Citat:
Ursprungligen postat av Helix
Det finns ju en mängd av system i dagens läge för olika priser, Kayako, Zend, Freshdesk ... mm.. De flesta finns idag eller går över till en molnbaserad tjänst där man hyr in sig månad för månad, år för år.
Hur ser ni på dessa tjänster att just ärenden angående kunder, köp, support mm. lagras på nätet, dvs. inte lokalt. Slutar man köpa tjänsten så försvinner all data för alla ärenden man har haft gentemot kunderna.
Hur viktig är denna data och dessa ärenden? Är ett avklarat ärende inte värt och kan lika bra försvinna eller vill ni ha det långt framöver?
|
Att det inte lagras lokalt tycker jag mest är skönt ärligt talat. Så vidare det inte i leveransen finns krav på lagring lokalt är det mest en fördel. De supportsystem jag jobbat med som är self-hosted har ofta kunna varit rätt maffiga och struliga (inte lika light weight).
Vad beträffande om man slutar köpa tjänsten så är det enligt min erfarenhet sällan ett problem. De flesta moderna system (såsom ZenDesk exempelvis) har väl stöd för integrationer och exportering så vitt jag vet. Visst kan det bli lite utmaning med formatering och få in ärenden i ett nytt system (samt behålla de läsbara) - men det går!