Citat:
Ursprungligen postat av leonard
Det är dock viktigt att skilja på Nootropics och homopati och liknande humbug. Samtliga ämnen som jag använder kan man hitta gott om peer-reviewade rapporter och undersökning om från flertalet seriösa källor.
Om du går in på Google Scholar (enklast) så kan du hitta en uppsjö material. Bara ta valfri nootropic och söka efter.
Utöver detta finns det rätt många bra resurser där det vetenskapliga (neuroscience) bakom Nootropics diskuteras. Det går att hitta en del intressanta ämnen på bland annat subredditet Nootropics som är rena diskussioner bland såväl amatörer som utbildade.
Är rätt okänt i Sverige med biohacking men finns ett par duktiga forskare som bloggar inom neuroscience/biokemi/kemi även här som jag läser.
Jag är helt övertygad att med rätt insatser, utslaget över 10-20-30 år och med att använda väl beprövade nootropics som inte är experimentella så får man högre livskvalité. Lika mycket som mormor min åt fiskolja på sked - så tar man det bara steget längre och lite mer förfinat. 
|
Du sätter fingret på det:
"hitta gott om peer reviewade", med lite Googling hittade jag snarare en hel hög med ifrågasättande om dess effektivitet på friska individer (nu känner jag inte till din hälsostatus)
"diskussioner bland såväl amatörer som utbildade", diskussioner är ofta fyllda av anekdotisk bevisföring
"jag är helt övertygad" lämnar det utan kommentar
nu lämnar jag polemiken och ni kan prata vidare, ät vad ni vill, jag håller mig till D-vitamin