Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bästa VPS:en?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-12, 09:27 #1
o_cee o_cee är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 6
o_cee o_cee är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 6
Tjo

Letar runt efter något bättre än Surftown, som inte har fungerat så bra de senaste månaderna. Har fått upp ögonen för att köra en VPS och har tittat runt på lite olika alternativ.

Har någon erfarenhet av detta? Skillnaden mellan de olika lösningarna är ju främst hur de virtualiserar, Virtuozzo, Xen eller VMWare. Finns det något speciellt att tänka på?
o_cee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-12, 10:45 #2
fors fors är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 131
fors fors är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 131
Jag kan tipsa dig om Glesys. Jag har ett VPS-konto hos dem och har haft det sedan runt jul. Jag har ingenting att klaga på, utan allt har fungerat bra hela tiden. Nu har jag visserligen inte prövat på några andra, så jag har ingenting att jämföra med. Men jag är väldigt nöjd med Glesys.
fors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-12, 11:27 #3
o_cee o_cee är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 6
o_cee o_cee är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 6
Citat:
Originally posted by fors@Mar 12 2007, 11:45
Jag kan tipsa dig om Glesys. Jag har ett VPS-konto hos dem och har haft det sedan runt jul. Jag har ingenting att klaga på, utan allt har fungerat bra hela tiden. Nu har jag visserligen inte prövat på några andra, så jag har ingenting att jämföra med. Men jag är väldigt nöjd med Glesys.
Mmm, de verkar duktiga, håller på att testa en VPS hos dem just nu. Lite strul med Ubuntu Edgy under Xen däremot, den tvärdör vid en dist-upgrade som byter över till uppstart istället för sys-init. Inte nödvändigt att dist-uppgradera iofs, men det kommer ju att behövas vid någon punkt och då inte så kul att stöta på problem med en server som är i full användning.

Rent generellt, hur mycket minne behövs för att driva runt en lamp+mail server med en ~20gb/månad och <100000 hits/månad? Svårt att svara på, jag vet, men 128MB låter i mina öron väldigt lite.
o_cee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-12, 12:32 #4
Sigurds avatar
Sigurd Sigurd är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 289
Sigurd Sigurd är inte uppkopplad
Medlem
Sigurds avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 289
20 GB / månad är i regel ingen fara på en VPS med 128 mb minne. Men sen beror det ju på om du är dedikerad 128 mb och hur dom delar upp CPU-tiden mellan de olika VPS-instanserna som ligger på samma server.
Sigurd är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-12, 14:13 #5
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 568
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 568
www.patrikweb.net billigt och stabilt snabb & trevlig support.
inpbox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-12, 14:22 #6
o_cee o_cee är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 6
o_cee o_cee är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 6
Citat:
Originally posted by inpbox@Mar 12 2007, 15:13
www.patrikweb.net billigt och stabilt snabb trevlig support.
Mmmm, tittat på honom också. Står för tillfället mellan GleSYS och Patrikweb, Xen vs. VMWare

De har båda två svarat väldigt snabbt och kompetent på mina mail, till skillnad från exempelvis IPeer.
o_cee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-12, 15:01 #7
o_cee o_cee är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 6
o_cee o_cee är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 6
Citat:
Originally posted by o_cee@Mar 12 2007, 12:27
Rent generellt, hur mycket minne behövs för att driva runt en lamp+mail server med en ~20gb/månad och 100000 hits/månad? Svårt att svara på, jag vet, men 128MB låter i mina öron väldigt lite.
Hrmm. Läste lite fel i statistiken (tyckte det lät lågt), det är 40-70 000 hits/dag, inte månad.. Någonstans mellan 1 000 000-1 200 000 hits/månad. Lite skillnad, heh.
o_cee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-12, 22:00 #8
Hnke Hnke är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 3
Hnke Hnke är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 3
Är webmaster för en skidbacke som under de dagar det är mest har 15000 träffar. Detta körs på ett helt vanligt webhotell och det går cirka 1,5 GB trafik under en sån dag.

Svårt att säga vad som behövs men är det 20 GB trafik i månaden behöver du ju inte så borde det ju räcka med en VPS hos Glesys och kanske uppgradera ram eller något annat om du känner att det behövs efter hand.
Hnke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-12, 22:13 #9
o_cee o_cee är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 6
o_cee o_cee är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 6
Citat:
Originally posted by o_cee@Mar 12 2007, 12:27
Lite strul med Ubuntu Edgy under Xen däremot, den tvärdör vid en dist-upgrade som byter över till uppstart istället för sys-init. Inte nödvändigt att dist-uppgradera iofs, men det kommer ju att behövas vid någon punkt och då inte så kul att stöta på problem med en server som är i full användning.
Detta är nu fixat hos GleSYS, de behövde bygga om sin kernel med stöd för inotify (behövs för äldre version av upstart som finns i Edgy, däremot inte nödvändigt för Feisty).

Så, med det sagt så verkar detta stabilt o bra att fortsätta med i alla fall, installerat VHCS också, verkar riktigt nice. Tack för alla svar
o_cee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-14, 17:59 #10
fisher fisher är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 9
fisher fisher är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 9
jag skulle nog säga gotserved...
fisher är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017