet
Nej det räcker med att skriva det där en gång och det utan H1 så hittar Google den sidan efter en sökning och resultatet visas i Serpen. Att google inte lägger någon större tyngd vad som står där stämmer inte heller.

Tydligen så är det lite missuppfattning om vad google indexerar. Google indexerar innehållet i noframe och det är sökbart, google följer länkar i noframe.

Sedan är det en annan sak om det är lämpligt att ha sökord/länkar där och OM det är en förändring av det på gång.

Edit:korr
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-22, 18:28 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
hubbert - Väger texten i noframes verkligen lika tungt som "vanlig" text? Jag är mest nyfiken, för mina erfarenheter är som sagt att det inte spelar någon större roll vad jag skriver i noframes.

Det stämmer att google indexerar noframes och att man kommer med i serpsén på sökordet. Men det brukar bli en placering på sida 14 eller liknande. Så det går inte att rapa upp sina sökord i noframes och räkna med att man ska få några besökare på de orden via google. Som vanligt handlar det om att få många inlänkar med rätt text (oavsett om man har en sida i frames eller inte). Ingen kommer ju länka till dig under tex "mobiltelefoner", om din sida inte handlar om mobiltelefoner. Och då spelar det ingen roll att du skriver in ordet mobiltelefoner i noframes.

Det jag vill ha sagt är bara att jag inte tycker att noframes verkar vara något större problem när det kommer till googles förmåga att leverera relevanta sökresultat.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-22, 19:01 #6
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Citat:
hubbert - Väger texten i noframes verkligen lika tungt som "vanlig" text? Jag är mest nyfiken, för mina erfarenheter är som sagt att det inte spelar någon större roll vad jag skriver i noframes.
Enligt det jag har sett så har text i noframe lika mycket värde som "vanlig" text på en oframad sida.

Citat:
Så det går inte att rapa upp sina sökord i noframes och räkna med att man ska få några besökare på de orden via google
Jo det fungerar alldeles utmärkt.

Citat:
Men det brukar bli en placering på sida 14 eller liknande
En placering långt bak stämmer inte heller med min erfarenhet.

MEN bör kanske tillägga att de sidor som jag gjort med frameset och använder som måttstock har några år på nacken.

Citat:
Som vanligt handlar det om att få många inlänkar med rätt text (oavsett om man har en sida i frames eller inte).
Länkar är en del av det hela. Det går alldeles utmärkt att ligga mycket högt i serpen med ett fåtal inlänkar också, men visst de underlättar väsentligt.

Edit: korr
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-22, 22:43 #7
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Noframes är ju till för att ge information om webbläsaren inte klarar av frames. Det är således relevant att lägga text där som beskriver sidan.

Det är ganska vanligt att se texter i sökresultaten som säger typ: "Din webbläsare klarar inte av frames. Uppdatera till XXX......."

En liten annan notering. Från och med version 7 av MSIE så ska det fungera med css-attributet position: fixed;. I och med det så kan t.ex. ständigt synliga butikskorgar fixas utan frames.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-22, 23:02 #8
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jag jobbar inte med noframes så jag vet inte riktigt om det är bra eller inte med Google.

Vad jag däremot vet är att det är oerhört populärt bland de stora SEO bolagen i sverige. Om det inte hade funkat så hade det ju inte varit så populärt.

Hoppas verkligen Google nervärderar det om de inte redan börjat göra det.

Jag har ingen sådan sida till hands nu, men ni som har kan ni kolla och jämföra SERP placeringar mellan BigDaddy och non-BigDaddy datacenter?
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-22, 23:22 #9
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 450
Citat:
Originally posted by guran@Feb 22 2006, 23:43

En liten annan notering. Från och med version 7 av MSIE så ska det fungera med css-attributet position: fixed;. I och med det så kan t.ex. ständigt synliga butikskorgar fixas utan frames.
Tänkte just skriva att "det är ju bara att använda css", hade inte en tanke på att Internet Explorer inte södjer funktionen. Det finns ju mängder av sajter som implanterat funktioner som liknar position:fixed, men de kanske använder dhtml...!?
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-24, 08:23 #10
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Citat:
Originally posted by guran@Feb 22 2006, 23:43
Noframes är ju till för att ge information om webbläsaren inte klarar av frames. Det är således relevant att lägga text där som beskriver sidan.
Det är ganska vanligt att se texter i sökresultaten som säger typ: Din webbläsare klarar inte av frames. Uppdatera till XXX.......
En liten annan notering. Från och med version 7 av MSIE så ska det fungera med css-attributet position: fixed;. I och med det så kan t.ex. ständigt synliga butikskorgar fixas utan frames.
Vilken läsare idag klarar inte frames? Finns det en sådan men som samtidigt klarar av css och annan "ny teknik".?
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017