Nykomling
|
|
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 41
|
|
Nykomling
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 41
|
Tycker det är en ganska bra liknelse.
I Googles fall vill folk ha relevanta annonser men man vill inte bli kartlagd och registrerad. Då vill man hellre inte ha några annonser alls.
När det gäller DRM ville folk ha musik men blev då påprackade rootkit och spion ware. Och då väljer man helt enkelt att inte köpa den musiken.
Det är samma sak som man ser om och om igen. Ett tag var popups populära och missbrukades framför allt för reklam vilket medförde att webbläsarna kom med förinstallerade popupblockers då användarna tröttnat.
Ett tag var det även populärt med blinkade flashannonser vilket slutade med att många valde att inte installera flash.
Det är stor skillnad på att analysera en sida och sen visa annonser för en anonym användare och att registrera och övervaka allt som användaren gör på nätet och visa annonser utifrån detta. Har vi lärt oss något från debatten om FRA, datalagringsdirektivet osv så är det att folk inte gillar att bli övervakade på nätet och har vi lärt oss något av vår korta men intensiva it-historia så är det att användare väljer bort det man anser vara störande eller integritetskränkande.
Därför höjer jag redan nu ett varnande finger för att detta (googles nya tilltag) i det korta loppet kommer ge ökade inkomster men i det långa loppet kommer skada det gratis annonsfinansierade nätet som affärsmodell då folk i högre grad kommer spärra google annonser.
|