Ämne: Unionen
Visa ett inlägg
Oläst 2015-02-26, 19:21 #43
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Självklart är det så det funkar, det var du som gjorde liknelsen att det inte blir dyrare med försäkringar. Jag påstår att det inte stämmer.

Jag anser min inte ha rätten att råna dig, men den värld som du beskriver ger mig rätten att råna dig. Självklart ger den världen dig rätten att försvara dig. Eller att skjuta mig på gatan, våldta din granne, låta trädgårdsmästaren grilla huskatten till lunch.

Du vill ha en värld där staten inte lägger sig i. Inget rättssystem som bestämmer över boskapen, den som har mest pengar (eller indirekt störst våldsberättigande) bestämmer. Det är som du skriver en frihet åt båda hållen.

Jag hade gett den världen mindre än 1 vecka, innan det hade varit ett fullskaligt världskrig.
Fast har aldrig sagt staten inte ska lägga sig i alls, har sagt att det borde vara helt skattefritt och folk får ta helt eget ansvar. Och folk får gemensamt finansera saker ihop som dom vill.

Visst ser jag problem med 0% skatt och rättsväsen, men redan idag har flesta länder naturtillgångar av olika slag och statliga bolag som drar in miljarder som hade kunnat finanserat hålla landets rättsväsen flytande. Kanske högre straff och straff som straffarbete i dom statliga bolag för inte straff ska kosta samhället pengar.

Är många länder som inte har någon socialtskydd och knappt rättsväsen idag som inte dödar varandra hela tiden.
I USA får man ha vapen och rätt skydda sig själv. I vissa delstater mer extremt.

Även om man gjorde mord lagligt hade inte alla gått och skjutit varandra bara för det. Även om man hatar sin granne kanske hade inte alla skjutit sin granne även om det skulle vara lagligt.

Men tycker du det är friskt med Sverige ? Typ har världens högsta skatter där vissa får betsla miljarder i skatt. Hög moms, hög skatt på typ allt samtidigt går staten minus typ.

Hade folk fått ta eget ansvar hade blivit rättvist fördelat, ja vissa hade fått dela barack och inte haft råd med semester. Men får åt andra sidan inte skylla på andra.
patrikweb är inte uppkopplad