Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur ska jag få företag att annonsera på min sida?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-13, 13:36 #1
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Är skapare och ansvarig utgivare för spelsidan http://www.swegamers.se. Nu är det så att jag har inga erfarenheter när det gäller annonsering på sidan. För det första ska vi slopa Tradedoubler som vi inte tycker ha gett oss något, vi vill istället att företagen ska betala för antal exponeringar och inte en procentuell summa av det de får sålt genom vår annons.

1. Vad är det första man ska tänka på? Måste man skaffa F-skatt sedel eller vad ska man ha?
2. Hur mycket ska antal exponeringar/antal visade annonser kosta?
3. Hur får jag företagen att annonsera på min sida?
4. Ska man ha en Admin-sida där företagen kan uppdatera sin annons och kolla statistik? Hur ska isåfall den sidan se ut/fungera?

Hoppas ni kan svara på de frågorna.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-13, 14:24 #2
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
1. Skaffa F-skatt så kommer det gå mycket lättare.
2. Kolla på andra liknande sidor och börja lägre, blir det mycket intresse kan ni höja efterhand.
3. Visa fördelarna och tillförlitlig extern statistik, t.ex extreme stat.
4. Någon form av statistik på annonserna är inte fel, även om många mäter det själv.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-13, 16:28 #3
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
På vilken hemsida kan jag hitta extreme stat?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-13, 16:47 #4
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
extremetracking finns på http://www.extreme-dm.com/tracking/.
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-13, 18:28 #5
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Har lagt till extreme tracking nu, kolla "Statistik" som finns längst ned på sidan i Copyright-rutan på www.swegamers.se

Ligger den bra där? Ska jag lägga in en länk till Statistik-sidan även på vår Informationssida?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-13, 21:27 #6
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Anledningen till att Tradedoubler inte gett er någonting tycker jag tyder på att ni har "dåligt" trafik på er sida och då menar jag dålig ut annonsköparens syn.

Jag har genom 10 års tid köpt trafik till Lastbryggan för stora summor pengar och jag misstänker att dom flesta stora företag har liksom jag mycket avancerade mätverktyg för att logga den trafik som kommer från resp. annonsering, jag vill inte gå in närmare på vad jag kan se men jag kan se allt vad jag behöver i mina loggningar för att veta vad en anonsperiod är värd.

För att då komma till vad jag vill ha sagt med detta är att det finns två anledningar till att jag köper trafik.
1. jag vill sälja så mycket som möjligt under pågående kampanj.
2. jag vill marknadsföra namnet Lastbryggan.

Vid stora annonsbokningar vill jag oftast köpa en provperiod baserad på antal köp som kommer från den aktuella sidan och bojkottar ni exempelvis TD p.g.a att det inte ger nåt så tycker jag att det tyder på att det skulle komma lite köp från er sida, således skulle jag aldrig köpa mer än en provperiod från er.

Jag skulle aldrig köpa en kampanj på ex. antal exponeringar, däremot köper jag gärna klick efter att ha testat värdet på klicken, eller ännu hellre ett fast månadspris.

För att svara på dina frågor.
1. F-skattsedel är ett krav.
2. Sälj klick eller fast månadskostnad i stället.
3. Erbjud en testperiod först om du vet att du har bra trafik.
4. Helt ointressant för min del, ser vad jag behöver veta hos mig.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-13, 23:10 #7
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Mats: Jag förstår vad du menar, men håller inte riktigt med. Anledningen till att vi bojkottar TD är inte för att vi inte blir rika, utan för att TD är inte så lönsamt. Att vi bara får max 3% av en såld produkt (via vår annons) är riktigt dåligt betalt. Inte nog med att vi ger gratis-reklam, är produkterna som företaget säljer inte intressanta så tjänar vi inget på det. För att ta ett exempel, Tele2 är ju med på vår sida genom TD. Jag kan nästan lova dig att de som besöker vår sida absolut inte vill ha Tele2, utan istället är det BBB (Bredbandsbolaget) som lockar. Alltså gör vi gratis-reklam för Tele2, även om att våra besökare iaf får se Tele2´s loggo på vår sida och kanske lägger det på minnet.

