Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ge mer minne till mapp på Ubuntu-server från OVH?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-01-30, 09:02 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Standard Ge mer minne till mapp på Ubuntu-server från OVH?

Jag hyr en server från OVH. Denna server verkar ha 121 GB. Igår stötte vi problem med MYSQL och kunde inte logga in till PHPMyAdmin. Nu i efterhand vet vi att felet berodde på full hårddisk. Jag förstod dock inte först hur detta var möjligt då det stod att enbart 76% av hårddisken var full.

Jag insåg efter efterforskning att /home tydligen har otroligt mycket utrymme och det är just /home som enbart är 76% full.

/var/lib/mysql som ett exempel har tydligen enbart 19GB.

Det jag nu undrar är om möjligheten finns att allokera utrymme till de mappar som inte är i /home så att vi ökar det futtiga 19GB? Dvs. att vi tar från /home och ger till /var/lib/mysql som är i stort behov av mer utrymme? I så fall hur?

Att rensa är i dagsläget inget möjligt alternativ då det finns en fil vid namn ibdata1 som verkligen behövs som uppmäter över 18GB.

Har googlat runt men inte riktigt hittat något. Har även kontaktat OVH och inväntar svar. Det brukar dock ta några dagar och jag vet att många här har kunskapen och erfarenheten

* Jag vet ej om det är tillåtet utanför förmedling av jobb och tjänster, men när jag liks är igång; Om någon av er inte enbart vill leda mig på rätt väg, utan även hjälpa mig fixa detta (givetvis mot betalning) så får ni gärna höra av er. Jag är villig att betala er så länge det inte kostar skjortan. Om detta ej är tillåtet utanför förmedling av jobb och tjänster får en moderator gärna redigera bort denna del. *

Tack på förhand!
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-30, 11:32 #2
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Gör en resize med parted (se till att ha backup innan). Behöver du hjälp är det bara att PM:a.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-30, 17:44 #3
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Gör en resize med parted (se till att ha backup innan). Behöver du hjälp är det bara att PM:a.
Tack för svaret. Jag fick dock svar av OVH att detta är en oerhört farlig och riskfylld process men kom fram till senare att det helt enkelt räcker att flytta MYSQL till innanför /home (http://askubuntu.com/questions/13742...-mysql-datadir) så bör problemen vara lösta.

Jag lyckades dock aldrig starta MYSQL igen då det bara står job failed to start och sedan började det stå apache2 config broken. Installerade då om apache2 men nu får jag bara massa meddelanden "the following packages have unmet dependencies" och "you have held broken packages".

Jag har försökt det jag kan till min kapacitet men är nu dötrött på denna skiten rent ut sagt och vill snarast hyra någon som kan;


1. Fixa så att MYSQL ligger i /home/mysql istället för /var/lib/mysql som det gjort hittills enligt guiden jag länkade ovanför.

2. Se till så phpmyadmin, mysql, apache2 fungerar som det ska igen.. (har du lösningen på ovanstående felmeddelanden lär det vara en lätt match.. antagligen jag som är korkad)

3. Se till så gamla databaserna funkar som de ska (bör de göra när väl MYSQL ligger på sin nya rätta plats (filerna är givetvis sparade).

Jag är villig att betala en fast summa på 1000 kronor till den som fixar detta SNARAST. Helst redan idag. Medlemmar som är kända på forumet sedan tidigare är mer än välkomna o ta sig an detta.

Hör av er!

tack på förhand..
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-30, 19:00 #4
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
1. Fixa så att MYSQL ligger i /home/mysql istället för /var/lib/mysql som det gjort hittills enligt guiden jag länkade ovanför.

service stop mysqld && mv /var/lib/mysql /home && ln -s /home/mysql /var/lib/mysql && service start mysqld

Senast redigerad av Björklund den 2014-01-30 klockan 19:06
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017