Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


ÅÄÖ Domän, någon som har koll på det?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-28, 12:41 #1
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Någon som har koll på hur många i Sverige och Norden kan komma åt domän som innehåller ÅÄÖ? Hur ser det ut procentuellt?
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-28, 12:51 #2
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Skulle tro (ren gissning) att det är ungefär lika många som använder firefox, dvs runt 10 %.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-28, 15:04 #3
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
jag tror definitivt på MER än 10 % - många har väl laddat in plugins till sin explorer?

sedan så finns det ju massa andra browsers, avant är en som ökar mycket. opera en annan. har tyvärr ingen statistik på besökare hos mig.. annars hade du kunnat få ett bättre svar. Över 25 % av skandinaviska besökare tippar jag på, en vild gissning det också
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-28, 15:45 #4
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Citat:
Originally posted by Maccke@May 28 2005, 15:04
sedan så finns det ju massa andra browsers, avant är en som ökar mycket. opera en annan. har tyvärr ingen statistik på besökare hos mig.. annars hade du kunnat få ett bättre svar. Över 25 % av skandinaviska besökare tippar jag på, en vild gissning det också
25%?!?!?! Är du galen? Dom enda som jag känner kan komma åt domän som innehåller ÅÄÖ är webmasters. Övriga (släkten, grannar, vänner, familjen, gamla kollegor, etc.) har tummen mitt i handen när det gäller Internet. Av dom jag känner så är det nog max 1 av 10.

Jag skulle tro att genomsnittet i Sverige är 10-12%, och främst anledningen är för att man har en webbläsare som stödjer detta, jag tor inte det är många som själva laddar ner en plugin till explorer.
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-28, 16:02 #5
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
10-12% verkar rimligare. Tittade just på statistiken på en kundsida där ligger 92% och kör med IE. Att det ser annorlunda ut i det här forumet är en annan sak. Vi här är verkligen inte representiva normalsurfare.
Jag har t.om gjort hemsidor åt kunder som inte kan öppna ett pdf-dokument då de inte vet vad som krävs.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-29, 00:31 #6
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
92 % explorer låter mkt.. den data jag haft tillgång till har i alla fall visat klart mindre än det.

10-12 % låter verkligen lite.. kan det verkligen vara så? Har vissa idn som får en hel del trafik, fastän dem ej är optimerade, ligger bra till i sökmotorer ännu eller legat uppe länge, t. ex sjuksköterska.se som precis lades upp och har haft 70 besökare på 6 dagar.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-29, 01:41 #7
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av MissDomain
Citat:
Ursprungligen postat av Maccke
sedan så finns det ju massa andra browsers, avant är en som ökar mycket. opera en annan. har tyvärr ingen statistik på besökare hos mig.. annars hade du kunnat få ett bättre svar. Över 25 % av skandinaviska besökare tippar jag på, en vild gissning det också
25%?!?!?! Är du galen? Dom enda som jag känner kan komma åt domän som innehåller ÅÄÖ är webmasters. Övriga (släkten, grannar, vänner, familjen, gamla kollegor, etc.) har tummen mitt i handen när det gäller Internet. Av dom jag känner så är det nog max 1 av 10.

Jag skulle tro att genomsnittet i Sverige är 10-12%, och främst anledningen är för att man har en webbläsare som stödjer detta, jag tor inte det är många som själva laddar ner en plugin till explorer.
Helt klart så har du rätt nästan, eller långt ifrån för det är knappt 0,1 % eftersom ingen överhuvudtaget funderar på att ens ta hem pluginen för att kunna se domäner med åäö.

Jag tror inte ens att det inom 20 år kommer bli så att åäö domäner blir en normal hantering.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-29, 12:05 #8
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Citat:
92 % explorer låter mkt.. den data jag haft tillgång till har i alla fall visat klart mindre än det.
Inte data som gäller den sidan i alla fall. Den säljer produkter till män och kvinnor som har hårproblem.
Alltså inget med IT eller annat teknikrelaterat.
Fördelningen mellan webbläsarna blir troligtvis annorlunda beroende på vilken målgrupp man vänder sig till.
Men det är en skillnad på vilken webbläsare en del tycker folk skall använda och vilken de faktiskt använder.
För att byta till FF (eller andra) krävs ett mycket aktivt val av användaren.

Citat:
eller långt ifrån för det är knappt 0,1 % eftersom ingen överhuvudtaget funderar på att ens ta hem pluginen för att kunna se domäner med åäö.
Instämmer provade att surfa ut till sidan i Davves signatur med IE det första som händer är att man får upp en ruta på engelska att man skall svara Ja eller Nej för att ladda ned något. Tja vad gör normalanvändaren då...?
Fast det går utmärkt att klicka nej och ändå komma fram till sidan som visas korrekt. Lite märkligt det skall ju inte gå eller är jag fel på det?
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-31, 08:00 #9
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
0.1 % - big chance. vad baserar du detta på? Likaså, 20 år från nu : "inte ens normal hantering". Du är i alla fall ute och cyklar med första påståendet, men "helt normal" hantering kommer det ju inte bli, med mitt sätt att se på normal domänhantering. Men när Longhorn släpps så lär det vara integrerat stöd för IDN och det är inga 20 år dit.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-31, 09:31 #10
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Mitt påstående bygger på att människor är vanedjur, just för tillfället att man måste ta hem ett plugin för att kunna se åäö siter gör att inte många kan se dom domänerna.

Det är ju som hubbert skrev så att ingen tackar ja till att tanka hem nåt om man får frågan på en site.

Jag själv testade att tanka hem pluginen för länge sen men efter nästa formatering så har jag inte tagit hem det.

Det finns ju en annan aspekt med det och det är att andra länder inte bryr sig om åäö och därför kommer det dröja mycket länge innan åäö blir vedertaget som en normal hantering av domännamn.

Visst finns det företag eller organisationer som säkert kommer att börja med åäö i sina domännamn men det är ju inte första prioritet direkt utan dom flesta kommer att fortsätta med det "normala" sättet att döpa sina domäner.

Som vanedjur och internationaliserade Internetanvändare så ska det mycket till inann uppfattningen ändras.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017