Varför vi föredrar exponeringar, eller antal klick, är för att huvudsaken till att man annonserar på en sida är ju för att marknadsföra sig (och självklart för att sälja sin produkt). Säg såhär, skulle du gått med på om t.ex. SAAB skulle annonsera på din sida och du får 3% av bilens kostnad? Du skulle ju tjäna mycket, men sedan är ju frågan vem som köper en bil över internet...
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-14, 12:05 #8
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Originally posted by Spindel@Nov 14 2004, 00:10
Mats: Jag förstår vad du menar, men håller inte riktigt med. Anledningen till att vi bojkottar TD är inte för att vi inte blir rika, utan för att TD är inte så lönsamt. Att vi bara får max 3% av en såld produkt (via vår annons) är riktigt dåligt betalt. Inte nog med att vi ger gratis-reklam, är produkterna som företaget säljer inte intressanta så tjänar vi inget på det. För att ta ett exempel, Tele2 är ju med på vår sida genom TD. Jag kan nästan lova dig att de som besöker vår sida absolut inte vill ha Tele2, utan istället är det BBB (Bredbandsbolaget) som lockar. Alltså gör vi gratis-reklam för Tele2, även om att våra besökare iaf får se Tele2´s loggo på vår sida och kanske lägger det på minnet.

Varför vi föredrar exponeringar, eller antal klick, är för att huvudsaken till att man annonserar på en sida är ju för att marknadsföra sig (och självklart för att sälja sin produkt). Säg såhär, skulle du gått med på om t.ex. SAAB skulle annonsera på din sida och du får 3% av bilens kostnad? Du skulle ju tjäna mycket, men sedan är ju frågan vem som köper en bil över internet...
Ska jag vara riktigt ärlig så ställer jag mig frågan varför du rotar i detta nu? Din sida har väldigt lite besökare för att något företag skulle nappa på att annonsera. Hade jag varit du hade jag förökt köra reklamfritt vilket uppskattas av besökarna och att du sedan lägger all tid på att ha ett uppdaterat innehåll på din hemsida. Även om du skulle lyckas få tag i ett företag som är intresserade av att annonsera så kommer detta heller inte ge några större inkomster.

Men visst det är inte fel att planera inför framtiden, men lägg inte för mycket kraft på det i dagsläget.

Jag håller med att det är uselt betalt via Tradedoubler.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-14, 15:37 #9
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Detta är den andra tråden på kort tid där det klagas på TD's låga betalning.

Det är väl ändå inte TD som ska anklagas för detta! Det är ju företagen som annonserar som sätter upp reglerna! Vissa betalar för besökare, vissa för avslut och vissa har andra idéer. tele2 kan du t.ex. få betalt bara personen har SETT bannern på din sida men inte klickat på den och sedan köper produkten. Adlibirs betalar för första avslut. Bokus betalar för alla avslut. Vissa företag betalar upp till 2.50/klick, andra 5 öre. Vissa betalar 3% för avslut, andra 130 kr. Är man missnöjd med summorna får man kontakta företagen direkt eller låta bli lägga upp annonser.

Om man presterar bra blir man ofta uppgraderad som jag blivit på vissa program. Efter segementändringen får jag så mycket betalt från vissa att man undrar om dom inte går back på provisionen.

Annars vad gäller banners så är grundregeln idag att folk inte klickar på banners. Hur dj*vla snygga, fina, snurriga, flashiga och intressanta dom än är. Textlänkar á la Google-modellen ger ofta bättre click-ratio.

Och sist men inte minst ska man ha annonser som håller sig till samma ämne/innehåll som hemsida. Att lägga upp resebyrå-länkar (som ger 130 kr/provision) är ganska meningslöst på en spelsida, precis som det är meningslöst att lägga upp bredbands-reklam på en resesida.

Man måste testa sig fram. Jag expereminterade i flera år innan jag fann min modell i sommras som jag var nölj med intäkterna.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-14, 16:45 #10
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Mitt tips:
Kör adsense tills vidare. Det ger bra betalt, du slipper bekymra dig om vilka annonser du skall använda dig av osv. Allt du behöver tänka på är att ha bra innehåll på dina sidor == bra reklam.

Tradedoubler kanske funkar om man har en väldigt stor publik, men om man har det.. så kan man samtidigt fixa egna annonsörer. När du har en stor site så söker sig annonsörer till dig. Tradedoubler är bara läskiga
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017