Tack, alltid kul med galanta kontringar av klass.
Svarar nedan
Citat:
Originally posted by WebboT@May 22 2008, 00:32
När du tankar ner film så antar jag att du gör det via en torrent client? Det betyder att du inte bara tankar ner filen för eget bruk, utan ochså sprider filmen till xxx antal personer som kanske bränner och säljer.....
Med ditt resonemang skulle någon kunna spara ner en hel sajt du äger och sen lägga upp den som en torrent så att alla som inte har råd med en egen design ska kunna tanka ner den. Den som tankade ner designen från början använder den enbart "lokalt" för eget bruk, men andra kan ta del av den via en torrent och eventuellt använda den kommersiellt. Ok?
|
Alla som har tillgång till min site, antingen ursprungspersonen (som laddade ned den först) eller de som han delar med sig till är i precis samma sits. Min site finns tillgänglig att ladda ned, och deras individuella intentioner avgör hur besvärad jag blir. Vad ursprungspersonen tänker göra spelar precis lika mycket roll som de övriga torrent-användarna - såklart. Jag blir inte argare på ursprungspersonen bara för att han delar ut materialet till nån idiot ("person 2) med andra ideer, det är fortfarande person 2 som ställer till med besvär om han använder materialet kommersiellt.
Citat:
Ett annat exempel.
Säg att jag på nåt sätt kommit över digital kopia av en ny unik husritning från en riktigt "dyr" arkitekt. Denna ritning har beställts av en person av för det ringa priset av 450 000 kr.
Jag som är i färd med att bygga ett hus i samma stad, ja t.o.m. samma kvarter tycker att denna gratisritningen passa mig perfekt eftersom jag aldrig skulle ha råd att anlita en dyr arkitekt. Arkitekten har ju inte förlorat ett öre på detta, men tycker du att det är ok?
|
Nu vinklade du ju det hela till något osannolikt igen. Det gör du naturligtvis avsiktligt för att få en bra kontrast, men ja, jag tycker det är "ganska" okej, även om det naturligtvis är en knepig situation att bygga en identisk kopia av grannens lyxvilla.
Men en i princip identisk kopia kan man göra även utan denna ritning, helt lagligt, men med samma nivå av märkligt beteende.
Problemet i detta fall är inte att man kopierar någons ritning, utan snarare att man snor någons design - med eller utan ritning. Jag själv skulle inte göra en sådan sak, det är lite av en gråzon skulle jag tro.
Kopian av ritningen tycker jag alltså inte har någon betydelse, utan det är snarare konstruktionen av det hela som är det fula.
Samma sak skulle gälla en bild. Att råka komma över någons foto och sätta upp på väggen hemma är en sak, men att sätta ut den offentligt på stan är en annan grej.
Citat:
Som jag uppfattar ditt resonemang är att du tycker att allt digitalt material är ok att kopiera så länge man använder det för eget bruk, eller?
|
Jag vet faktiskt inte hur jag ska besvara den. Alltså jag förespråkar inte piratkopiering, jag tycker absolut att alla som producerar något ska få betalt för det. Däremot är det viktigt att skilja på stöld (någon förlorar pengar/produkt/intäkt) och att kopiera något som inte har någon effekt hos upphovsmannen.
Men jag tycker inte att någon ska ha dåligt samvete för att ha laddat ned någon låt eller film som han/hon ändå aldrig skulle köpa, för det finns ingen förlorare, bara en vinnare.
Sen om torrenttekniken (som du tangerade tidigare) leder till att en nedladdning också är en uppladdning så kan man väl tycka att problemet blir mer komplext eftersom man delar med sig av materialet, men det är ändå den enskilda personen som laddar ned som får ta sitt egna ansvar. Jag kan ju aldrig ansvara för vad andra gör med materialet de laddar ned. Om de laddar ned material för att spara pengar så får det gärna resultera i bakslag för deras del, men det har inte jag med att göra.