Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious
Blir du inte dålig i magen av det?
|
Icke! När du dricker det på tom mage så stannar aldrig det sura pH-värdet tillräckligt länge i magsäcken för att bli något problem. Om man vill göra det lite snällare kan man ha ljummet vatten.
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious
nootropics?
Hittade det här:
"En av de vanligaste nootropa ämnen som konsumeras av människor är Nikotin, vilket har visats att förbättra mental förmåga och kognitiv funktion."
Menar du att du tar dig ett bloss (röker) varje morgon? 
|
Jag snusar men det är mest av gammal vana och styggelse. Men absolut nikotin är känd för att ha en lugnande effekt i sig. Sen att nikotin tyvärr nästan bara hittas i tobaksprodukter är synd. Då är nackdelarna fler än fördelarna.
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
Leonard, förutom anekdotisk bevisföring. Vad finns det för faktiska stöd för dina kurer?
|
Kul att så många är intresserade.
Detta är inte "mina" kurer i den bemärkelsen. Visst har jag hittat den perfekta kombinationen som funkar för mig (det kallas en "stack") vilket kan vara individuellt.
Det är dock viktigt att skilja på Nootropics och homopati och liknande humbug. Samtliga ämnen som jag använder kan man hitta gott om peer-reviewade rapporter och undersökning om från flertalet seriösa källor.
Om du går in på
Google Scholar (enklast) så kan du hitta en uppsjö material. Bara ta valfri nootropic och söka efter.
Utöver detta finns det rätt många bra resurser där det vetenskapliga (neuroscience) bakom Nootropics diskuteras. Det går att hitta en del intressanta ämnen på bland annat
subredditet Nootropics som är rena diskussioner bland såväl amatörer som utbildade.
Är rätt okänt i Sverige med biohacking men finns ett par duktiga forskare som bloggar inom neuroscience/biokemi/kemi även här som jag läser.
Jag är helt övertygad att med rätt insatser, utslaget över 10-20-30 år och med att använda väl beprövade nootropics som inte är experimentella så får man högre livskvalité. Lika mycket som mormor min åt fiskolja på sked - så tar man det bara steget längre och lite mer förfinat.