Visa ett inlägg
Oläst 2008-11-23, 01:36 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av heimer
Citat:
Ursprungligen postat av KryptoniT
Kan ingenting om juridik etc. men gällande punkt två, så har jag lite erfarenhet av att behöva skicka tillbaka grejer. Har köpt grejer från Komplett, som gått sönder i efterhand och då har man kunnat få välja om man vill få en förbetald fraktsedel hemskickad, eller så står man för frakten själv och får ersättningen i efterhand.
Gällande embalage och så, så har jag aldrig fått det tillhandahållet från dem, men däremot så har det kommit hem papper om hur jag ska paketera det hela.

Jo, min fråga är nog lite taskigt formulerad. Vad jag undrar är om vi kan säga åt honom att skicka tillbaka produkterna i eget emballage och bli ersatt för utläggen, eller om han kan tvinga oss att skicka ut emballage och förbetald fraktsedel.
Ang returen så kan ni begära att kunden returnerar hela produkten i orginalförpackning så återbetalar ni normal returfrakt när ni godkänt returen. OBS skriv tydligt att ni inte accepterar REK, Mottagningsbevis eller postförskott, annars kan en triskande kund skicka det som det.

Ang vem som äger varan: Om ni inte gjort ett äganderättsförbehålli avtalet eller era allmänna villkor så är egendomen kundens från det ögonblick kunden fått kontroll över produkten och du utfärdat en faktura som avsäntas till kunden trots att de inte betalt ännu, betalningen har inget med saken att göra om du inte har ett äganderättsförbehåll. Om kunden skulle gå i konkurs så ingår produkten i konkursboet när den enskilda varan avskiljts och dedikerats till en specifik kund hos leverantören.

Se mer detaljer på Skatteverkets webbsida om avskiljande av produkt hos leverantör:

http://www.google.com/search?q=site%3Askat...-8&sourceid=ie7

Många bolag omfattas sedan 1 juli 1995 av EU-regeln (svensk lag började gälla 1 juli -95) att Juridisk firma, orgnr och säte MÅSTE framgå av ALLA handlingar som lämnar företaget (inkl fraktsedlar, fakturor, orderbekräftelser m.m.).
Jag är lite osäker om detta även omfattar reklam men jag tolkar det som att även reklam omfattas av detta EU-dirktiv.

Till en början omfattade detta enbart Aktiebolag, men jag vet inte om det har utökats.

Är det flera bolag involverade i leveransen så ska samtliga bolags uppgifter framgå av handlingarna. I detta fall även det factoringbolag som ni anlitar. Det ska ävenvara tydligt vilket bolag som är den egentliga leverantören, dvs ni.

garantiskadan verkar vara ganska självklar att ni ska ersätta kunden med endera pengar eller ny produkt.

Den indirekta skadan är mer komplex fråga.

Har ni haft en tydlig specifikation vad produkten ska användas till och hur handhavandet ska ske? Har kunden brutit mot detta handhavande elelr det avsedda tillämpningsområdet? Har den indirekta skadan skett på "normalt" sätt, dvs har den kunat uppkomma i en helt normal situation utan inbldndning av er defekta produkt? Det är frågor man ska ställa sig om det är rimligt att ni ska hålals ansvariga för den INDIREKTA skadan som kunden påstår uppkommit.

Andra viktiga frågor att ställa: Har ni frånskrivit er ansvar för indirekta skador i de allmänna villkoren eller avtalet med kunden? Är kunden en privatkund (gäller hårdare regler kring konsumentskydd och produktansvar än för en företagskund). Har kundens användning skett privat elelr i tjänsten? osv...

En sak tycker jag är viktig och det är att vara tillmötesgående med kunden, börja inte jiddra om att det är kundens fel, det är det absolut dummaste man kan göra, då får man garanterat kunden emot sig. Var tillmötesgående och snabb i handläggningen av reklamationen och den direkta skadan (dvs felet på produkten).

Om ni ersätter kunden direkt utan trassel så kanske kunden ger med sig. En del kunder har som taktik att riva upp himmel och jord för att ha ett förhandlingsövertag, sen blir de helt nöjda med att få produkten utbytt. Låt kunden gå vidare till andra instanser, dvs konsulmentverkets allmänna reklamationsnämd på egen hand, det är mycket få som verkligen bemödar sig att starat ett ärende där om ni sköter era kort väl.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat