Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


.SE - vad håller dom på med?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-17, 19:28 #1
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
#1 Av en händelse snubblade jag över en gammal artikel från i augusti -07 i Nya Wermlands-Tidningen
http://www.nwt.se/ArticlePages/200708/21/2...001_793.dbp.asp
som jag tyckte var ganska intressant - .SE har alltså enligt artikeln tagit ställning till en sk typo dvs felstavad domän. Detta trots att de som jag flera gånger påtalat i styrelsen 15 dec 2006 tagit ställning till att de INTE ska agera
Citat:
Styrelsen diskuterade ”fulregistreringar” och styrelsens roll vid missbruk av domännamn. Det konstaterades att .SE inte skall agera aktivt för att stävja missbruk på Internet.
Såväl det går att utläsa av artikeln är det en helt vanlig parkerad sida (eftersom allt som omtalas i artikeln även kan hittas på nuvarande aktuell sida som kommer från Namedrive) det är frågan om, men .SE tar då alltså beslut att avregistrera domänen (på anmodan av Konsumentverket i Karlstad).
Eftersom jag vid det här laget känner till .SE´s allmäna villkor ganska väl, så undrar jag stilla "på vilka grunder"?
Orsaken till att jag undrar är också att jag känner till hundratals om inte tusentals fullt jämförbara domäner som .SE aldrig brytt sig om.
Okej ännu en "brandsläckning" av .SE tänker jag medan jag först besöker och sedan namnslår på domänen..och räknar snabbt ut att domänen måste tagits ifrån tidigare ägare och att den efter ca 60 + 90 dagar sedan blivit "frisläppt" för registrering igen - och mycket riktigt är den åter registrerad av slutkund och upplagd i sannolikt samma parkeringsprogram igen (med tanke på att det är samma länkar som uppges i artikeln).

Jag anser det vara TOTALT uddlöst agerande av .SE som dessutom bör ifrågasättas av mer än ett skäl. Vad gäller denna typ av domäner där ett register går in och styr med hela handen och tar ifrån en betalande innehavare domänen, så bör den väl då rimligtvis hamna på en lista med "revoked domains"
Eller menar .SE att domännamnet nu är mindre kontroversiellt än tidigare? Det enda som skett är att .SE mycket tidigare tjänat årsavgiften - för Konsumentverket i Karlstad är nog inte gladare..

#2 Jag fick idag motta ett A4-kuvert från .SE och funderade över vad som nu vad i görningen och det är ju inte utan att man får nya gråa hår efter att man sett innehållet:

I kuvertet låg 3 sidor;
först en "ifylld uppsägning av domännamn" för en av mina domäner ifylld av en helt annan person, orgnummer, mailadress och tele än mina uppgifter - men alltså mitt domännamn.
till det kom en bilaga iform av kopia på aktuell whois för domänen - dvs mina registreringsuppgifter - vem som helst kan alltså se att jag varit innehavare av domänen i snart ett år och alltså inte den som skickat uppsägningen - därav borde man ju rimligen tro/gissa att dom bara skulle dissa uppsägningen eller meddela herren som försökt säga upp min domän: ajabaja!

Men alla kan alltså inte lägga ihop ett plus ett - för den tredje sidan är från .SE till mig:
En RETUR där dom anger att uppgifterna jag angett i uppsägningen inte stämmer..och jag uppmanas korrigera uppgifterna.

Vilka tomtar !!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-17, 19:51 #2
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
#2

Så någon försökte stjäla domänen från dig? Skall du göra en polissnmälan mot personen?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-17, 20:09 #3
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Terabyte@Mar 17 2008, 20:51
#2

Så någon försökte stjäla domänen från dig? Skall du göra en polissnmälan mot personen?
Nja inte stjäla, det är nog mer korrekt att säga att denne herre försökte säga upp en domän som tydligt nog inte var hans. (iofs kan det väl ses som en typ av stöld eller bedrägeri)

Det jag misstänker är att denne herre ev. varit innehavare av domänen tidigare (dvs för mer än ett år sedan) och nu kommit på att han vill ha domänen igen.
Jag kommer inte ihåg tillfället (april -07) om jag snappat domänen ifråga, som inte heller har stor betydelse för mig, och Karln skulle gärna fått överta domänen för nån symbolisk summa, men det som får mig förbaskad är att man i noteringar på uppsägningen kan se att den är inskickad efter att han haft kontakt med .SE´s kundtjänst.

Så nu är jag obstinat och kommer att förnya den bara därför..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-18, 00:50 #4
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Det är en ständig källa till förvåning hur man agerar från IIS (som de ju faktiskt juridiskt heter, ja, förkortat då)...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-18, 11:07 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Är det dina uppgifter borde det ju vara urkundsförfalskning. En polisanmälan vore nog på sin plats, framförallt för att markera övertrampet.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-18, 11:17 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Mar 18 2008, 12:07
Är det dina uppgifter borde det ju vara urkundsförfalskning. En polisanmälan vore nog på sin plats, framförallt för att markera övertrampet.
Nej det är inte alls NÅGON av mina uppgifter i uppsägningen - mer än domännamnet.
Det är det som gör IIS´s handlande så absurt!

Uppsägningsblanketten är helt ifylld med "felaktiga uppgifter" men hänvisar till bilagan som då är en utskrift av en namnslagning av domänen, där mitt kontakt-ID alltså står skrivet (och vem som helst kan ju slå vidare och få mina uppgifter)
Det är alltså vad IIS gjort - hämtat min postadress och skickat den "falska uppsägningen" i retur till mig postledes och uppmanar mig till att korrigera uppsägningsuppgifterna!?

Förlåt att jag säger det - men jag tycker att det är ett ganska tydligt exempel på inkompetens hos IIS..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-18, 12:20 #7
maxrs avatar
maxr maxr är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 73
maxr maxr är inte uppkopplad
Medlem
maxrs avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 73
sjukt
maxr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-18, 19:45 #8
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Mar 17 2008, 20:28
Av en händelse snubblade jag över en gammal artikel från i augusti -07...
Finns det någon anledning till att du drar fram gammal "skåpmat"?
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-18, 20:07 #9
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Emil_P
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Av en händelse snubblade jag över en gammal artikel från i augusti -07...
Finns det någon anledning till att du drar fram gammal "skåpmat"?
Förvisso ingen färsk nyhet (då hade jag nog valt att posta det under nyhet), men eftersom du tycks ha lyckats missa den delen av inläggets poäng (läs orsak), så pekar jag på att avregistreringen var uddlös eftersom domänen nu åter är registrerad - IIS plockar bort en domän en tid efter påtryckningar som sedan släppts fri för registrering igen.

Om detta tidigare tagits upp på WN, så ber jag dig naturligtvis om ursäkt för dålig research!



Beträffande "skåpmat" kanske det är dags att uppdatera din egen profil på WN!?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-19, 13:08 #10
T00b T00b är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 8
T00b T00b är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 8
#2
Det skulle inte kunna vara så att den tidigare ägaren helt enkelt missat att domänen inte längre är i hans ägo? I så fall är ju uppsägningen bara ett enkelt misstag från hans/hennes sida. Du har ju fått mejluppgifter och liknande ifrån uppsägningen, så om du vill så kan du ju helt enkelt skicka iväg ett litet mejl och fråga honom/henne.
T00b är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017