Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Posten har slarvat bort Företagspaket

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-03, 15:48 #1
annika_w annika_w är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 29
annika_w annika_w är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 29
Vi skulle skicka tillbaks SF biobiljetter till SF för att de hade för kort datum och skulle tryckas om. SF var proffsiga och erbjöd sig att göra detta åt oss utan problem, bara vi returnerade biljetterna till dem så att de fick streckkoderna.

Jag vill att biljetterna ska nå SF snabbast möjligt, så jag väljer att skicka dem som företagspaket, då levererasde de direkt till SF:s kontor och de är spårbara med kollinummer, tänker jag. Detta var 19/8.

1/9 kontaktar jag SF, som inte mottagit några biljetter. Vid sökning på posten.se på kollinr så visar det sig att företagspaketet är inregistrerat, har kommit till Södra sorteringscentralen i Sthlm, men sedan finns inget registrerat. Jag kontaktar posten och lämnar en reklamation.
1/10 kontaktar jag Posten igen, eftersom de lovar svar på reklamationer inom en månad och får detta svar:

"Reklamationen har fått avslag, se nedan.
Vår undersökning är nu klar. Tyvärr kan vi ej återfinna det saknade godset. Biljetter ersätts ej av Posten AB eftersom de betraktas som i var mans hand gällande värdepapper och får inte skickas med Posten. Se Postens Allmänna Kundvillkor för Näringsidkare. Ärendet avslutas."


Det är helt absurdt! Posten har slarvat bort biljetter värda tusentals kronor men tar inget ansvar för det, de ber inte ens om ursäkt!

Jag har lämnat in en överklagan, så vi får se hur det går med den. Men tänkt på det innan ni anlitar posten - räkna inte med att de tar ansvar för de tjänster som erbjuds, inte ens när kollinr finns!
annika_w är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-03, 16:05 #2
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
Trist för dig, var det många biljetter?

Min pappa hade mardrömmar på 80-talet att Posten auktionerade ut alla våra bortkomna paket, väldigt många paket kom bort!
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-03, 17:31 #3
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
man måste alltid överklaga hos posten för att få rätt.

(kan inte SF spärra biljetterna och trycka nya ändå?)
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-03, 17:35 #4
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Citat:
Originally posted by rocky@Oct 3 2008, 16:05
Trist för dig, var det många biljetter?

Min pappa hade mardrömmar på 80-talet att Posten auktionerade ut alla våra bortkomna paket, väldigt många paket kom bort!
Posten har haft auktioner på "ej uthämtade paket" som inte avsändaren ville ha tillbaka och även emballageskadade paket och avskrivna mm.

Och det var inte bara dåliga prylar, jag har själv köpt en 26 tums LCD TV, och ett riktigt bra ljudsystem.
Vi hade länge en sådan auktion i Jönköpingsområdet men det är idag tydligen på annan ort.
Men om det gäller just bortkomna och sedan hittade vet jag ju ej men man vet ju aldrig.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-03, 17:36 #5
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Hehe, posten... Synd att alla inte är som Gustav Svensson på det företaget. Jag vet inte hur många ggr man får påminnelse på en räkning och undrar vart det kommer från då man aldrig fått någon faktura innan. Jag får nästan varje dag både hemma och på kontoret brev som inte är mina, hur fan gör dem när de anställer folk, kollar dem ens om folket kan läsa adresser på breven?
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-03, 17:44 #6
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Posten fungerar oftast oklanderligt. Men när det väl händer något som inte borde hända - då är deras agerande under all kritik. För j*vligt rent ut sagt!

De tar inget som helst ansvar för någonting överhuvudtaget, och precis som i ditt fall skriver de bara "ingen ersättning utgår" och "ärendet avslutat". Det har hänt saker ett par gånger för oss, och inte en enda gång tar posten något ansvar, oavsett vilka omständigheter som rådit. Jag undrar verkligen när de faktiskt anser att de har ansvar för någonting, det verkar alltid finnas en klausul som friskriver dem.

Nu har vi varit förskonade i snart ett helt år, men jag känner hur mina gamla aggressioner vaknar till liv när jag läser ditt inlägg. Det är bara en tidsfråga innan nästa grej händer här. Det är förstås en baggis i sammanhanget, men betalade de ens tillbaka fraktkostnaden? Det har de aldrig gjort för oss.

Jag slits mellan att bli så arg så jag nästan får magsår eller vara tacksam för att svenska posten ändå är såpass pålitlig i de flesta fall. Jämför med andra länder då.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-03, 17:49 #7
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Citat:
Ursprungligen postat av Finnmera
Citat:
Ursprungligen postat av rocky
Trist för dig, var det många biljetter?

Min pappa hade mardrömmar på 80-talet att Posten auktionerade ut alla våra bortkomna paket, väldigt många paket kom bort!
Posten har haft auktioner på "ej uthämtade paket" som inte avsändaren ville ha tillbaka och även emballageskadade paket och avskrivna mm.

Och det var inte bara dåliga prylar, jag har själv köpt en 26 tums LCD TV, och ett riktigt bra ljudsystem.
Vi hade länge en sådan auktion i Jönköpingsområdet men det är idag tydligen på annan ort.
Men om det gäller just bortkomna och sedan hittade vet jag ju ej men man vet ju aldrig.
Va??? Är det sant?? De borde verkligen inte få sälja sådant som de slarvat bort själva. Tycker inte det är deras prylar ens om avsändaren säger sig inte vilja ha tillbaka dem. Borde finnas någon motsvarighet till allmänna arvsfonden eller nåt då. Annars kan ju Posten göra stora pengar på att tappa bort och förstöra paket så att de kan sälja dem sedan.

Jag vill slå någon! Men det är ju inte kassatantens fel...
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-03, 22:10 #8
annika_w annika_w är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 29
annika_w annika_w är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 29
Ja, det var ett stort antal biljetter (vi brukar köpa in i ett större antal för att ha som presenter till bl a leverantörer och till extra bra kunder etc), värda 6000 - 7000 kr!
Det var också anledningen till att jag valde företagspaket, det ska vara försäkrat för upp till 50 000 kr. Men nej då, det löftet var inte värt något.

Jag ska kontakta SF igen om inte posten kan lösa detta, så kanske de kan fixa nya biljetter ändå.

Tez - nej, fraktkostnaden är helt omöjlig att få tillbaks från dem, även vid en godkänd reklamation verkar det som...
annika_w är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-04, 10:19 #9
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 148
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 148
De gånger vi fått ersättning för skadat gods, har vi även begärt ersättning för frakten och fått det.
Sedan är det inte det lättaste att få ersättning, en gång fick vi avslag när de mosat en kastrull i rostfritt stål. Den var för dåligt packad ansåg de, undrar hur man ska packa något så det håller, när inte rostfritt stål gör det?
Kocken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-04, 11:44 #10
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Varför företagspaket och inte rekommenderat? Företagspaket är inte Värde, utan det är Rekommenderat som är Värde.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017