Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Avtal

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-15, 16:57 #1
koFFiii koFFiii är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 56
koFFiii koFFiii är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 56
Hej!

Det är såhär att jag har en kund på gång, men det känns lite som kunden inte tänker betala. Så vill ha ett skriftligt avtal där det står vad som ska göras och till vilket pris, men har inte en aning om hur man skriver i ett sånt avtal.

Så jag undrar om man kan köpa/få en färdig mall eller liknande någonstans till ett rimligt pris?

Tack på förhand!
koFFiii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-15, 17:14 #2
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
En enkel mall:
XXX ORGNR, nedan Beställaren och YYY ORGNR, nedan Leverantören har idag ingått ett avtal.
Avtalet innefattar vad du ska leverera och när samt dina och beställarens skyldigheter
Beställaren skall senast DATUM betala ZZZ SEK till Leverantören.
Detta avtal har skrivits i två exemplar varav beställaren och leverantören erhållit varsitt.
Båda skriver under.

dock skulle jag vilja ställa en fråga som du bör fundera på:
Varför gör du affärer med en person/företag som du inte tror kommer betala?
Det finns antagligen tusentals sätt som de kan komma undan betalning och även om de inte gör det i slutändan kommer det kosta dig tid & energi att få betalt. Det finns en ganska enkel regel när det gäller affärer - Man gör inte affärer med folk man inte litar på...
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-15, 17:15 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Du kan gå in på min websida för att få ett gratis avtal "Allmänna villkor" se på www.verimentor.se kolla under fliken kontakt och sen kan du klicka på länken villkor (här är länken http://www.verimentor.se/avtal/forsaljningsvillkor.htm).

Sen är det bara att komma överens om resten av villkoren. Kolla även hur ett avtal kommer till: http://www.expowera.com/mentor/jurid...idik_avtal.htm

Här är ett komplett exempel som jag skrivit (med viss hjälp av 3 advokater) och publicerat så det är gratis att använda för alla.

http://www.expowera.com/mentor/foret...huvudavtal.htm
http://www.expowera.com/mentor/foret...nnavillkor.htm
http://www.expowera.com/mentor/foret...eskrivning.htm
http://www.expowera.com/mentor/foret...lt_forslag.htm
http://www.expowera.com/mentor/foret..._prislista.htm
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-15, 18:04 #4
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Citat:
Originally posted by koFFiii@Aug 15 2006, 15:57
Hej
Det är såhär att jag har en kund på gång, men det känns lite som kunden inte tänker betala. Så vill ha ett skriftligt avtal där det står vad som ska göras och till vilket pris, men har inte en aning om hur man skriver i ett sånt avtal.
Så jag undrar om man kan köpa/få en färdig mall eller liknande någonstans till ett rimligt pris?
Tack på förhand
Ta betalt i förskott om du inte tror att du ska få betalt.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-15, 18:07 #5
koFFiii koFFiii är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 56
koFFiii koFFiii är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 56
Det är bättre att ha ett avtal, så det är klart och tydligt vad jag ska göra och inte göra...

Tack ConnyWesth, ska ta en titt på det...
koFFiii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-15, 18:07 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Maila mig direkt så kan jag hjälpa dig med ditt första avtal. Jag har gjort många och har råkat ut för struliga kunder så jag vet hur viktigt det är att vara tydlig i avtalet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-15, 18:48 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Ett gott råd är att inte ta uppdraget om du förväntar dig problem och utebliven betalning.

Visst är det bra med ett avtal som täcker allt - men det är ingen garanti för att kunden inte ska strula. Min syn på det hela är att avtal ingås för att visa vad man är överens om men som man inte tror kommer behövas. Om du tror att du kommer behöva ett avtal är det bättre att låta bli kunden och vänta på nästa. Det tjänar du förmodligen på i längden.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-15, 22:01 #8
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Ett avtal är ur min synvinkel inte till för att berätta hur saker skall fungera. Det är till för att tala om hur fan man gör när det skiter sig.

Många skriver avtal ur synvinkel att man berättar hur allt skall gå till. Det är fel, skriv istället avtalet ur synvinkeln "vad gör vi om det inte skulle fungera"?

De flesta avtal brukar inte följas när det skiter sig, och det är ofta luddigt skrivet om ansvarsfrågor etc. Det slutar med att det blir antingen hot om en rättstvist men läggs ner, eller en dyrbar rättstvist.

Så skriv istället ett avtal där det klart och tydligt står vad som förväntas av dig, dina produkter och din leverans. Vad som händer om DU inte uppfyller ditt åtagande beträffande detta.
Skriv sedan vad som händer om kunden inte uppfyller sitt åtagande, vilket är att betala.

Var tydlig med att skriva in att varorna kvarstår i din ägo tills dess de är till fullo betalda, men om kunden ej betalar inom stipulerad tid kommer det tilläggsavgifter och räntor. Om de inte betalar inom t.ex 15 dagar efter sista förfallodag så kommer ärendet gå direkt till Kronofogdemyndigheten för indrivning.

Punkt slut. Om det är en seriös kund med avsikt för att betala, så kanske de tycker villkoren är lite ovanliga, men då får du förklara att ni har haft problem med andra kunder som inte har betalat, och att avtalet är till för att reglera vad som händer om det blir problem. Då köper de avtalet och ditt resonemang.

Om det är en oseriös kund med avsikten att inte betala, så drar de nog öronen åt sig och går vidare till någon annan leverantör istället.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 14:26 #9
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Citat:
Originally posted by hedberg@Aug 15 2006, 22:01
Ett avtal är ur min synvinkel inte till för att berätta hur saker skall fungera. Det är till för att tala om hur fan man gör när det skiter sig.
Många skriver avtal ur synvinkel att man berättar hur allt skall gå till. Det är fel, skriv istället avtalet ur synvinkeln vad gör vi om det inte skulle fungera?
De flesta avtal brukar inte följas när det skiter sig, och det är ofta luddigt skrivet om ansvarsfrågor etc. Det slutar med att det blir antingen hot om en rättstvist men läggs ner, eller en dyrbar rättstvist.
Så skriv istället ett avtal där det klart och tydligt står vad som förväntas av dig, dina produkter och din leverans. Vad som händer om DU inte uppfyller ditt åtagande beträffande detta.
Skriv sedan vad som händer om kunden inte uppfyller sitt åtagande, vilket är att betala.
Var tydlig med att skriva in att varorna kvarstår i din ägo tills dess de är till fullo betalda, men om kunden ej betalar inom stipulerad tid kommer det tilläggsavgifter och räntor. Om de inte betalar inom t.ex 15 dagar efter sista förfallodag så kommer ärendet gå direkt till Kronofogdemyndigheten för indrivning.
Punkt slut. Om det är en seriös kund med avsikt för att betala, så kanske de tycker villkoren är lite ovanliga, men då får du förklara att ni har haft problem med andra kunder som inte har betalat, och att avtalet är till för att reglera vad som händer om det blir problem. Då köper de avtalet och ditt resonemang.
Om det är en oseriös kund med avsikten att inte betala, så drar de nog öronen åt sig och går vidare till någon annan leverantör istället.
Mycket bra skrivet Hedberg!
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 15:06 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Man måste oxo definiera en juridiskt hållbar definition av NÄR det skitit sig. För att göra det så är det oftast enklast att definiera VAD som SKA fungera. Annars finns inget att jämföra med.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017