[QUOTE=Daniel S] [QUOTE=WebboT]
Citat:
Ursprungligen postat av klein,May 26 2008, 13:30Vilket ganska snabbt skulle leda till att bensinbolagen höjde priset REJÄLT och snart kosta lika mycket. Det enda som har åstadkommits med det draget är att man flyttar pengarna till olje/bensinbolagen istället för Svenska folket.
För regeringen kan väl inte förbjuda bensinbolagen att sätta det pris dom vill? [/QUOTE
Nja. Vad man åstadkommer är en möjlighet för nya företag att ta sig in på marknaden. Om Statoil fortsätter att sälja soppa för 13 kr litern som egentligen borde kosta 4 kr litern, så kommer konkurrenterna just konkurrera med lägre pris tills vi närmar oss 4 kr. Marknadsekonomi.
Men vad man inser från statsmaktens sida är naturligtvis att vi åker bil hur mycket de än höjer skatterna, så det är ju en fantastisk intäktskälla. Men ju mer vi betalar för att transportera oss desto mindre kan vi lägga på att tilläggsisolera huset, installera bergvärme mm.
Vet inte om det stämmer, men när jag var i Indonesien så påstod en taxichaufför att staten där subventionerade bensinpriset för att stimulera tillväxten. Taxiresan var enormt billig så det är möjligt att han inte ljög.
|
Idag finns det inte så mycket att pressa på soppan, för bensinföretagen, dom tjänar mer pengar på korv och kaffe, än att sälja bensin, problemet det är höga skatte på bensin.. Det inte bara moms, utan det är skatt på skatt. Det är samma sak med EL, varför är elen så dyr? För Miljöpartiet tvingade sossarna lägga på massa skatter på EL:en, dvs lyxskatt sånt som vi är beroende av, det är typ bara bohemer boende ute i skogen , som kan komma utan dom är här förhöjda kostnader.
Sänkta transportkostnader skulle stimulera tillväxten, särskilt regionen där tillväxten är låg.... Istället för att betala ut bidrag, bårde man istället gör det lättare alla att leva i en region, som exempelvis Stockholm och Norrland.
Klart vi har hög arbetelöshet i Sverige, när man beskatta arbeteskraft så hårt som man gör.