Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Funderar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-14, 23:05 #1
larsson.johan84 larsson.johan84 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 5
larsson.johan84 larsson.johan84 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 5
Earth Funderar

Ligger i sängen och leker lite med paddan (IPad, så ingen får konstiga bilder framför sig) och kommer på en rolig id'e som jag vill kolla intresset för. Jag skulle vilja sätta ihop ett team med kunniga, kreativa och hungriga entreprenörer för att köra igång ett projekt. Jag har ingen klar id'e utan tanken är att vi ska komma på detta tillsammans.
Tanken är alltså att samla ihop 4-6 personer med olika kunskapsområden som kompletterar varandra för att tillsammans göra "the next big thing". För att detta ska vara praktiskt genomförbart så bör ett krav vara att alla som går in har egna bolag.
Och tanken är inte att vi ska fösa in pengar i detta utan vi ska enbart använda oss utav våra kreativa hjärnor. Vi kommer dela upp arbetet och vinsten lika så därför är kanske 4-5 pers en bra mängd delägare (20-25% var).

Så om du är en grym programmerare, designer, AD, säljare, ekonom eller något liknande som kan behövas så skicka gärna ett PM så ser vi vart vi landar.
larsson.johan84 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-15, 02:17 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Se till att ha tydliga mål
Vis av erfarenheten (jag har genomfört flera såna projekt genom åren) så ska du se till att ha en klar idé om vad du vill först innan du samlar ihop gänget, för annars får du ett gäng på 7 personer som drar med full kraft åt 7 olika helt oförenliga riktningar, och det sliter sönder gruppen. Jag har nämligen varit med om det vid flera tillfällen.

Tydligt ledarskap
Dessutom måste det finnas en tydlig ledare som lämpligtvis är du själv och som enväldigt styr vilka som får vara med i gruppen eller inte. Ledarens uppgift är att hålla ihop gruppen och att se till att gruppen inte tappar fokus.

Ta ansvar och bli alfahanne
En löst sammansatt grupp av människor som inte känner varandra tenderar att bli en bitter maktkamp om vem som ska vara alfahannen, se till att det är du som är alfahannen och se till att alla begriper det, så de inte utmanar dig. De som utmanar dig på den punkten måste väck ur gruppen direkt, annars kommer de att använda alla till buds stående medel för att erodera ledarens auktoritet i gruppen. Detta oavsett vilken ledarstil du använder.

Effektivt och kompetent ledarskap är en vinnare
En smidig, effektiv och kompetent ledare som har ett tydligt fokus och som har gruppens förtroende kan dock åstadkomma underverk.

Alltid skriftliga avtal
Men en sak är viktig när du jobbar med risktid i stället för riskkapital, det är att ha avtal från dag 1, jag har jobbat med denna typ av samarbeten i en herrans många år och de flesta tenderar att falla sönder i sina beståndsdelar om du inte har en tydlig och stabil struktur (Vision, mål, strategier, handlingsplan, organisation, avtal, bolagsform och tydliga affärsmål).

Leverera
Du bör även se till att komma i mål inom absolut högst 3 månader, efter det så börjar folk tröttna och ser sig om efter andra grupperingar att jobba i. Börja med ett litet lönsamt projekt som snabbt som ögat kommer i mål och du kan leverera och dra in pengar på.

"Cash is king"Min erfarenhet är att den mest kritiska framgångsfaktorn är att dra in cash, "cash is king", när du väl har pengar i kassan kan du ställa helt andra krav på folk som ska vara med i gruppen, du kan kräva att de ska leverera annars får de inga pengar, när du inte har några pengar att erbjuda från start så är folks motivation att delta låg och den blir bara lägre om du ställer krav på dem.

Otydligt ledarskap är förödande
Jag har själv gjort misstaget att jobba i en organisation där vi skulle diskutera oss fram till en gemensam vision, mål och strategier. Resultatet blev att vi håll på att klösa ögonen ur varandra innan vi kunde enas om en gemensam vision. Dessutom var det i vår grupp som bestod av 7 personer 7 olika uppfattaningar om vad en vision är för något.

Vi hade dessutom olika uppfattning om vad som var viktigast med organisationen; att den skulle vara ett socialt nätverk, eller en affärsdrivande verksamhet, han som grundade organisationen hade satt oss i en omöjlig sits då han hade 5 mer eller mindre oförenliga fokusområden som alla var lika viktiga, och det var en för spretigt upplagt verksamhetsplan. Organisationen löstes upp i sina atomer (efter ca 5 år) innan den hade fått en stabil struktur.

Bemanningen:
Se till att du har en dokumenterad verksamhetsplan/affärsplan (Vision, mål, strategier, policy och en konkret handlingsplan) innan du börjar ta in mer folk i gruppen. Alla som ska vara med måste ograverat stödja hela din verksamhetsplan/affärsplan annars bör du välja bort dem. Var mycket selektiv när du väljer ut de du ska samarbeta med. En person som inte passar in kan krascha hela projektet i ett sånt här tidigt skede.

Sammanfattning:
- Ledarskapet - Ta tag i ledarpinnen, var tydlig och skapa struktur
- Kommunicera - Ledarskapet innebär att du ständigt måste upprepa vision och mål, trumma in det i huvudet på folk, ge feedback
- Vision - ha en tydlig vision, dvs ett framtida drömläge som alla kan enas om
- Målstyrning - Var tydlig med målet, alltid mätbara mål, alla mål ska göra att du kommer närmare visionen, mål är milstolpar på väg mot visionen
- Handlingsplan - Konkreta aktiviteter för att nå målet
- Fokus - Tappa aldrig fokus
- Leverera - Gå i mål fort som tusan, dvs dra in pengar

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-11-15 klockan 02:52
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-15, 09:09 #3
imanis avatar
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
imanis avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
Bra svar av Conny, vad jag vill lägga till och som hör till ett bra visionsarbete är syftet.

Varför du vill göra detta och varför dom andra vill det. Har man tydliga syften som resonerar med varandra så är vägen öppen.

Jag har ett projekt på gång som liknar din idé där vi kommer bli ett gäng som bor tillsammans och som tillsammans skapar roliga projekt som ska vara lönsamma och gynna omvärlden. Mer om det kommer snart i egen tråd här.

Men du kan alltid PM om du är nyfiken.

Lycka till!
imani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-15, 09:56 #4
larsson.johan84 larsson.johan84 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 5
larsson.johan84 larsson.johan84 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 5
Standard Tack

Vill börja med att tacka för den feedback jag fått av er två. Jag ska sätta mig ner och ta fram ett dokument med tydliga och klara riktlinjer. Jag kan och vill axla rollen som ledare för projektet.
Till frågan varför jag vill göra detta så finns det två svar
1, känna känslan av att ha skapat något som används över hela världen
2, tjäna pengar!
PM är påväg
larsson.johan84 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017